روحانی: پایان اپیدمی کرونا روشن نیست/باید اختیارات دارایی مردم را به خودشان برگردانیم

رئیس جمهور گفت: به دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس باید خودمان را برای کار، فعالیت، علم و دانش و امید به جامعه آماده کنیم و مبنا را بر این فرض بگذاریم که این ویروس برای مدتی در کنار مردم است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: در آستانه روز کارگر هستیم و باید از همه کارگران عزیز تشکر کنم. در طول سال‌های گذشته و بویژه امسال که سال سختی برای همه مردم بود، با مشکلاتی که این بیماری از ماه اسفند هم برای سلامت مردم و هم برای شغل و کار مردم ایجاد کرد، اما در عین حال کارگران عزیز در آن کارگاه‌هایی که فعال بودند با همه توان برای رفع نیازمندی‌های کشور خدمت کردند.

وی افزود: اینکه امروز می‌بینیم محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم، محصولات غذایی مردم، محصولات مربوط به نیازهای بهداشتی، به وفور در اختیار مردم است، در سایه کار و تلاش کارگران عزیز ما است. یعنی در کنار تلاشی که کادر درمانی و پزشکی در این ایام انجام دادند که مجاهدت بزرگی بود، کارگران هم برای رفع نیازمندی‌های جامعه اقدام کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: تلاش ما بر این متمرکز بوده که بتوانیم در این ایام، سلامت مردم را به عنوان هدف اول و موضوع اول مورد حراست قرار دهیم و بعد هم نیازهای مردم را بتوانیم در بازار تأمین کنیم و کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی بتوانند به فعالیت خودشان ادامه دهند.

روحانی تصریح کرد: البته جمع اینها، گاهی وقت‌ها پیچیدگی و سختی را بوجود می‌آورد، اما در عین حال می‌خواهم به مردم عزیز بگویم به دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس، خودمان را برای کار و فعالیت، علم، دانش، تحقیقات، سرزنده نگه داشتن جامعه و امید به جامعه آماده کنیم.

وی افزود: بنا بر فرض اینکه ویروس برای مدتی در کنار مردم متأسفانه هست و مبنا را باید بر این بگذاریم، چون هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان این اپیدمی چه زمانی است، چند روز، چند هفته و چند ماه دیگر است؛ بنابراین مقداری بدبینانه باید بلند مدت‌تر فعالیت‌مان را در کنار حضور این ویروس ببینیم. آن وقت راه جمعش این است که همه دستورالعمل‌های پزشکی را باید مراعات کنیم و در عین حال کار، تولید و فعالیت هم در کنار این احتیاطات لازم و ضروری است. یک وقتی بود که به مردم می‌گفتیم حتماً باید در خانه بمانید. الان هم می‌گوئیم برای غیر ضرورت در خانه بمانید، اما از یک مقطعی گفتیم برای فعالیت و کار ضروری با احتیاط از خانه خارج شوید. البته کوتاه‌ترین زمان ممکن را در خارج منزل بمانید و بعد به منزل برگردید. یعنی از فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند رسیدیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز هم تقسیم است که مناطق سفید، زرد و قرمز داریم. معنایش البته به هیچ عنوان این نیست که در مناطق سفید دستورالعمل‌های بهداشتی نباید مراعات شود بلکه اتفاقاً آنها باید بیشتر توجه و مراقبت کنند که این دستاورد بزرگی که در مناطق سفید به دست آمده، به خوبی حفظ شود. آنهایی که در مناطق زرد و قرمز هستند همه باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم که آنها را هم به مناطق سفید تبدیل کنیم.

روحانی تصریح کرد: در مسأله ویروس کرونا، اصل کار در دست مردم است، چون هنوز درمانی برایش نداریم. هیچ دارو و واکسن مشخصی برای این ویروس هنوز وجود ندارد، پس اساس بر مراقبت است. مراقبت هم در قدم اول باید خودمان مراقبت کنیم. در روزهای سختی هم اگر برای مردم پیش آمد آن وقت توسط پزشک، پرستار و کادر درمانی باید مراقبت دقیق‌تر و بالاتر و پیچیده‌تر نسبت به فرد مریض انجام گیرد تا دورانش را سپری کند. می‌خواهم در این ایام مقارن با روز مهم کارگر به همه کارگران، پزشکان، پرستاران و کشاورزان تبریک بگویم و کشاورزان که الحمدالله امروز شاهد محصولات خوب کشاورزی در کشور هستیم.

وی تاکید کرد: این نکته خیلی مهمی است. الان در شرایطی هستیم که اگر روی پای خودمان ناایستیم، تأمین برخی از مواد با داشتن پول و امکانات هم بسیار سخت و گاهی ناممکن است یعنی اگر بنا بود در مواد غذایی به بیرون خارج نیاز داشتیم، حتی اگر پول داشتیم و مشکل بانکی و حمل و نقل و دریایی نداشتیم و همه چیز آماده بود، امروز مواد غذایی به این راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و شرایطی شده که امروز همه کشورها چند برابر آنچه که قبلاً ذخیره می‌کردند، ذخیره می‌کنند و ذخیره‌سازی در داخل کشورها افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: همانند مواد غذایی یا شدیدتر از آن، مواد دارویی و پزشکی است که امروز خودمان ونتیلاتور تولید می‌کنیم و رقمی که چند روز پیش یکی دو شرکت دانش‌بنیان اعلام کردند، بسیار خوب بود و تقریباً نیاز کشور را تأمین می‌کنند. اگر امروز نمی‌توانستیم تولید کنیم و ونتیلاتور بخریم و فرض کنیم پول هم داشتیم، پول در اختیار ما بود و روابط بانکی ما مشکل نداشت، معلوم نبود چند کشور در دنیا هستند که این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما می‌فروشند. اگر امروز نمی‌توانستیم ماسک، گان و همه لوازم و تجهیزات لازم برای پرستاران عزیز و پزشکان تهیه کنیم، معلوم نبود به راحتی می‌توانستیم ماسک مورد نیاز پزشکان و پرستارها را وارد کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز شرایطی شده که چند برابر دیروز ذخیره‌سازی در دنیا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ذخیره‌سازی شدیدتر از مواد غذایی، ذخیره‌سازی مواد دارویی و بهداشتی است. امروز ما ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) خودمان تولید می‌کنیم. اگر این مسئله را خودمان تأمین نمی‌کردیم و می‌خواستیم خودمان بخریم، معلوم نبوده و نیست چند کشور در دنیا حاضرند این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما بفروشند.

روحانی ادامه داد: اگر امروز ماسک و گان را برای کادر درمانی تولید کنیم، معلوم نبود ماسک پرستاران و پزشکان را وارد کنیم. دیدید روی هوا مسئله ماسک را می‌قاپیدند و روی هوا ماسک را می‌زدند.

وی با یادآوری فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: همه مردم در ماه رمضان که ماه نعمت، عرفان، معنویت، خلوص، قرب به خدا و انس به قرآن است، همه در پیشگاه خداوند شکرگزار باشیم؛ به خاطر کار کارگران، کشاورزان، نظام درمانی، جامعه تحقیقی، بنگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بیان و تولیدگران ما.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز آرامش نسبی در جامعه وجود دارد گفت: مردم آرامش دارند که اگر به مواد ضروری غذایی نیاز دارند در فروشگاه‌ها وجود دارد. اگر نیاز داشته باشند به مسائل بهداشتی در فروشگاه‌ها موجود است. اگر نیاز به تخت بیمارستانی داشته باشند موجود است و اگر روزی نیاز به تخت ویژه شرایط محیا است که در پیشگاه خداوند این شکر گذاری دارد.

روحانی افزود: این روزها که با بسیاری از سران کشورها تماس تلفنی داشتم، همه آنها به چند نکته توجه داشتند که همه آنها ایران را زیر نظر داشتند یعنی صحبت که می‌شد همه تشکر می‌کردند که ایران یک کار بسیار منسجم قوی برای مقابله با این ویروس انجام داده است.

وی ادامه داد: بعضی رهبران کشورها از من سوال می‌کردند که چگونه شما از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید این سه رقم زرد و قرمز و سفیدی که اعلام کردید. مبانی شما چیست چه کار می‌خواهید انجام دهید. مشخص است که این کشور مورد توجه جهان است. همه به این کشور نگاه می‌کنند. پیروزی ما در این مقطع پیروزی یک ملت است پیروزی دولت، کادر پزشکی و درمانی نیست پیروزی ملت ایران است. اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم و کار را پیش ببریم. در این شرایط ما باید مطمئن باشیم آب و برق و سوخت، ارز و ریال لازم را برای مردم تأمین می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: علیرغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده اما تورم را مهار کردیم. طبق آمار بانک مرکزی تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه تورم ماه اسفند ۹۸ است. این به معنی یک حرکت خوب اقتصادی است. اینکه امروز هم مردم به بازار پول و هم بازار سرمایه اعتماد دارند و هم رقم پس‌انداز ما در بانک‌ها رشد ۳۲ درصدی دارد و هم حضور مردم در بازار بورس امروز نمایان است که چگونه است این به معنای اعتماد مردم است.

روحانی تاکید کرد: اینکه بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند کاملاً دروغ می‌گویند. بورس ما شاهد بر دروغگویی آنها است. پس انداز بانکی، حضور کارگران در کارگاه‌ها، محصولات کشاورزی، شاهد بر دروغگویی آنها است.

وی ادامه داد: این ما امروز رسیدیم به نقطه‌ای که حتی در کیت تشخیص آنتی بادی قادر به صادرات هستیم و برخی رهبران کشورها از من سوال می‌کنند این کیت را می‌توانید این مقدار نیاز داریم صادر کنید این افتخار ما است. این افتخار همه عزیزانی است که در شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری و کارگاه‌ها مشغول کار و تحقیق هستند.

رئیس جمهور افزود: این روند نشان می‌دهد که ملت ما نه خودش را باخته، نه دچار حزن و اندوه شده است. ما در شرایطی هستیم که نه غم و اندوه برای کاری که از دست دادیم و نه برای بیماری و مشکلی که در برابر آن مواجه شدیم در برابر هر دوی آنها باید تحمل کنیم و خداوند این قدرت را به ما داده است.

روحانی با بیان اینکه اساس خلقت خداوند آزمایش ما است گفت: زمانی است که ملت بزرگ ما رشادت و قدرت و توانمندی علمی خود را نشان دهد. در این حادثه کرونا ملت ما اعلام کرد که به تخصص و متخصصان به خوبی اعتماد می‌کند. متخصصان ما هرچه گفتند آمدند، دولت، مراجع وهم رهبر معظم انقلاب تبعیت کرد و هم مردم به صحنه آمدند و هم صدا و سیما همان را تبلیغ کرد و بیان کرد. این خیلی مهم است که ملتی هستیم که به تخصص و متخصصان و مصالح و منافع همیشه توجه داریم.

وی در بخش دیگر از اظهارات خود از مقام معظم رهبری قدردانی و تشکر کرد و گفت: در این شرایط سخت ما هرچه بتوانیم دارایی‌هایی مردم را به روز کنیم و مالکیت مردم را شفاف کنیم و اختیارات کار را به خود صاحبان مال برگردانیم این کار بسیار ارزشمند و بزرگ است.

رئیس جمهور افزود: از روزی که اینگونه مباحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصل ۴۴ مطرح بود. تلاش‌هایی که آن روز شد و تصمیماتی که اتخاذ شد، بحث‌هایی در آنجا مطرح شد که برای اقشار مردم هم در آزادسازی و خصوصی‌سازی سرمایه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فکری شود.

روحانی اضافه کرد: در نهایت مقام معظم رهبری موافقت کردند که به عنوان سهام در اختیار مردم قرار گیرد و این سهام در اختیار مردم قرار گرفت. البته مقداری برای مردم نامشخص بود چون سهام به‌آنها تعلق گرفته بود و باید سال‌ها صبر می‌کردند تا این سود باعث مالکیت افراد نسبت به سهام شأن شود. این روند تقریباً نزدیک به ۹ سال ۱۰ سال طول کشید تا این‌ها مالک سهام شوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم از همان ماه‌های اولیه به فکر سهام و ساماندهی آن افتاد. می‌خواهم از وزیر اقتصاد و رئیس بخش خصوصی سازی دولت یازدهم عمیقاً تشکر کنم به دلیل اینکه همه توان خود را از پایان سال ۹۳ و اول ۹۴ به کار گرفتند تا آن را برای مردم شفاف کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: در آن مقطع کار بزرگی شد و سامانه‌ای تشکیل شد تا مردم در آن ثبت نام کنند و بعد برای همه مشخص شد در دولت یازدهم که چه کسی چه مقدار سهم دارد چه مقدار بدهکار و چه مقدار طلبکار است و همه اینها در سال ۹۴ روشن شد و بعد از آن تلاش شد این سهام را به نحوی آزاد کنیم. ابتدا در سال ۹۴ به این فکر افتادیم لایحه‌ای تنظیم کنیم.

روحانی گفت: وقتی لایحه را تنظیم می‌کردیم در دولت این بحث مطرح شد که این سهام به دستور مقام معظم رهبری واگذار شده و خودشان باید اجازه دهند که لایحه در دولت مطرح شود. من در سال ۹۴ در دو نوبت محضر ایشان عرض کردم درباره لایحه و ایشان توضیح خواستند و من توضیح دادم.

وی ادامه داد: به هر حال مقداری مکاتبه طول کشید تا ما در سال ۹۶ این لایحه را به مجلس فرستادیم که مجلس آن را تصویب کند و ما بتوانیم سهام عدالت را آزاد کنیم. البته در آن مقطع اجازاتی از مقام معظم رهبری نیاز بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در آن مقطع اجازاتی از رهبری نیاز بود، اظهار داشت: در این ایام من سه مکاتبه خدمت ایشان در چند ماه اخیر داشتیم که یک راهی پیدا شده و این سهام آزاد شده و در چارچوب اهدافی که از ابتدا مدنظر ایشان بوده، مراعات شود.

روحانی افزود: در نامه سال قبل ایشان نکاتی را بیان کردند. من نامه دوم را فروردین ماه فرستادم. ایشان گفتند که چارچوبی برای آزادسازی سهام عدالت مشخص شود. در نامه اردیبهشت چارچوبی را پیشنهاد دادم. بسیار ممنون هستم که طبق چارچوبی که تقدیم کرده بودیم، ایشان با آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد من آن بود که شورای عالی بورس در مورد شیوه کار تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: قدم بسیار خوبی برای مردم برداشته شده و موافقت مقام معظم رهبری در این ماه، قدم خوبی برای مردم است. حدود ۵۰ میلیون نفری که صاحب این سهام هستند، حساب و کتاب اینها هم مشخص است و سامانه‌ای در این باره وجود داشته است.

رئیس جمهور از شورای عالی بورس خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آئین‌نامه و مقررات لازم را در واگذاری سهام عدالت تهیه کند و مردم هر جور که مایل هستند، بتواند اقدام کنند.

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۵ که سهام عدالت سامان یافت، در سه نوبت سود آن را به مردم پرداخت کردیم، خاطرنشان کرد: سود سال ۹۵ را در سال ۹۶، سود سال ۹۶ را در سال ۹۷ و سود سال ۹۷ را در سال ۹۸ پرداخت کردیم. سود سال ۹۸ هم در سال ۹۹ پرداخت می‌شود. به ازای سهام یک میلیونی یک بار سود ۱۵۰ هزار تومانی، یک بار سود ۱۷۵ هزار تومانی و یک بار سود ۲۰۵ هزار تومانی پرداخت شد.

به گفته رئیس‌جمهور، مردم اگر تمایل به حفظ سهام عدالت را داشته باشند، می‌توانند آن را نگه دارند و سود آن را سالانه به دست آورند. سود این سهام سالانه بیشتر می‌شود و مردم باید مطمئن شوند که مالکیت اینها در اختیارشان است و مالکیت مهمی دارند.

وی اضافه کرد: اینکه مردم سهام عدالت‌شان را چطور بفروشند، باید در شورای عالی بورس مشخص شود. این سهام در شرایط سخت اقتصادی، به کمک مردم آمده و موافقت رهبری در این مقطع برای ما ارزشمند است. آنهایی هم که نیاز فوری ندارند سهام خود را نگه می‌دارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این روزها می‌تواند برای ما روزهای مبارکی باشد، ابراز داشت: این مبارک بودن هم از لحاظ پیشرفت‌هایی است که در کارگاه‌های تولیدی انجام می‌شود، هم پیشرفت‌هایی که در بیمارستان‌های ما صورت می‌گیرد و هم پیشرفت‌هایی که در جامعه انجام می‌شود. مردم با همدلی کمک می‌کنند تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

روحانی با بیان اینکه احتیاط با امید به آینده باید توأمان شود، عنوان کرد: نه احتیاط باید امید به آینده را از بین ببرد و نه احتیاط موجب نابودی امید به آینده شود. باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و هم به آینده امیدوار باشیم.

کد خبر 421292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.