بایدها و نبایدهای فاصله‌گذاری اجتماعی

فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان است که البته سوالات بیشماری پیرامون چگونگی اجرای صحیح آن وجود دارد، خصوصاً در وهله کنونی که اکثر جوامع سعی در ازسرگیری روال عادی زندگی خود دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای مقابله با شیوع بیش‌تر کووید ۱۹ در سراسر جهان می‌باشد و اصطلاحی است که متخصصان بیماری‌های واگیر برای اشاره به تلاشی آگاهانه در راستای کاهش ارتباط نزدیک میان مردم برای پیشگیری از انتقال ویروس‌های فراگیر از آن استفاده می‌کنند. با این‌ حال اجرای آن در عین لزوم  تلاش برای امرار معاش و ادامه زندگی، همچنین برگرداندن نسبی امور به وضعیت طبیعی کمی دشوار است چراکه سوالات بسیاری پیرامون آن وجود دارد که نیازمند توضیحات دقیق‌تر و واضح‌تر هستند.

با وجود این‌ بسیاری از افراد عادی، مسئولین و حتی بعضی از رسانه‌ها پیام‌های متناقضی در این زمینه عنوان می‌کنند. مثلاً علی‌رغم ایجاد پویش‌های مردمی برای ترغیب ماندن در خانه و خودداری از حضور غیرضروری در خیابان‌ها، بعضی از مسئولین به‌منظور حمایت از اقتصاد محلی خواستار رفع محدودیت رفت و آمدهای عمومی به رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مغازه‌ها هستند که این امر عامه مردم را گیج می‌کند.

از سوی‌ دیگر انسان از تعامل لذت می‌برد و دوستان و آشنایان علاقمند هستند که اوقات خوشی را در کنار هم بگذرانند حال آن‌که فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از هر چیز بر ضرورت افزایش فاصله‌ها تأکید دارد. به‌همین‌دلیل کارشناسان به ارائه دستورالعمل‌هایی اقدام کرده‌اند که رعایت این قانون را برای افراد فاقد علائم بیماری و کسانی که جزو گروه‌های در معرض‌خطر نیستند کمی آسان‌تر می‌کند.

البته افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند لازم است همواره در خانه بمانند و همچنان از ارتباط با دیگران خودداری کنند ولی افراد سالم و جوان می‌توانند از خانه خارج شوند و تغییرات چشمگیری در روند زندگی اخیر خود ایجاد کنند.

با این‌ حال هنوز هم دوری از اجتماعات به شدت توصیه می‌شود و لازم است فاصله ۱.۵ تا دو متری میان هر فرد در محیط‌های عمومی رعایت شود. همچنین هنوز دلیلی برای برگزاری مجدد گردهمایی‌های غیررسمی وجود ندارد ولی در صورت موارد اجتناب‌ناپذیر باید تمامی اصول بهداشتی توصیه شده رعایت شود، اماکن عمومی مدام ضدعفونی شوند، ارتباطات به حداقل برسند، از لمس صورت و نزدیک شدن به کودکان و نوزادان پرهیز شود، تماس‌های خارجی کاهش یابد و خانواده‌ها یا دوستان توافق کنند به دور از حضور در تجمع‌ها و با رعایت تمامی اصول تنها با یکدیگر معاشرت کنند.

در مورد ورزش کردن نیز رفتن به باشگاه‌های ورزشی و باشگاه های تناسب اندام اکیداً ممنوع است و استفاده از راهکارهای جایگزین هم‌چون پیاده‌روی و دویدن در فضاهای آزاد با کم‌ترین ترددها و در نهایت تنها با حضور یک دوست که او نیز تماس‌های اجتماعی خود را به حداقل رسانده است یا ورزش در خانه توصیه می‌شود زیرا هر تماس اضافی خطر مواجهه با یک شخص آلوده به ویروس را بالا می‌برد.

نباید از اهمیت ورزش و تنفس هوای آزاد خصوصاً در شرایط دشوار کنونی غافل بود زیرا نقش بسزایی در حفظ سلامت روحی و جسمی و کاهش تنش، استرس و بی‌حوصلگی ایفا می‌کند. برای مراجعه به ادارات عمومی در صورت اضطرار و خرید مایحتاج نیز لازم است در ساعت اولیه روز یا آخر شب‌ها که میزان تردد و حضور به حداقل ممکن رسیده است، اقدام شود. البته سفارش آنلاین و یا تلفنی موارد مورد نیاز و تحویل آن‌ها بدون مواجهه چهره‌به‌چهره با مسئول تحویل بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شود.

در بخش حمل و نقل لازم است حتی‌الامکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را با گزینه‌های دیگر هم‌چون به‌اشتراک‌گذاری خودرو و استفاده از تاکسی‌های اینترنتی جایگزین کرد ولی درصورتی‌که چنین امکانی وجود نداشته باشد با اعمال هرگونه انعطاف در برنامه‌ها باید کم ترددترین زمان و مسیر را برگزید و در مواردی که امکان پیاده‌روی وجود دارد از این گزینه استفاده کرد. موارد غیرضروری هم‌چون مراجعه به آرایشگاه، برگزاری جشن‌های تولد و ازدواج، تغییر دکوراسیون منزل با خرید لوازم جدید، دورهمی‌های معمول و غیره نیز باید به زمان طبیعی شدن اوضاع و رفع خطر موکول شود.

علاوه براین شناخت تفاوت بین قرنطینه یعنی دوری کردن از دیگران، خودداری از پذیرش هر نوع بازدیدکننده و خارج نشدن از خانه به مدت ۱۴ روز در صورت مواجهه با فرد مشکوک به ابتلا و یا قرار گرفتن در مناطقی با خطر آلودگی را با فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای فاصله گرفتن از دیگران شناخت. در صورت برخورد با موارد مشکوک حتماً باید قرنطینه شد و فاصله‌گذاری در این زمینه به‌هیچ‌وجه کارایی ندارد.

کد خبر 421258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.