قوه قضاییه به پرونده عضو تعلیق شده شورا ورود کند/ اصلاح‌طلبان مشهد از ما انتظار دارند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیش از ورود شورای پنجم، ۱۴ سال اصلاح طلبان مشهد از مدیریت شهری دور بودند بنابراین مطالبات و انتظارات انباشته شده بسیاری در شهر از سوی آنان وجود دارد که همین امر آن‌ها را روی شورای شهر حساس می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود که به‌صورت مجازی برگزار می‌شد، اظهار کرد: شهر مشهد آبروی و مصداق اقتدار ایران و نیز نگین شهرهای اسلامی اسلامی است بنابراین اعتقاد داریم که باید به این شهر نگاهی جهانی داشت تا مشهد تبدیل به شهری پویا و بانشاط شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در یک دوره چهار ساله نقص‌های موجود در میراث ۱۰۰ ساله مدیریت شهری مشهد را به‌طور کامل اصلاح کرد، افزود: در ۳۲ ماه گذشته با برخی مشکلات روبه‌رو شدیم که امیدواریم در ادامه مسیر شورای پنجم بخش‌های مغفول مانده در شهر توسط شورای شهر اصلاح شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مهم‌ترین اولویت پیشروی شورای پنجم را اهتمام به انجام اقدامات لازم در حوزه معماری و شهرسازی دانست و تصریح کرد: توجه بیشتر به سیما و منظر شهری، کوتاه کردن فرایند اخذ پروانه‌های ساختمانی، رفع نقص‌های موجود در برندسازی معماری مشهد بر پابه داشته‌های تاریخی و بکارگیری هرچه بیشتر هویت اصیل مشهد در الگوهای معماری بخش‌هایی است که شورای شهر در باقی مانده عمر خود در دوره پنجم نسبت به آن اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: آشتی دین با هنر در قالب هنرهای آوایی و اصیل خراسان به‌طوری که در تضاد با منافع فرهنگ مذهبی مشهد نباشد نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حیدری خاطرنشان کرد: در حوزه احیا بافت فرسوده، تفکیک زباله و پسماند، تحقق شهر بدون گرسنه و معتاد متجاهر و افزایش سهم درآمدهای پایدار از منابع ملی نیز اگرچه اقدامات قابل توجهی در ۳۲ ماه گذشته انجام شده اما برای رسیدن به حد مطلوب باید اقدامات بیشتری انجام شود.

۱۴ سال انتظارات انباشته شده اصلاح‌طلبان از شورا

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه "با وجود تشکیل شوراهای اصلاح‌طلب در اکثر کلانشهرهای کشور، دلیل اصرار اعضای شورای شهر مشهد به اصلاح‌طلب بودن شورا در نطق‌های صحن علنی و مواضع رسانه‌ای خود بیش از سایر شهرها چیست؟ " اظهار کرد: پیش از ورود شورای پنجم، ۱۴ سال اصلاح طلبان مشهد از مدیریت شهری دور بودند بنابراین مطالبات و انتظارات انباشته شده بسیاری در شهر از سوی آنان وجود دارد که همین امر آن‌ها را روی شورای شهر حساس می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان از شورا انتظار و توقع دارند بنابراین سعی می‌کنیم برای تحقق این انتظارات انجام وظیفه کنیم اما اجازه ندادیم چالش‌های سیاسی به فضای شورا ورود پیدا کند و با حفظ گفتمان خود با دیگران، از مواضعی که داشتیم هرگز کوتاه نمی‌آییم.

وی با بیان اینکه تمام گروه‌های سیاسی در برنامه‌های کلان کشور اتفاق نظر دارند اما ممکن است شیوه آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد، اضافه کرد: البته شهر مشهد یک شهر مذهبی است که باید در تصمیم‌گیری‌ها تمام جوانب آن بررسی شود بنابراین برخی از انتقادها و حساسیت‌ها بجا بوده و اگر فعالیتی تاکنون انجام شده، به برکت پرهیز از تقابل‌ها به دست آمده است.

باید نگاه به مشهد ویژه باشد

حیدری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا در رابطه با ادعایی برخی از شهرهای کشور مبنی بر اینکه به شهرهای مشهد و قم در اخذ اعتبارات دولتی نگاه ویژه‌ای می‌شود، گفت: ما توقع داریم که چنین نگاه ویژه‌ای وجود داشته و به مشهد در سطح بین‌المللی نگاه شود زیرا هرسه سال یکبار به اندازه جمعیت کل کشور به این شهر مسافرت می‌کنند و هزینه میزبانی این افراد باید از عوارضی که مردم مشهد پرداخت می‌کنند تأمین شود.

وی با تاکید بر اینکه این نگاه توسط دولت در قبال مشهد محقق نمی‌شود، افزود: تعهدهایی که دولت از هدفمندی یارانه‌ها، قانون هوای پاک، درآمدهای ناشی از سوخت یا دیگر موارد باید در قبال شهرداری مشهد انجام دهد، محقق نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اگر در تهاترهای بدهی شهرداری در سال گذشته موفق بوده‌ایم نشان از درایت و تدبیر مدیران شهری و استانی دارد نه اینکه نگاه ویژه‌ای از سوی دولت به مشهد شده باشد.

تعارضی میان مدیریت شهری و آستان قدس نیست

وی در پاسخ سوال پایانی خبرنگار ایمنا در این نشست خبری مبنی بر تشریح اقدامات انجام شده برای ارتباط نزدیک میان مدیریت شهری و آستان قدس رضوی به ویژه در منطقه ثامن، ادامه داد: با تولیت کنونی و سابق آستان قدس تعامل خوبی داشته‌ایم و برای اجرای طرح‌های مربوطه، هم‌نوایی کامل ایجاد شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در شهرداری ثامن به اندازه ۱۰ سال گذشته کار انجام شده وجود دارد و در زمینه افزایش سرانه فضای سبز، جلب سرمایه‌گذاران و حل پرونده‌های معطل‌مانده اقدامات قابل توجهی شده و تعارض منافعی در این منطقه با آستان قدس وجود ندارد.

حکم نهایی پرونده شهلا ابلاغ نشده است

وی درباره سرنوشت حضور امیر شهلا، عضو تعلیق شده شورا در جلسات، افزود: دو سال از تشکیل پرونده این عضو شورا می‌گذرد و دادگاه بدوی ایشان را از حکم اصلی پرونده تبرئه کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: آقای شهلا مدعی است که در دادگاه تجدیدنظر نیز از سایر اتهامات وارده تبرئه شده اما هنوز حکم نهایی پرونده به شورای شهر ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنیم برای صیانت از حقوق شهروندی پرونده این عضو را تعیین تکلیف کند.

گزارش ۲۰ پرونده فساد در شهرداری مشهد

حیدری درباره آخرین آمار افرادی که تحت عنوان "سوت‌زنی" فساد در شهرداری را گزارش داده‌اند، با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد یک پروسه است که زمان زیادی برای نتیجه‌دهی آن لازم بوده و با یک پروژه تفاوت دارد، گفت: برای جلوگیری از شکل‌گیری روابط ناسالم در شهرداری مشهد، دبیرخانه‌ای برای نظارت بر روند اجرای لایحه سوت‌زنی در شورای شهر ایجاد شده تا در این گزارش‌ها تسویه حساب‌های شخصی تأثیرگذار نباشد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲۰ پرونده فساد گزارش شده است که ۱۰ پرونده جنبه کلی داشت و مستندات کافی را دارا نبود بنابراین عوامل نظارتی نمی‌توانستند به آن ورود کنند اما پنج پرونده‌ای که تاکنون فساد آن‌ها مسجل شده، در جلسه آینده کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آن جزئیات پرونده‌های فساد اعلام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اضافه کرد: در این راه نیاز به فرهنگسازی داریم و مردم باید بدانند که افراد گزارش‌دهنده فساد تحت حمایت شورای شهر هستند و اجازه نمی‌دهیم روند بررسی پرونده آن‌ها پس از گزارش فساد دچار اخلال شود.

شرایط برای بازگشایی تمام خطوط اتوبوس مشهد رصد می‌شود

وی با بیان اینکه مشهد جز اولین شهرهایی بود که حمل‌ونقل عمومی خود را برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل کرد، افزود: تاکنون ۲۰ میلیارد تومان در این حوزه دچار خسارت شده‌ایم اما با این حال سلامتی مردم در اولویت بوده است.

حیدری با بیان اینکه پس از تعطیلات نوروز تعداد محدودی از ناوگان اتوبوسرانی با ظرفیت تمام خطوط شروع بکار کرده‌است، ادامه داد: تا ۱۵ اردیبهشت شرایط را رصد می‌کنیم و اگر امکان بازگشت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شرایط عادی بود، این امر محقق می‌شود.

پروژه‌ها باید پیوست زیست‌محیطی و اجتماعی داشته باشند

وی درباره طرح سوال یکی از اعضای شورای شهر درخصوص نقص در پیوست‌های محیط زیستی پروژه‌های شهری، اضافه کرد: در جلسه طرح سوال این عضو شورا اعلام کرد که از پاسخ شهردار قانع نشده است که در تفسیر این موضوع اعضا دچار اختلاف شدند و این اختلاف نظر باعث شد جلسه از حدنصاب بیفتد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با آقای حاجیان‌شهری عضو سوال کننده صحبت کردم و ایشان در جلسه بعدی موضع خود را اعلام کردند و درخواستی که وجود داشت مبنی بر اینکه پروژه‌های شهری باید پیوست اجتماعی و محیط‌زیستی داشته باشد باید از طریق شورا پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه مربوط به شورای چهارم است که در سال‌های گذشته نسبت به لزوم اجرای آن غفلت شده بود بنابراین در نامه‌ای به شهردار خواستار توجه بیشتر به این موضوع خواهم شد.

موانع پیشروی شهردار برای انتصاب مدیران زن

حیدری درباره بکارگیری مدیران زن در شهرداری مشهد، تصریح کرد: در این خصوص به شهرداری انتقاد وارد است اما موانعی نیز بر سر راه آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در جریان هستم که شهردار مشهد به تعدادی از بانوان توانمند شهر پیشنهاد مدیریت در شهرداری را داده است اما خودشان به دلیل معذوریت‌هایی که داشتند، نپذیرفته‌اند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: مشکل دیگری که وجود دارد، در مشهد برای انتصاب مدیران زن حساسیت‌هایی است که همین موضوع باعث ایجاد موانعی در انتصاب‌ها شده است.

سهم زیاد سمن‌ها در مدیریت بحران کرونا

وی خاطرنشان کرد: در شورای پنجم نسبت به تقویت سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی اقدامات خوبی انجام و در بودجه فرهنگی و اجتماعی سال ۹۹ شهرداری بودجه قابل قبولی در این زمینه تصویب شده است.

حیدری با تاکید بر اینکه در زمان شیوع کرونا سازمان‌های مردم نهاد سهم زیادی در مدیریت بحران داشتند، گفت: تشکل‌های مردمی به‌طور جدی مورد حمایت شورا هستند و برای این موضوع و همچنین برای تقویت ارتباط میان سمن‌ها و خیریه‌ها در مناطق مختلف شهر، "سراهای محله" نقش‌آفرینی خواهند کرد.

گرفتن تست کرونا مختص اعضای شورا نبود

وی درباره انجام تست کرونا از اعضای شورای شهر نیز توضیح داد: از آنجایی که اعضای شورا از طریق چهره به چهره با مردم در ارتباط هستند، امکان ابتلاء آن‌ها به کرونا بسیار زیاد بود که با پیشنهاد جهاد دانشگاهی تمام افراد زیرمجموعه مدیریت شهری تست کرونا دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: رانندگان، غسالان، نیروهای خدماتی و سایر نیروهای در معرض خطر شهرداری تست دادند که نتیجه آن، ابتلاء ۹ نفر بود که حتی برخی از آن‌ها بیماری را به خانواده خود نیز منتقل کرده بودند.

پروژه‌های شهر اولویت دار شده‌اند

وی درخصوص چالش‌های پیشرو در تحقق بودحه سال ۹۹ شهرداری مشهد با وجود شیوع کرونا، گفت: هزینه‌های جاری شهر در هرماه ۳۵۰ میلیارد تومان است بنابراین اولویت باید پرداخت این هزینه‌ها باشد.

حیدری با بیان اینکه پروژه‌های شهری در سه مرحله دارای اولویت شده‌اند و پروژه‌های اولویت اول نیز خود در سه مرحله اولویت دارند، خاطرنشان کرد: اگر تهاتر بدهی‌ها به نحو مطلوب انجام شود می‌توانیم مشکلات ناشی از شیوع کرونا را جبران کنیم ولی اگر این امر محقق نشد، مجبور به اجرای پروژه‌های اولویت‌دار هستیم.

کد خبر 421289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.