سیاست وارونه سوئد در مهار کرونا تا چه حد درست بود؟

مقامات رسمی سوئد ادعا می‌کنند که اقدامات کنترل ویروس کرونا در این کشور بسیار موفق واقع شده است، اما آمار مبتلایان به کووید-۱۹ متناقض با این ادعا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت سوئد در روزهای کرونایی بسیار انزواطلبانه عمل کرده است و در اعمال محدودیت‌ها بر زندگی شهروندان از کشورهای اروپایی همسایه خود پیروی نکرده است. تصاویر و کلیپ‌های منتشر شده در شبکه‌های مجازی حاکی است که مردم آزادانه در خیابان‌های سراسر کشور در حال تردد هستند، در کافه‌ها و رستوران‌ها به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند و بدون تفاوت با دوران پیش از گسترش ویروس کرونا در محل کار خود به فعالیت مشغول می‌شوند. دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شده است و دانش‌آموزان و دانشجویان به طور مجازی در کلاس‌های درسی خود شرکت می‌کنند، اما دبستانی‌ها مانند گذشته در کلاس و مدرسه حضور پیدا می‌کنند. جالب‌تر از همه این که رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها مملو از جمعیت است و کارکنان فعالانه به همشهریان خود خدمت‌رسانی می‌کنند.

دولت در هفتم آوریل، لایحه‌ای معرفی کرد که بر اساس آن ملاقات از آسایشگاه‌ها برای شهروندان سوئدی ممنوع و از مردم خواسته شد در خانه‌های خود بمانند. در واقع مقامات ارشد سوئد محدودیت خاصی برای مهار ویروس کرونا بر مردم اعمال نکردند و تنها به صورت پیشنهادی از آن‌ها خواسته بودند در خانه‌های خود بمانند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. این در حالی است که سایر کشورهای همسایه نظیر فنلاند و دانمارک اقداماتی سفت و سخت را در پیش گرفته‌اند و از همان آغاز شیوع گسترش ویروس کرونا مرزهای کشور، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و رستوران‌ها را تعطیل کرده‌اند.

مقایسه گسترش ویروس کرونا در سوئد و سایر کشورهای اروپایی

نرخ مرگ و میر در سوئد به طور چشمگیری بالاتر از سایر کشورهای اروپایی است؛ در این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۲۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند در حالی که در کشوری مانند دانمارک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هفت نفر و حتی در کشورهای فنلاند و نروژ کمتر از ۴ نفر قربانی کووید-۱۹ شده‌اند.

جمهوری چک جمعیتی بسیار نزدیک به جمعیت سوئد دارد اما نرخ گسترش ویروس کرونا و مرگ‌های ناشی از آن در دو کشور به طور چشمگیری متفاوت است. در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار نفر از مردم سوئد به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و از این تعداد دو هزار و ۳۵۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که در جمهوری چک، تعداد افراد مبتلا به کووید-۱۹ تا امروز به هفت هزار و ۴۴۹ نفر رسیده است و ۲۲۳ نفر قربانی این ویروس خطرناک شده‌اند. اقدامات زودهنگام و سخت دولت چک نظیر تعطیلی تمام مدارس و مراکز آموزشی، بسته شدن رستوران‌ها و کافه‌ها، محدود کردن سفرهای داخلی و خارجی و قرنطینه کردن دو هفته‌ای مسافرانی که از کشورهای آلوده به چک بازگشته‌ بودند مهم‌ترین عوامل در موفقیت این کشور برای مهار کرونا به شمار می‌رود.

رویکرد سوئد برای مهار کرونا

در بیست و هشتم ماه مارس بیش از دو هزار محقق دادخواستی را امضا کردند که در آن از دولت خواسته بودند فورا اقداماتی جدی، هم‌سو با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، برای مهار ویروس کرونا در پیش گیرد. این پژوهشگران همچنین از دولت خواسته بودند سختگیرانه برای محدود کردن تماس بین مردم در جامعه عمل کند و نرخ انجام آزمایشات تشخیص کرونا را افزایش دهد. در واقع محققان از دولت ایجاد مصونیت جمعی، درست مشابه با آنچه که در طول یک بیماری فراگیر نظیر آنفولانزا اتفاق می‌افتد، طلب کرده بودند. مقامات رسمی سوئد از داشتن یک استراتژی مناسب برای ایجاد مصونیت جمعی  سر باز زده بودند که همین امر انتقادات شدیدی از سوی بسیاری از مردم و حتی بزرگان سوئد به دنبال داشت.

حفاظت از سیستم

برخی از مقامات رسمی سوئد ادعا کرده‌اند که تعداد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ طی چند هفته اخیر ثابت بوده است و این یعنی سوئد از این جهت موفق عمل کرده است. این در حالی است که برخی دیگر گفته‌اند ویروس کرونا به خانه سالمندان گسترش یافته است و افراد زیادی را به خود مبتلا کرده است. وزیر بهداشت سوئد در مصاحبه با خبرنگاران گفته است که تشدید حفاظت از افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند یا اینکه مراقبت از افراد پیر در این مراکز را به عهده دارند، جز اولویت‌های دولت به شمار می‌رود. از نظر او اینکه دولت به طور رسمی تعطیلی کامل اعلام نکرده است به این معنی نیست که کاسبان و سایر افراد مشغول به کار همچون گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، بلکه مقامات رسمی با کمک متخصصان در تلاشند اقدامات رابه طور مرتب از نو ارزیابی کنند تا مطمئن شوند در هر برهه زمانی بهترین اقدام را در پیش می‌گیرند. بسیاری از مقامات ارشد نیز از دولت حمایت کرده و گفته‌اند هنوز برای قضاوت در مورد نتیجه اقدامات اعمال شده زود است، کمی زمان که بگذرد اقدامات آثار مثبت خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 421339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.