کاهش پیاده‌روی در سراسر جهان متاثر از کووید-۱۹

شیوع ویروس کرونا باعث کاهش تحرک در سراسر جهان شده است؛ خیابان‌هایی که پیش از این مملو از تردد مردم و خودروها بود، هم اینک شاهد کمترین جنبش انسانی و صدای بوق خودروها و موتورسیکلت‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها شیوع ویروس کرونا به طور عجیبی مردم را خانه نشین کرده است. دیگر کمتر کسی فقط به خاطر اجبار دولت خود را منزوی کرده است؛ ترس از ابتلا به کووید-۱۹ و عواقب پس از آن مردم را داوطلبانه به ماندن در خانه ترغیب کرده است. شهرها در سراسر جهان غرق در سکوتی آزار دهنده هستند و دیگر نشانی از تعاملات اجتماعی بین همسایه‌ها نیست.

خیابان‌ها و بزرگراه‌هایی که تا پیش از شیوع ویروس کرونا مملو از خودروها و صدای بوق آن‌ها بود این روزها شاهد تردد خودروهایی با فاصله بسیار زیاد از هم است. معدود مردمی دیده می‌شوند که تنها برای تنفس هوای آزاد برای دقایقی به بالکن‌های خانه‌های خود می‌آیند اما هراس از آلوده شدن به ویروس خطرناک کرونا فورا آن‌ها را به فضای داخلی خانه باز می‌گرداند. دیگر عابران بی‌هدف در خیابان‌ها قدم نمی‌زنند، مردم صورت‌هایشان را پشت ماسک‌هایی بزرگ پنهان کرده‌اند که مبادا هنگام بیرون رفتن از خانه مجبور شوند با همسایه‌های خود مشغول احوالپرسی شوند.

ویروس کرونا در کشورهای اروپایی، بیش از سایر نقاط جهان، به طور شگفت‌انگیزی یکه‌تازی می‌کند. به نظر می‌رسد که مردم شهرهایی نظیر رم در ایتالیا و پاریس در فرانسه بیش از سایر نقاط جهان شیوع ویروس کرونا را جدی گرفته‌اند. مقامات رسمی این شهرها از مردم خواسته‌اند در خانه بمانند و فقط برای تهیه مواد ضروری یا مراجعه به مراکز درمانی از خانه بیرون بیایند. کمترین تردد در خیابان‌های رم و پاریس صورت می‌گیرد و اگر کسی هم می‌خواهد برای موارد ضروری از خانه بیرون برود از وسیله حمل و نقل شخصی خود استفاده می‌کند. معابر این دو پایتخت بزرگ و محبوب اروپایی به حدی خلوت است که گویی چیزی به نام پیاده‌روی برای ساکنان آن‌ها تعریف نشده است. اگر از نمایی دور به پاریس و رم نگاه شود چیزی جز تماشای شهر ارواح به ذهن آدم نمی‌رسد.

از آنجا که  ویروس کرونا با سرعت متفاوت در شهرهای مختلف جهان در حال انتشار است در نتیجه روند زندگی انسان‌ها را در نقاط مختلف جهان به طور متفاوت تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این، کووید-۱۹ از نظر زمانی در هر نقطه از جهان متفاوت از جایی دیگر شیوع پیدا کرده و به این ترتیب زمان اعمال اقدامات پیشگیرانه و مهار در هر کشور با دیگری متفاوت است. از همه مهم‌تر این‌که قوانین و مقررات اعمال شده برای مهار شیوع کرونا در کشورهای مختلف متفاوت است؛ بعضی از دولت‌ها بسیار سختگیرانه‌تر از کشورهای دیگر عمل کرده‌اند و در نتیجه سرنوشت‌های متفاوتی را برای مردم خود رقم زده‌اند. همه این عوامل در خانه ماندن و در نتیجه میزان پیاده‌روی را تحت تاثیر قرار داده است که البته تاثیر آن نیز در شهرهای مختلف جهان، هر چند به میزان بسیار کم متفاوت است.

گزارشات حاکی است که پیاده روی در کلانشهر رم حدود ۹۰ درصد و در پاریس بیش از ۸۳ درصد کاهش یافته است. دوبلین در ایرلند و آمستردام در هلند به یک میزان با کاهش ۷۵ درصدی پیاده‌روی در روزهای کرونایی مواجه بوده است که البته این میزان کاهش در روزهای مختلف قرنطینه بسیار نوسان داشته است. این در حالی است که از بین شهرهای اروپایی، لندن کمترین تغییر در میزان پیاده‌روی مردم در طول روز را متحمل شده است که البته کاهش ۶۱ درصدی پیاده‌روی در این شهر نیز به نوبه خود بسیار قابل توجه است.

این آمار و ارقام به طور قطعی بیانگر این نیست که مردم در بعضی از شهرها بهتر از شهروندان سایر نقاط جهان در تلاش برای مهار شیوع ویروس کرونا بوده‌اند و موفق‌تر عمل کرده‌اند. عوامل مختلفی نظیر اندازه شهر، میزان پیاده‌روی شهروندان قبل از اعمال محدودیت‌ها، قوانین بکار برده شده برای مهار شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف، سن جمعیت و حتی شغل مردم نیز می‌تواند میزان پیاده‌روی شهروندان را در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. چه بسا جمعیت افراد کهنسال که پیش از این نیز زمان زیادی را صرف پیاده‌روی نمی‌کرده‌اند در یک شهر بسیار بیشتر از شهر دیگر باشد یا اینکه بسیاری از مردم در خانه به انجام دورکاری مشغول شده باشند و نیازی به بیرون رفتن از خانه نداشته باشند.

گزارش از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 421297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.