افطار و سحر چه غذاهایی بخوریم؟

ویژگی‌های زولبیا و بامیه سالم، بهترین و ارزان‌ترین درمان چربی و قند خون بالا، مزایای مربای به برای مزاج‌های گرم، یک فرمول ساده برای کوچک کردن معده و لاغر سریع و مواد غذایی مفید در افطار و سحر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه رنگ زولبیا و بامیه سالم به صورت زرد و طلایی روشن است، اظهار کرد: از مصرف زولبیا و بامیه‌های رنگی خودداری کنید. زولبیا و بامیه از شیرینی‌های سنتی و پرمصرف در ماه مبارک است که سلامت آن نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد دارد.

محمد کاظم زاده با بیان اینکه مهم‌ترین ترکیبات زولبیا و بامیه شامل آرد، شکر، تخم مرغ و ماست است، افزود: برخی برای خوش عطر و رنگ شدن آن از گلاب و زعفران هم استفاده می‌کنند.

وی درباره ویژگی‌های یک زولبیا و بامیه سالم، اظهار کرد: رنگ زولبیا و بامیه طبیعی و سالم باید زرد و طلایی روشن باشد، بافت آن نیز سالم و ترد و وزن آن هم سبک باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: زولبیا و بامیه‌های با رنگ تیره و متمایل به قهوه‌ای سوخته و دارای ذرات ریز سیاه رنگ جز مواد غذایی ناسالمی است که از روغن غیرقابل مصرف تهیه شده است.

کاظم زاده درباره ارزش غذایی این نوع شیرینی نیز تصریح کرد: زولبیا و بامیه در دسته نشاسته و قندها قرار دارد، کالری و انرژی آن بالاست و به همین دلیل باید در مصرف آن احتیاط کنید.

یک فرمول ساده برای کوچک کردن معده و لاغر سریع

یکی از روش‌ها برای لاغر شدن کوچک کردن معده است. معده عضو بزرگی از بدن نیست اما قابلیت ارتجاعی دارد و سایز آن با مقدار غذایی که ما می‌خوریم در ارتباط است و تغییر می‌کند. اگر در هر وعده، مقدار زیادی غذا بخورید و این کار را دائما” تکرار کنید حجم و سایز معده شما کم کم بزرگ می‌شود و در نتیجه شما در هر وعده باید برای پر کردن معده خود و سیرشدن، مقدار بیشتری غذا بخورید.

برای اینکه معده شما کوچک شود شما باید در هر وعده مقدار کمی غذا بخورید و هیچ وقت معده تان را کاملا” پر نکنید. بنابراین می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید اما باید غذایی که در هر وعده مصرف می‌کنید را خیلی کمتر کنید. برای صبحانه حدودا” ۴۰۰ کالری مصرف کنید. یک تکه نان تست، دو عدد تخم مرغ و یک لیوان شیر یا آب میوه حدودا” ۴۰۰ کالری می‌شود. دو یا سه ساعت بعد از صبحانه یک غذای سبک که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کالری انرژی داشته باشد بخورید. این غذا می‌تواند میوه، ماست و یا بیسکویت باشد.

برای نهار ۴۰۰ کالری مصرف کنید. برای مثال یک ساندویچ و یک ظرف سالاد کوچک و یا حتی غذای باقیمانده از شب را می‌توانید بخورید. بین نهار و شام هم می‌توانید یک وعده غذایی که در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کالری انرژی دارد مصرف کنید. یک شام سبک در حدود ۴۰۰ کالری مصرف کنید. از آنجایی که شما در طول روز ۴ وعده غذا خورده اید برای شام نباید زیاد گرسنه باشید در نتیجه خوردن یک شام سبک برای شما خیلی راحت تر از قبل خواهد بود. بعد از شام، دسر هم می‌توانید میل کنید. این دسر می‌تواند مقداری بستنی، میوه تازه و یا حتی یک لیوان شیر کاکائو باشد اما توجه داشته باشید که انرژی آن نباید بیش از ۲۰۰ کالری باشد.

بهترین و ارزان‌ترین درمان چربی و قند خون بالا

امروزه استفاده مناسب و کافی از فیبرهای غذایی یکی از اولین، راحت‌ترین، بی ضررترین و اقتصادی‌ترین روش‌های کاهش چربی و قند خون در افراد می‌باشد. فیبر یا الیاف موادی هستند که در دیواره سلولی گیاهان یافت می‌شوند و قابل گوارش درمعده انسان نیستند و قادرند بدون آنکه جذب شوند از دستگاه گوارش عبور کنند. فیبرها در مسیر عبور از دستگاه گوارش آب را در خود نگه می‌دارند و برخی از آنها با اتصال خود به مواد دیگر، خواص درمانی پیدا می‌کنند. فیبرها در میوه و سبزی، غلات و حبوبات کامل به فراوانی یافت می‌شوند.

فیبرهای مواد غذایی به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول فیبرهای نامحلول مانند سبوس گندم (نان‌های سبوس دار و پوست برخی میوه‌ها و صیفی‌ها مانند سیب، خیار، گوجه فرنگی). و گروه دوم فیبرهای محلول مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، نان جو دو سر و حبوبات و سبوس برنج. در افراد بالغ و سالم حداقل روزی ۳۰ گرم فیبر باید مصرف شود که توصیه می‌شود ۲۰ گرم آن از نوع نامحلول و ۱۰ گرم آن از نوع محلول باشد.

برای دست یافتن به ۳۰ گرم فیبر باید روزانه حدود نیم کیلو میوه و سبزی یا ۶ واحد حبوبات و غلات غنی از فیبر مصرف شود. نان‌های سفید مانند نان لواش، غلات غنی از فیبر تلقی نمی‌شود. فیبرهای محلول در کاهش چربی و قند خون و پیشگیری از برخی بیماری‌های قلبی و عروقی نقش اصلی را ایفا می‌کنند و فیبرهای نامحلول در کاهش یبوست، سرطان روده و برخی اختلالات دیگر مؤثر است. مصرف فیبر از سرطان، بالا رفتن چربی و قند خون، یبوست و برخی بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند.

اگر مزاج تان گرم است مربای به بخورید

مربا یکی از چاشنی‌های ثابت برای صبحانه در سفره‌های ایرانی است. این چاشنی دلپذیر را می‌توان از میوه‌های هر فصل تهیه کرد. اما همه افراد نمی‌توانند که تمام انواع مرباها را میل کنند چرا که ممکن است با مزاج آنها سازگاری نداشته باشد. مزاج گرم در طب سنتی به دو گروه طبع گرم و تر و طبع گرم و خشک تقسیم می‌شود. افراد با مزاج گرم و تر در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند و گروهی مزاج گرم و خشک دارند در گروه صفراوی قرار دارند.

یکی از مرباهای پر طرفدار مربای به است که افراد با مزاج گرم بهتر است از مصرف آن خودداری نمایند. میوه به حاوی قند، فیبر، پروتئین، پکتین و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌های A، C، D و گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ و B۱۲ می‌باشد. مربای به، به علت پخته شدن در شکر و یا عسل، دارای مضرات به خام نمی‌باشد و نفخ ایجاد نمی‌کند، همچنین منجر به تقویت معده و جلوگیری از رفلاکس و برگشت محتویات معده به مری می‌شود.

مربای به ورم روده را از بین می‌برد، باعث ایجاد تعادل در افراد می‌شود و اعصاب را تقویت می‌کند. علاوه بر آن در تقویت قوه بینایی بسیار مؤثر است. این مربا خاصیت نشاط آور دارد و برای اشخاصی که دچار ترس می‌شوند، مناسب است. استفاده از مربای به در دوران بارداری بسیار مفید است، چرا که موجب زیبایی چهره نوزاد می‌شود، رحم را تقویت می‌کند و از سقط جنین پیشگیری می‌نماید.

در طب سنتی مربا به دلیل شیرین بودن دارای مزاج گرم است و ترکیبات موجود در ترشی‌ها، آن را به چاشنی‌هایی با طبع سرد تبدیل کرده است. برخی از مرباها مزاج معتدل دارند بنابراین به دلیل خاصیت خنکی آنها، به افراد گرم مزاج توصیه می‌شود که از این نوع مرباها استفاده کنند. افراد با مزاج سر در صورتی که مایل به از دست دادن رطوبت بدن خود نباشند می‌توانند از مرباهایی با طبع گرم استفاده کنند.

افطار و سحر چه غذاهایی بخوریم؟

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علت اهمیت تغذیه در روزه‌داری، گفت: اگر ما یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم می‌توانیم دستگاه گوارش خود را که یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن است، تقویت کنیم تا علاوه بر اینکه بتوانیم با بیماری‌های مختلف مبارزه کنیم از طرف دیگر بتوانیم روزه‌داری راحتی را نیز داشته باشیم.

غزاله اسلامیان، افزود: به دلیل اینکه روزهای ماه رمضان با زمان طولانی‌تر مصادف شده و افراد مدت زمان زیادی از روز را روزه‌دار هستند، لذا خیلی مهم است که سه وعده سحر، افطار و شام را داشته باشند و بتوانند از راهکارهای تغذیه‌ای کمک بگیرند تا تشنگی را کنترل کنند و روزه‌داری خیلی خوبی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور بعضی از مردم، روزه‌داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی‌شود و یک فرد سالم با رعایت رژیم غذایی صحیح و اصولی می‌تواند با روزه به عملکرد سیستم ایمنی بدنش کمک کند.

این استاد دانشگاه در مورد وعده افطار و شام، تصریح کرد: بهتر است که افطار سبک باشد. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد از آن شام صرف شود و افراد اصلی‌ترین گروه‌های غذایی خود را در شام استفاده کنند؛ چون زمان زیادی از روز را روزه بودند اگر بخواهند در لحظه افطار مواد غذایی زیاد با حجم بیشتر را وارد بدن کنند می‌تواند به دستگاه گوارش آنها آسیب بزند. بنابراین در افطار از آب و شیر ولرم، چند عدد خرما، میوه خشک، یک یا دو لقمه نان و پنیر به همراه سبزی یا خیاری که ضدعفونی شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: با صرف آش در هنگام افطار خیلی موافق نیستم مگر اینکه سبک باشد؛ چراکه آش‌ها منبع زیادی از حبوبات و نفاخ هستند، می‌تواند دستگاه گوارش را اذیت کند اما اگر آش سبک و یا سوپ رقیق باشد بهتر است.

به گفته اسلامیان؛ به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن با دستگاه گوارش در ارتباط است و ما باید مخاط دستگاه گوارش خود را حفظ کنیم، لذا غذا خوردن در یک لحظه برای افراد مسن می‌تواند باعث سو هاضمه شود، به مخاط دستگاه گوارش آسیب برساند یا روی میزان باکتری‌های مفید دستگاه گوارش اثر منفی بگذارد. بنابراین هر وعده غذا خوردن به افراد این امکان را می‌دهد علاوه بر اینکه در دریافت مواد غذایی تنوع را رعایت می‌کنند، دستگاه گوارش شأن نیز آرامش خاصی داشته باشد.

این استاد تغذیه در خصوص وعده سحری نیز تاکید کرد: وعده غذایی سحر را حذف نکنیم. اگر تنها وعده غذایی دریافتی ما افطار باشد در طول شب که کمترین فعالیت جسمی و مغزی را داریم بیشترین مقدار غذا را دریافت می‌کنیم و در طول روز که بیشترین فعالیت را داریم و به انرژی بیشتری نیاز داریم، با حذف سحر دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: در وعده سحر تا حد امکان از مواد غذایی شیرین استفاده نشود. چون دو ساعت بعد به دلیل افت شدید قند خون دچار مشکلاتی مثل سرگیجه، حالت تهوع و گرسنگی می‌شویم. خیلی مهم است که وعده غذایی سحر شبیه به وعده غذایی ناهار باشد؛ یعنی کم‌چرب و کم‌نمک؛ که نیمی از بشقاب سالم غذایی ما را نان، برنج و پروتئین‌ها تشکیل دهند و نیم دیگر آن مخصوص میوه‌ها و سبزی‌ها باشد.

اسلامیان تصریح کرد: در وعده سحر اگر بیش از دو لیوان آب بخوریم فایده‌ای ندارد؛ چون کلیه‌ها مازاد آن را دفع می‌کنند و در آن لحظه همان مقداری که بدن نیاز دارد برداشت می‌کنند، اما اگر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنیم تشنگی ما در طول روز کنترل می‌شود؛ چراکه آنها آهسته جذب می‌شوند و در نتیجه آب کافی را در طول روز برای ما فراهم می‌کنند.

کد خبر 421373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.