واکسیناسیون کودکان اصفهانی از ابتدای اردیبهشت آغاز شده است

رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان از آغاز واکسیناسیون مجدد کودکان و نوزادان اصفهانی از ابتدای اردیبهشت خبر داد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه واکسیناسیون در ایران علیه ۱۰ بیماری در حال انجام است، اظهار کرد: برای بیماری‌های سل، هپاتیت B، فلج اطفال، سرخک، سرخچه، اوریون، دیفتری، کزاز، سرفه سیاه و هموفیلوس واکسن پیشگیری تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها بیماری که بر اثر واکسیناسیونرریشه کن شده، آبله است، ادامه داد: در نتیجه سال‌ها است که واکسن آن به افراد تزریق نمی‌شود و در ارتباط با بقیه بیماری‌هایی که برای آن‌ها واکسن وجود دارد، اکنون ابتلا به آن‌ها بیش از ۹۰ درصد نسبت به زمانی که برای آن‌ها واکسن وجود نداشت، کاهش یافته است و احتمالاً بیماری که بعد از آبله در اثر مراقبت با واکسیناسیون ریشه کن خواهد شد، فلج اطفال و سرخک است.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توضیح اینکه دستیابی به هدف ریشه کن کردن یک بیماری در کشور با توجه به قرار داشتن در همسایگی کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان کار سختی است، تصریح کرد: باید توجه داشت که فلج اطفال و سرخک در این دو کشور به وفور دیده می‌شود و رفت و آمد با این دو کشور نیز به نسبت زیاد است، بنابراین دست‌یابی به ریشه کنی هدف نسبتاً سختی است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون توسط مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها انجام می‌شود، ادامه داد: در استان اصفهان و در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال حدود ۷۰ هزار نوزاد به دنیا می‌آیند که با یک ریتم یکنواخت در ۱۲ ماه سال این نوزادان به ترتیب واکسینه می‌شوند و هر ماه علاوه بر کودکانی که واکسیناسیون آن‌ها از قبل شروع شده حدود یک دوازدهم برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، اقلام تزریقی در حوزه واکسیناسیون در سراسر کشور یکسان است و برای انجام واکسیناسیون هیچ فرقی بین روستاهای دور افتاده و مراکز استان‌ها وجود ندارد.

فدایی خاطرنشان کرد: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده، مراجعات افراد به مراکز سلامت کاهش قابل توجهی داشته و این مورد یک امر طبیعی بود و ما نیز در ایام اوج شیوع اپیدمی برای مراجعه بر مردم فشار وارد نکردیم، چراکه آن موقع بهتر بود که ترددها به حداقل برسد و جلوی شیوع کرونا گرفته شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، حدود یک یا دو ماه تأخیر در انجام واکسیناسیون مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند، اما اکنون به تدریج خدماتی که ارائه آن‌ها به خاطر کروناویروس کم‌رنگ شده بود، مجدداً در حال پیگیری و انجام است و البته ارائه خدمات با رعایت تمام اصول بهداشتی مربوط به کرونا انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه از اوایل اردیبهشت با تمام خانواده‌هایی که انجام واکسیناسیون کودکان آن‌ها به تأخیر افتاده است تماس گرفته شده است، اضافه کرد: با خانواده‌ها هماهنگی می‌شود تا به تدریج و بر اساس نوبت بندی که باعث ازدحام افراد در مراکز نشود واکسیناسیون کودکان انجام شود و احتمالاً تا اواخر اردیبهشت ماه تمام موارد به تعویق افتاده در ارتباط با واکسیناسیون انجام خواهد شد تا ریتم انجام واکسیناسیون به حالت عادی بازگردد، البته این امر نیازمند همکاری و مراجعه به موقع خانواده‌ها با رعایت اصول پیشگیری از کرونا است.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به طور تقریبی در یک ماه اول سال حدود ۶ هزار نوزاد به فهرست واکسیناسیون استان اضافه شده است.‌

کد خبر 421446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.