عصاره‌های گیاهی موثر برای درمان دیابت

محققان با انجام یک پژوهش، بررسی بیوشیمیایی و ملکولی اثرات عصاره‌های بعضی از گیاهان دارویی را در درمان دیابت نوع دوم را انجام دادند و در نهایت عصاره‌های گیاهی موثر در درمان این بیماری را معرفی کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمار مبتلایان به بیماری دیابت روندی صعودی را در دنیا تجربه می‌کند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین دستیابی بیماران به روش‌های درمانی ارزان قیمت همراه با کمترین عوارض در اولویت‌های تحقیقاتی این حوزه قرار دارد.

در همین راستا محققان طرحی با عنوان "بررسی بیوشیمیایی و ملکولی اثرات عصاره‌های بعضی از گیاهان دارویی در درمان دیابت نوع ۲"، به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ارائه دادند که برای حمایت تایید شد.

در این تحقیق ارائه شواهد و مدارک علمی معتبر برای تایید گیاهان دارویی، به ویژه بعضی ازگیاهان دارویی ایران که طب سنتی آنها را پیشنهاد می‌کند، بررسی شد؛ فراهم کردن بستری امن و مطمئن برای بهره گیری از گیاهان دارویی کم هزینه و با حداقل عوارض جانبی هدف از انجام این تحقیق بود.

در این مطالعه از رت‌های دیابتی القا شده با داروی آلوکسان منوهیدرات استفاده شد؛ رت‌ها با عصاره‌های به دست آمده از گیاهان و مواد موثره ویژه هر گیاه تیمار شده و پس از آن مطالعات بیوشیمیایی انجام گرفت و در نهایت بعضی گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت معرفی شد. این پژوهش برای تهیه کیت‌های تشخیصی دیابت و تهیه داروهای گیاهی ضد دیابت کاربرد دارد.

هدف دیگر از انجام این طرح، بررسی و مطالعه علمی گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت نوع ۲ از جهات بیوشیمیایی و ملکولی، به صورتin vitro و in vivo است. درنتیجه با فراهم کردن پشتوانه علمی معتبر، عصاره‌های گیاهی موثر در درمان دیابت معرفی می شوند تا برای تهیه داروهای گیاهی که نسبت به داروهای شیمیایی رایج در درمان دیابت اثرات جانبی کمتری دارند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، به کار روند.

کد خبر 421288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.