جایگزین‌های نمک ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

افطار و شام سبک نخورید، نکات تغذیه‌ای برای بهبود یافتگان کرونا، تخم مرغ و سیب زمینی مقوی ترین تغذیه، جایگزین‌های نمک و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و دفع سنگ کلیه بدون دارو و با آبمیوه خانگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه تغذیه و رعایت برنامه غذایی مناسب برای کوتاه کردن زمان بازگشت بیماران کرونایی به وضع عادی، عامل مؤثری است، اظهار کرد: برنامه غذایی در دوران نقاهت باید به گونه‌ای باشد که هم از ضعف بدنی بیماران جلوگیری کند و هم سهل الهضم باشد، بیماران بهبود یافته از کرونا، باید سه وعده غذایی اصلی و حداقل دو بین وعده داشته باشند.

هنگامه مهدوی نیا با بیان اینکه برای این بیماران در وعده صبحانه استفاده از تخم مرغ، شیر، پنیر کم چرب، نان سبوس‌دار و سبزی توصیه می‌شود، افزود: مصرف حلیم، شیربرنج، عدسی و عسل نیز در تغذیه بهبودیافتگان از کرونا مفید است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف سبزیجاتی، همچون جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، کدو حلوایی و جوانه‌ها، مانند: جوانه گندم برای بهبودیافتگان از این بیماری مفید است، تصریح کرد: کلیه غذاها باید کاملاً پخته باشند و از مصرف غذاهای نیم پز خودداری شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه این افراد حداقل یک بار در روز از یک نوع سوپ یا آش در وعده اصلی یا بین وعده استفاده کنند، افزود: مصرف روزانه دو مرتبه از میوه‌هایی مانند مرکبات یا سیب، به صورت تازه یا به صورت کمپوت، مانند: کمپوت سیب خانگی برای این افراد توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبودسیستم ایمنی بدن، مصرف منابع غذایی مانند منابع ویتامین A مانند: گوشت بوقلمون، ماهی، میوه و سبزیجات نارنجی مانند :هویج، کدو حلوایی و فلفل دلمه نارنجی و زرد، منابع ویتامین C، مانند: مرکبات، فلفل دلمه سبز و سبزیجات برگ سبز، مصرف اسید فولیک، هچون: سبزیجات برگ سبز و کلم بروکلی. سلنیم، مانند: مغزها و دانه‌ها و ماهی و میگو، آهن، مانند: انواع گوشت‌ها و حبوبات مانند: عدس و لوبیا را توصیه می‌کنیم.

مهدوی نیا، اظهار کرد: استفاده حداقل یک بار در روز از لیمو ترش یا نارنج، روغن زیتون و کانولا و زرد چوبه در غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی و همچنین استفاده از مایعات به میزان کافی در بهبود سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

تخم مرغ و سیب زمینی مقوی ترین تغذیه

متخصصان تغذیه معتقدند که تخم‌مرغ یک ماده غذایی مغذی و به صرفه است. یک عدد تخم‌مرغ حاوی ۷۰ کالری است و در عین حال منبع آهن، پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، D و B۱۲ می‌باشد. اگر از مشکلات قلبی رنج می‌برید بهتر است که قبل از مصرف تخم‌مرغ با پزشک معالج‌تان مشورت کنید. اما برای بقیه افرادی که در سلامت طبیعی هستند مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد. تخم‌مرغ آب‌پز یا پخته شده در فر (روی نان) سالم‌تر و کم کالری‌تر از نیمروهای آماده شده در روغن فراوان است.

بیشتر شهرت بد سیب‌زمینی مدیون سیب‌زمینی سرخ کرده است. به خاطر اینکه سیب‌زمینی سرخ‌کرده حاوی میزان زیادی روغن و نمک است. اما باید بدانید که پوست سیب‌زمینی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم و فیبرهای غذایی است. ارزش غذایی این ماده غذایی به نوع طبخ آن بستگی دارد. شاخص گلیسمی پوره سیب‌زمینی بالاست اما سیب‌زمینی تنوری شاخص گلیسمی پایینی دارد.

توصیه می‌کنیم سیب‌زمینی را با پوست مصرف کنید چون سیب‌زمینی‌های پوست کنده بخشی از مواد مغذی اصلی خود را از دست می‌دهد. می‌توانید به جای سیب‌زمینی معمولی از سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید که سرشار از بتاکاروتن است.

افطار و شام سبک نخورید

یک رژیم شناس و متخصص تغذیه با تاکید به اینکه برای تأمین سلامتی دستگاه گوارش در ماه مبارک رمضان، باید وعده افطار و شام به حالت مفید و سبک استفاده شو، گفت: در ماه مبارک رمضان به دلیل کوتاه شدن زمان مصرف غذا یعنی افطار تا سحر؛ باید برای افزایش تعداد وعده غذایی در این بازه زمانی تلاش کنیم. از مهمترین وعده‌ها می‌توان به سحر اشاره کرد که تحت هیچ عنوان نباید از مصرف غذا در این وعده پرهیز کرد و بعد از آن نوبت به افطار می‌رسد که به دلیل استراحت سیستم گوارشی در طول زمان روزه‌داری، باید وعده غذایی سبک و حساب شده در نظر بگیریم.

شهاب اولیایی، اظهار کرد: بسیاری از افزاد در مورد مصرف شام اعتقاد دارند که این وعده را حذف کنند؛ در فصول گرم سال که با کوتاهی شب‌ها رو به رو هستیم، با مفصل‌تر کردن وعده افطار می‌توانیم از مصرف شام پرهیز کنیم، اما توصیه اصلی ما این است که در حد امکان شام مصرف شود تا تمرکز بر روی افطار نباشد و حجم غذایی فراوان در یک وعده وارد بدن نشود.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه تصریح کرد: از جمله نکات مهم در این ماه مبارک این است که باید به فاصله بین مصرف شام تا خوابیدن توجه شود تا اختلال در خواب را تجربه نکنیم. همانطور که تاکید فراوان می‌کنیم برای مصرف شام در این ماه مبارک، باید از افراط در این وعده غذایی پرهیز کرد و به صورت مفید و کم حجم استفاده شود؛ زیرا زیاده روی در این وعده غذایی باعث چاقی افراد خواهد شد.

اولیایی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم در فاصله بین افطار و زمان خواب، مصرف میوه و نوشیدن آب و مایعات را فراموش نکنید. سعی کنید از مصرف تنقلات پرکالری و بی خاصیت تا حد امکان پرهیز کنید.

جایگزین‌های نمک و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

محققان دریافتند تأثیرات جایگزین‌های نمک در کاهش فشارخون می‌تواند از مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته پیشگیری نماید. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۳۰ درصد از مرگ‌های جهانی در سال ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند که فاکتور اصلی آن، فشارخون بالا ناشی از مصرف رژیم غذایی پرنمک است.

مطالعات مقدماتی مربوط به بیماری کووید ۱۹، حاکی از رابطه بین فشارخون بالا و ریسک بالاتر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ هم است. به گفته محققان، جایگزینی نمک غنی شده از پتاسیم به جای نمک خانگی معمولی می‌تواند نجات دهنده جان افراد باشد.

مطابق اعلام محققان مؤسسه سلامت جهانی جرج در استرالیا، استفاده از جایگزین‌های نمک علاوه بر کاهش مرگ و میرهای مرتبط با بیماری قلبی عروقی، موجب کاهش نرخ ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی هم می‌شود.

جایگزین نمک توصیه شده توسط محققان، حاوی میزان کمتر کلرید سدیم در مقایسه با نمک عادی است که تقریباً دارای ۷۰ درصد سدیم و ۳۰ درصد کلرید پتاسیم است. از آنجایی که مصرف نمک حاوی پتاسیم برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی پیشرفته با عوارض جانبی همراه است این گروه از بیماران قبل از مصرف باید با پزشک شأن مشورت نمایند.

دفع سنگ کلیه بدون دارو و با آبمیوه خانگی

سنگ کلیه علت‌های گوناگونی دارد و بسیار دردناک است. افزایش مصرف مایعات به تنهایی می‌تواند عامل مؤثری برای از بین بردن سنگ‌های کلیه باشد. نوشیدنی‌هایی که حاوی مواد معدنی و یون‌ها هستند، معمولاً در یونیزه کردن سنگ کلیه تأثیر دارند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مبارزه با سنگ کلیه، مصرف روزانه هشت لیوان آب است. در حالت ایده ال باید از آب تصفیه شده استفاده کنید تا املاح اضافه و مضر وارد بدنتان نشود. در واقع باید کاری کرد تا سنگ کلیه در خودش حل شود و ناپدید گردد. مصرف چای کم رنگ در طول روز نیز برای دفع سنگ کلیه مؤثر است. بهترین نوشیدنی‌ها آن‌هایی هستند که بدون درد، به برطرف کردن سنگ کلیه بپردازند.

نوشیدنی‌های ریشه دار

وجود سموم در بدن عاملی برای تشکیل سنگ‌های کلیه است و می‌تواند هزاران مشگل دیگر را نیز ایجاد کند. بهترین نوشیدنی‌هایی که دارای خواص سم زدایی هستند، قادر می‌باشند که اجزای سمی را در بدن ما حذف کنند. انار، کرفس، هویج، سیب، آناناس، آلوئه ورا و نوشیدنی‌های ریشه دار جز مؤثرترین نوشیدنی‌های درمانی سنگ کلیه می‌باشند. همچنین کمبود فیبر را در بدن افزایش می‌دهند و سموم را دور می‌کنند. علاوه بر آن خون را نیز پاکسازی خواهند کرد.

ماء الشعیر

برای دفع سنگ کلیه بیماران مبتلا می‌توانند ماءالشعیر مصرف کنند و آن را هم در رژیم غذایی خود بگنجانند اما نباید در نوشیدن ماء الشعیر زیاده روی کنند زیرا مصرف بیش از حد این نوشیدنی سبب ابتلاء به چاقی و اضافه وزن می‌شود. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های حاوی اسید فسفریک مانند کوکا و پپسی یا نوشیدنی‌های گازدار رنگی، شانس ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

نوشیدنی‌های اسیدی

بهترین نوشیدنی‌ها قادر هستند که سنگ‌های کلیه را بشکنند. نوشیدنی‌های اسیدی و آبِ مرکباتی مثل پرتقال، لیمو، گریپ فروت و … جز بهترین منابع نوشیدنی برای سنگ کلیه محسوب می‌گردند. همچنین احتمال ایجاد سنگ کلیه در آینده و ابتلاء به اوره را نیز می‌کاهند.

ترکیب چند نوشیدنی با یکدیگر

حال اگر چند مورد از این نوشیدنی‌های مفید را با یکدیگر ترکیب کنید، اثرپذیری آن چند برابر می‌شود. در حقیقت نوشیدنی‌های جداگانه ای تولید می‌شوند که ترکیبی از بهترین‌ها را برای سنگ کلیه فراهم می‌کنند و ممکن است به شکل پودر و یا مخلوط شده با آب در دسترس قرار بگیرند. این نوشیدنی‌ها در عین خاصیت بالا برای از بین بردن سنگ کلیه، مطبوع، خوش طعم و آبرسان می‌باشند و مایعات بدن را افزایش خواهند داد.

کد خبر 421489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.