مصرف آب در فضای سبز مشهد بهینه‌سازی می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: تحقق بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز منوط به ایجاد شبکه مستقل آبیاری است.

به گزارش ایمنا، احمدرضا سلامی اظهار کرد: چگونگی تأمین و توزیع آب در فضاهای سبز و ابعاد اقتصادی و عملیاتی مرتبط به آن، مهم‌ترین چالش در نگهداری و استمرار بهره‌برداری از این فضاست به همین منظور تکمیل شبکه مستقل آبیاری فضای سبز را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی شبکه مستقل آبیاری فضای سبز را شامل خطوط انتقال، خطوط توزیع، مخازن ذخیره و ایستگاه پمپاژ اعلام کرد و افزود: برای حفظ و توسعه فضای سبز سطح شهر و تأمین آب پایدار، در سال ۹۹ برخی مناطق شهرداری به‌ویژه مناطق ۹ و ۱۱ در دستور کار اجرای این طرح قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح کرد: تا پایان سال ۹۹ شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه کلان خواهیم بود، البته پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۱ به طول انجامد.

سلامی با بیان اینکه اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب خام در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، گام بزرگی در جهت توسعه شبکه آبیاری و بهره‌برداری مؤثر از ذخایر آب در شهر صورت خواهد گرفت.

وی گفت: انتقال آب از شرق مشهد به سایر مناطق، توزیع عادلانه آب متناسب با سطح و نوع گونه، حذف تردد تانکر و کاهش ترافیک و آلاینده‌ها، کاهش هدر رفت آب، مدیریت بهینه منابع آبی، امکان تزریق منابع آبی نامتعارف مانند پساب تصفیه‌خانه‌ها به شبکه جداسازی و … از جمله دستاوردهای این طرح است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: رشد مصرف آب در شهرها عامل مهمی جهت هر چه سریع‌تر اجرایی کردن توسعه شبکه مستقل آبیاری فضای سبز است همچنین ازدیاد جمعیت در شهرها نیاز به افزایش پوشش فضای سبز در عرصه‌های شهری را بسیار مهم کرده است و از سویی دیگر تأمین آب این دسته از فضاها و اجرای الگوی مصرف آب در آبیاری فضای سبز از دغدغه‌های مدیریت شهری است.

سلامی استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم، کم‌آب و متناسب با اقلیم منطقه، بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری و تلاش برای کاهش تبخیر در سطوح فضای سبز و منابع روباز آب در شهرها را از روش‌های سازگاری با کم آبی اعلام کرد و افزود: اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب و اجرای خطوط انتقال آب به کمربند سبز از راه‌های تأمین و توزیع منابع آبی است.

کد خبر 421417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.