توجه به زیست‌بوم شهر در برنامه جامع/حمایت از مستاجران املاک شهرداری

شهردار اصفهان گفت: در شرایط سخت ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا برخی کسبه و مغازه داران با مشکلاتی مواجه شدند، از این رو برای اجاره بهای املاک شهرداری در مکان‌هایی همچون جهان‌نما و تفریح‌گاه‌های شهر تدبیر لازم اندیشیده شده و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز_ پنجشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۹_ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» با تبریک فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت ماه «روز معلم» و «روز کارگر» به معلمان و کارگران، اظهار کرد: این روزها کارگران حوزه شهری در سه شیفت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی مشغول کار و فعالیت هستند؛ عده زیادی از کارگران شهر نیز در این شرایط بحران کرونا وظیفه نظافت و پاکیزگی شهر را بر عهده دارند و با رعایت مسائل بهداشتی به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در هفته گذشته، تصریح کرد: امسال هفته فرهنگی اصفهان متفاوت از سال‌های قبل بود، البته در سال ۹۷ برنامه‌های زیادی در این هفته فرهنگی برگزار شد، اما سال گذشته علی‌رغم پیش بینی برنامه‌های متنوع، به دلیل وقوع حادثه سیل در برخی استان‌ها، به منظور همدردی با ایران و مناطق سیل‌زده کشور، بسیاری از این برنامه‌ها لغو و برای آنها برنامه‌هایی جایگزین در نظر گرفته شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امسال شهر اصفهان با دو برابر شدن انجام گل‌کاری‌ها، نورپردازی خیابان‌ها و میادین بسیار زیبا و آماده پذیرایی از مسافران نوروزی شده بود، افزود: از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا اخلال زیادی در نظم اجتماعی شهر ایجاد شد و هر چند اصفهان میزبان مسافران نبود، اما برای شهروندان بسیار زیبا شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده، امسال برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را نیز تغییر داده و این تهدید را در حوزه فرهنگی به فرصت تبدیل و از فضای مجازی برای برگزاری رویدادها استفاده کردیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته فرهنگی ۹۵ عنوان برنامه مجازی در نقاط مختلف شهر پیرامون چهار محور سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی برگزار و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در ماه پر فضیلت رمضان شهرداری با تمام وجود به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: در ماه مبارک رمضان بازارهای روز کوثر از ساعت هشت صبح تا ۲۳ شب فعال است و مایحتاج عمومی شهروندان را ارائه می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به ملاقات‌های انجام شده برای پیگیری مسائل شهری، گفت: هفته گذشته در یک روز چندین موضوع را در جلسات مختلف پیگیری کردیم، به عنوان مثال در جلسه با وزیر راه برای مسائل شهرسازی و راه‌ها، با قرارگاه خاتم الانبیا درباره خط دو مترو و تراموا، با مپنا برای مترو و با تعدادی از سرمایه گذاران، با تعدادی از فرماندهان ارتش برای آزادسازی و تغییر کاربری بخشی از اراضی در اختیار آنها، مذاکراتی انجام شد.

تراموا؛ نیاز شهر

وی با تاکید بر اینکه اصفهان باید از امکان حمل و نقلی تراموا بهره‌مند شود، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط برای کشور دشوار شده اما می‌توان با اتخاذ تدابیر درست و راهکارهای مناسب بر مشکلات فائق آمد.

نوروزی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۶ درصد از بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری با همکاری مردم و تلاش مدیران شهرداری محقق شد، البته گاهی تورم کار را برای شهرداری دشوار می‌کند، اما مأموریت سپرده شده را تاکنون به خوبی پیش برده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال بودجه شهرداری اصفهان به رقم شش هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: ویروس کرونا ضربه زیادی به بخش‌های خصوصی، دولتی و عمومی وارد و زندگی مردم را با اخلال مواجه کرده است که امیدواریم هر چه زودتر بر این مشکل غلبه پیدا کنیم.

تدابیر ویژه برای احقاق حقوق شهروندان

شهردار اصفهان افزود: در شرایط سخت ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا برخی کسبه و مغازه داران با مشکلاتی مواجه شدند، از این رو برای اجاره بهای املاک شهرداری در مکان‌هایی همچون جهان‌نما و تفریح گاه‌های شهر تدبیر لازم اندیشیده شده و اتفاقات خوبی برای آنها رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان ۹ هزار ظرفیت پارکینگ وجود دارد، اظهار کرد: از مجموع ۴۲ پارکینگ سطح شهر، هشت پارکینگ در اختیار شهرداری و مابقی متعلق به بخش خصوصی است که با توجه به بیماری کرونا تعدادی از پارکینگ‌ها برای حفظ سلامتی شهروندان تعطیل شد که برای اجاره آنها در مدت تعطیلی تدابیری اندیشیده شده است.

نوروزی با اشاره به تعطیلی آرامستان باغ رضوان با شیوع بیماری کووید ۱۹ برای حفظ سلامت شهروندان، ادامه داد: در آرامستان باغ رضوان فعالیت عده‌ای پیمانکار برگزاری مجالس سوگواری، گل‌فروشان، سنگ‌فروشان تعطیل شد که برای اجاره بهای این مکان‌ها همچنین غرفه‌های طرف قرارداد سازمان پارک‌ها و افرادی که شارژ بلیت اتوبوس را انجام می‌دادند، نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: تدابیر در نظر گرفته شده برای شهرداری موجب ضرر است، اما هدف نهایی شهرداری جلب رضایت شهروندان و احقاق حقوق آنها است.

مدیریت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

شهردار اصفهان با اشاره به اولویت‌های شهرداری در سال‌جاری، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر باعث توسعه و آبادانی شهر می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و اخلال در اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شهرداری را دچار آسیب کرد و با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شد، ادامه داد: شهرداری با تشکیل ستاد ویژه برای اقتصاد در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ چاره‌اندیشی کرد، در صدد هستیم راهکارهای جدیدی برای برون رفت از مشکلات پیدا کنیم.

وی گفت: اتفاق‌های اخیر بر اثر شیوع ویروس کرونا نباید تأثیری بر اجرای پروژه‌های اصلی شهر بگذارد، بنابراین مدیریت هزینه‌های جاری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار دادیم؛ صرفه‌جویی در هزینه‌ها به معنای تضییع حق و حقوق کارکنان شهرداری نیست، بلکه بدان معنا است که مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به پروژه‌های شهر، اظهار کرد: در حال حاضر سه دسته پروژه در شهر فعال است، نخست پروژه‌ای شاخص شهری همچون مرکز همایش‌ها و رینگ چهارم است که تاکید داریم رینگ چهارم نباید تحت هیچ شرایطی حتی یک لحظه متوقف شود، تنها به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌تواند باعث تعطیلی این پروژه ملی شود زیرا سلامت مردم به عنوان یک حق بر تمام امور شهری مقدم است.

توقف پروژه‌ها تنها به خاطر حفظ سلامت مردم

شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی پروژه‌های شهر به دلیل تعطیلی ایجاد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا تا حدودی با تأخیر مواجه شده است، گفت: بعضی از پروژه‌های شهر تحت عنوان «پروژه‌های مهم منطقه‌ای» است که طرح‌های آن تصویب و بودجه لازم پیش بینی شده که تلاش می‌کنیم در شرایط رکود کنونی با راهکارهای جدید کمتر آسیب ببیند.

وی ادامه داد: پروژه‌های منطقه‌ای شهر مختص همان منطقه مورد نظر شهرداری است و از آنها به عنوان پروژه‌های مهم منطقه‌ای یاد نمی‌شود.

نوروزی تاکید کرد: توقف پروژه‌ها تنها به خاطر حفظ سلامت مردم بوده و هیچ ارتباطی با اعتبار و بودجه نداشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها در شهر را یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای شرایط موجود دانسته است، افزود: به عنوان مثال اگر امسال برای اجرای ۱۰۰ پروژه در شهر برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل شرایط به وجود آمده ۸۰ پروژه را اجرایی خواهیم کرد.

شهردار اصفهان اظهار کرد: «شنبه‌های خلاق اصفهان» با هدف ارائه ایده‌هایی برای رفع چالش‌های شهری هر هفته یا دو هفته یک بار برگزار و درباره یکی از موضوعات و چالش‌های شهری دو یا سه ایده خلاقانه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در شنبه‌های خلاق از نظرات شهروندان استفاده خواهیم کرد، گفت: شهر متعلق به همه است و شهرداری به نمایندگی از شهروندان مشغول خدمت‌رسانی است.

انسداد ۳۰۰ شماره تلفن برچسب‌های تبلیغاتی در و دیوار منازل شهر

نوروزی در ارتباط با برچسب‌های تبلیغاتی بعضی از شرکت‌ها بر روی در و دیوار منازل شهروندان، تصریح کرد: بر اساس ماده ۹۲ قانون شهری، تبلیغات در معابر شهری به جز اماکنی که شهرداری آنها را مجاز شناخته، ممنوع است و قانونی دارد.

وی با بیان اینکه پیمانکاران و شرکت‌هایی که اقدام به چسباندن برچسب‌های تبلیغاتی به منازل شهروندان می‌کنند، در واقع به نوعی حق شهروندان را تضییع کرده‌اند، گفت: تاکنون پیرو شکایات شهروندان ۳۰۰ شماره تلفن شرکت‌های تبلیغاتی مسدود شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: سامانه ۱۳۷ یک نعمت بزرگ در شهر اصفهان است، چرا که تنها در سال گذشته ۳۰۰ هزار تماس از سوی شهروندان با این مرکز برقرار شده که بخشی از آنها در ارتباط با مسائل شهری بوده که موارد بررسی، ارزیابی و اطلاع رسانی و بسیاری از مشکلات با پیگیری‌ها رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری باید برخورد جدی‌تری با شرکت‌هایی که تبلیغات آنها روی در منازل شهروندان الصاق می‌شود، داشته باشند.

نوروزی با بیان اینکه باید قانون رعایت و حقوق مردم در نظر گرفته شود، گفت: برای انجام تبلیغات نباید حقوق مردم تضییع شود، در شهر مکان‌های مناسب برای انجام تبلیغات در نظر گرفته شده است و باید مسیر صحیح انجام این اقدامات در نظر گرفته شود.

بسته تشویقی برای ساخت و ساز

وی با اشاره به بسته تشویقی در نظر گرفته شده در شهرداری برای ساخت و ساز گفت: به دلیل شرایط به وجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، در صدد چاره اندیشی برای رفع مشکلات شهروندان برآمدیم، از این رو لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه و پیرو آن مقرر شد افرادی که موفق به دریافت پروانه‌های ساختمانی در اسفندماه ۹۸ نشدند، تا ۱۵ خردادماه بر اساس نرخ سال ۹۸ پروانه‌های ساختمانی خود را دریافت کنند و پس از این مدت نیز به مناسبت ایام خاص بسته تشویقی مذکور لحاظ خواهد شد تا شاهد رونق خوبی در حوزه ساخت و ساز شهر باشیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد افزایش ۳۸ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر نسبت به سال ۹۷ بودیم و خوشبختانه تحولی بزرگ در صنعت ساختمان رقم خورد.

وی در ارتباط با فضای سبز بوستان نارون، اظهار کرد: بوستان نارون نباید خشک و نامناسب و با پارک‌های حاشیه رودخانه متفاوت باشد، باید پیمانکاران به وظایف خود عمل کرده و البته رسیدگی لازم انجام شود.

نوروزی تصریح کرد: نگهداری فضای سبز در نقاط مختلف شهر با قراردادهای مشخص با پیمانکاران انجام می‌شود و پیمانکاران موظف به رسیدگی به موقع، آبیاری، هرس و سم‌پاشی در زمان مناسب هستند، البته نظارت بر عملکرد پیمانکاران توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: پذیرفته نیست شهرداری هزینه کند، اما تبعیض در نقاط شهر ایجاد شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شد، افزود: در سال گذشته ۶۵ هکتار دیم‌کاری انجام و آب در مادی‌های شهر همچون مادی باقرخان جریان پیدا کرد، البته امیدوارم مردم صرفه‌جویی در مصرف آب را همچنان جدی بگیرند زیرا مشکل کم آبی تمام نشده و باید از هدر رفت آب در همه جا جلوگیری شود.

تدوین برنامه جامع شهر با مشارکت شهروندان

وی با اشاره به کمپین «یک شهر گفت و گو»، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، شهرداری اصفهان برنامه جامع شهری را با مشارکت مردم تدوین می‌کند.

نوروزی ادامه داد: برای تدوین برنامه جامع شهر تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی امضا شده و البته در این برنامه به زیرساخت‌ها، زیست‌بوم، اقتصادی شهری، حمل و نقل عمومی و مسائل فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: در مرحله بعد آینده نگاری با نگاه ارزشی انجام می‌شود، همچنین نظرات مردم و متخصصان را در گروه‌های مختلف بررسی و ارزیابی می‌کنیم تا از نتایج مطالعات صورت گرفته برنامه جامع شهری را تدوین کنیم.

کد خبر 421505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.