مالچ پاشی آخرین مرحله است

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اجرای عملیات احیایی در ۶ میلیون هکتار از مناطق غبارخیز کشور، گفت: از این شش میلیون هکتار تنها 300 هزار هکتار عملیات مالچ نفتی اجرا شده است، یعنی زمانی که دیگر هیچ راه حل دیگری نبود از مالچ پاشی استفاده می کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی محمد طهماسبی اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعات ۳۴.۶ میلیون هکتار مناطقی هستند که پتانسیل تولید گرد و غبار را دارند و در ۲۳ استان کشور شناسایی شده‌اند؛ از این وسعت شش میلیون هکتار پهنه تپه ماسه‌ای است، این تپه‌ها با اندازه ریزتر با حجم بسیار زیادی، پتانسیل غبار خیزی دارند.

وی گفت: نوع عملیاتی که برای مقابله با گرد و غبار انجام می‌شود سه دسته است. عملیات احیایی، اصلاحی و پیشگیرانه است و به طبع اولویت در بحث مقابله با گردو غبار عملیات پیشگیرانه و اصلاحی در اولویت است و در موقع ضرورت به عملیات احیایی پرداخته می‌شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار افزود: سه سال گذشته از محل اعتبارات، اقدامات اجرایی در عملیات‌های پیشگیرانه و اصلاحی انجام شد و اثرات بسیار خوبی داشت تا جایی که به طور محسوسی تعداد روزهای غبارناک در کشور کاهش یافت و اثرات آن کاملاً مشهود است و مردم نیز می‌توانند این را احساس کنند.

طهماسبی در خصوص عملیات مالچ پاشی گفت: یکی از عملیات‌هایی که همواره مورد بحث قرار می‌گیرد، علمیات مالچ پاشی است، این عملیات خودش هدف نیست، بلکه یک وسیله است برای استقرار پوشش گیاهی؛ در واقع هدف ما از مالچ پاشی، توسعه و تثبیت بیولوژیک منطقه است، به دلیل تحرک ماسه‌های روان باعث کنده شدن نهال‌ها توسط باد و یا مدفون شدن در زیر ماسه‌ها می‌شود، پس برای استقرار آن از مالچ استفاده می‌شود که به تدریج تجزیه می‌شود و پوشش گیاهی رشد می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: از دیگر ویژگی‌های مالچ، حفظ رطوبت خاک است که باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی خوبی، در منطقه می‌شود، که مورد بهره برداری احشام منطقه هم قرار می‌گیرد، از طرفی نهال‌های کاشته شده نیز در محل‌های خود مستقر و مستحکم می‌شوند.

بیت کوصر پوشش گیاهی مطلوبی دارد

وی گفت: در کشور حدود شش میلیون هکتار تاکنون عملیات احیایی انجام داده است که منجر به ایجاد ۲.۵ میلیون هکتار جنگل دست کاشت شده است که از این شش میلیون هکتار تنها فقط ۳۰۰ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی شده است، یعنی زمانی که دیگر هیچ راه حل دیگری نبود از مالچ پاشی استفاده می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از روستایی‌ها و دامداران موافق مالچ پاشی هستند، زیرا منازل، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و غیره در زیر گرد و غبار مدفون می‌شود.

طهماسبی تصریح کرد: در خصوص بیت کوصر در فروردین ماه از منطقه بازدید کردیم و این منطقه شرایطی را دارد که باید مالچ پاشی شود و جالب اینجاست که نواحی که سال گذشته عملیات ماچ پاشی انجام شده پوشش گیاهی مطلوبی دارد.

کد خبر 421377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.