تماشای آنلاین زیبایی‌های آسمان

هر سال روز جهانی ستاره‌شناسی با هدف ترویج علم، آشنایی افراد با علم نجوم و تبادل نظر با فعالان جامعه نجوم در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ستاره شناسان معتقد هستند که ماه در انتخاب روز جهانی ستاره‌شناسی نقش بسیار مهمی دارد. بر اساس مستندات کتابچه دستورالعمل روز جهانی ستاره‌شناسی، حد فاصل بین ۱۵ آوریل تا ۱۵ ماه می، روز شنبه‌ای که به تربیع اول ماه نزدیک باشد به عنوان روز جهانی ستاره شناسی انتخاب می‌شود. بنابراین در هر سال تاریخ "روز ستاره شناسی" با توجه به وضعیت ماه متفاوت خواهد بود. در سال جاری روز شنبه ۱۳ اردیبهشت، برابر با دوم ماه می ۲۰۲۰ میلادی به عنوان روز جهانی ستاره‌شناسی انتخاب شده است. روز و هفته نجوم هر سال توسط اتحادیه نجوم انتخاب می‌شود؛ هفته جهانی ستاره شناسی ۲۰۲۰ از تاریخ هشتم تا ۱۴ اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است.

علم ستاره‌شناسی

علم ستاره شناسی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین علوم بشر بشمار می‌رود. در ابتدا تنها در حد مشاهده و پیش‌بینی حرکت اجرام سماوی با چشم غیرمسلح بود؛ با ایجاد تمدن‌های بابل، مصر باستان، یونان باستان، هند و چین، مشاهدات اخترشناسی جمع‌آوری شد و نظراتی در مورد اساس پیدایش کیهان و منشأ طبیعی آن ارائه شد. علاوه بر این، نظریاتی در مورد حرکت سیاره‌ها، خورشید، ماه و زمین بر اساس علم فلسفه مطرح شد. با گسترش روز افزون علم و تولید تلسکوپ‌های دقیق، دانشمندان به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کردند. با توسعه این ابزارها، دید بشر نسبت به جهان تغییر کرد. تلسکوپ‌های جدید، خوشه‌های کهکشانی زیادی را به ما نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد کهکشان راه شیری جزیئی از یک خوشه محلی است که شامل چند کهکشان کوچک دیگر می‌شود.

تماشای آنلاین زیبایی‌های آسمان 

هرسال در هفته جهانی ستاره‌شناسی، منجمان تلاش می‌کنند با برپایی جشنواره، نمایشگاه، کارگاه و برنامه‌های مختلف، علاقه‌مندان را با علم نجوم، فضا و موضوعات مربوط به آن آشنا کنند. در سالیان گذشته برای چنین رویدادی تلسکوپ و دیگر ابزارهای رصد آسمان به یک مکان عمومی برده شده و از افراد حاضر در آن مکان دعوت می‌شد با استفاده از این ابزار اجرام زیبای آسمان را مشاهده کنند و به بعضی از سوالات مخاطبان نیز پاسخ دهند، اما امسال با توجه با شیوع ویروس همه‌گیر کووید -۱۹ و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، امکان برگزاری برنامه‌های مذکور و رصدهای عمومی در شهرها وجود ندارد و ستاره شناسان در تلاش هستند تا از طریق فضای مجازی، مردم را با زیبایی‌های آسمان آشنا کنند.

کد خبر 421243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.