"ووهان" آلمان چگونه کرونا را شکست داد؟

سرعت گسترش ویروس کرونا در منطقه هایزنبرگ آلمان به حدی بود که بسیاری از مردم آن را "ووهان آلمان" نامیدند؛ با این حال همچون ووهان، این ویروس با موفقیت در این منطقه مهار شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آغاز ماه فوریه ویروس کرونا در هایزنبرگ شیوع یافته است و در مدت زمانی بسیار کوتاه تعداد زیادی از مردم را به خود آلوده کرده است به طوری که بسیاری از آلمانی‌ها به آن لقب "ووهان آلمان" داده‌اند. هایزنبرگ، به عنوان مرکز ظهور ویروس کرونا در آلمان، حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد تا کنون بیش از هزار و ۷۰۰ نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. شاید مهم‌ترین دلیل سرعت گسترش کرونا در این منطقه مربوط به نبود آمادگی کافی برای مقابله با آن بود که البته پایان تقریبا خوشی داشت.  

کووید-۱۹ با ابتلای دو شخص در بیست و پنجم فوریه در هایزنبرگ آلمان آغاز شد که علت آلوده شدن آن‌ها هنوز هم به صورت یک معما باقی مانده است. چیزی که مشخص است اینکه هر دو فرد در یک روز مشخص در یک مراسم کارناول حضور داشتند و پس از آن بتدریج علائم ویروس کرونا در آن‌ها خود را نشان داد. مقامات رسمی هایزنبرگ پس از شناسایی دو فرد آلوده به ویروس کرونا به سرعت وارد عمل شدند، مدارس و کودکستان‌ها را تعطیل کردند و راهکارهای مبارزه با ویروس کرونا را به مردم آموزش دادند. اما نبود آمادگی در مراکز مراقبت درمانی و بیمارستان‌‎ها به گسترش ویروس کرونا در منطقه سرعت بخشید و در مدت زمانی کمتر از دو هفته پرسنل درمانی با کمبود تجهیزات ایمنی مواجه و بسیاری از آن‌ها به کووید-۱۹ آلوده شدند.   

اگرچه کشور آلمان در انجام آزمایشات مربوط به ویروس کرونا بسیار موفق عمل کرده است اما نبود آمادگی لازم مقامات رسمی هایزنبرگ را در آغاز کار با چالش‌های متعددی در این خصوص مواجه کرد. آنها می‌خواستند بدون حضور مردم در مراکز درمانی از آن‌ها آزمایش بگیرند که البته پیاده‌سازی این ایده اندکی مشکل بود. برای همین تصمیم گرفتند دو مرکز درمانی را به انجام آزمایشات کرونا  اختصاص دهند که البته تاخیر در این تصمیم‌گیری باعث آلوده شدن بسیاری از مردم شد. همین نبود آمادگی‌ها باعث شد هایزنبرگ سرنوشتی مشابه با ووهان چین تجربه کند و مقامات ارشد آن را به سمت ایجاد ارتباط با چینی‌ها سوق دهد.

از آن جا که مردم ووهان و هایزنبرگ شرایط مشابهی را در روزهای کرونایی تجربه کرده بودند، بنابراین بخشدار منطقه تصمیم گرفت به چین سفر کند و با مقامات رسمی کلانشهر ووهان پیمان مشارکت ببندد. بخشدار هایزنبرگ از مقامات رسمی درخواست تجهیزات ایمنی فردی کرد و از آن‌ها خواست تجربیات خود برای مهار کرونا را در اختیار آلمانی‌ها قرار دهند. از سوی دیگر، از آنجا که مردم هایزنبرگ در آغاز گسترش ویروس کرونا با مفهوم خودجداسازی بیگانه بودند، بخشدار منطقه قصد داشت با ایجاد ارتباط بین شهروندان آن و مردم ووهان اثرات مثبت فاصله گذاری اجتماعی را در میان آنان ترویج دهد. در نتیجه با انتشار کلیپ‌هایی از تلاش ساکنان ووهان برای مهار کرونا در شبکه‌های مجازی مردم هایزنبرگ را نسبت به مخاطرات شیوع ویروس کرونا آگاه کرد و این اقدام را موثرترین عامل در کنترل کووید-۱۹ در منطقه دانست.

هم اینک شرایط هایزنبرگ به حدی بهبود یافته است که دولت قصد دارد به زودی محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا را به تدریج از میان بردارد و اجازه بازگشایی به مدارس را در تاریخ چهارم ماه می بدهد. این در حالی است که نمونه‌گیری از مردم، به خصوص افراد آسیب‌پذیر برای تشخیص ابتلا به کووید-۱۹ در حال افزایش است که همین امر به نوبه خود برای مهار این ویروس فراگیر بسیار موفق عمل کرده است.

کد خبر 421266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.