۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
استر؛ ابزاری برای شناخت زمین

سنجنده "استر"، نقش بسزایی در افزایش درک بشر از سیاره زمین و بهبود زندگی ساکنان این کره خاکی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "استر"، یک ابزار سنجش از راه دور ژاپنی در ماهواره تحقیقات علمی ناسا است که دارای قابلیت انتشار دما و بازتاب حرارتی پیشرفته از فضا بوده و یکی از پنج ابزار رصد در سیستم مشاهدات زمینی این سازمان محسوب می‌شود. داده‌های این سنجنده اطلاعاتی را در زمینه بازتاب و انتشار تصاویری از زمین و همچنین در مورد سنگ‌ها و مواد معدنی موجود در آن ارائه می‌دهد. استر توانایی ارائه داده‌هایی مفصل در زمینه ارتفاعات و فرورفتگی‌های زمین را دارد؛ این اطلاعات برای نظارت و اندازه‌گیری‌های آب و هوایی استفاده می‌شود.

این سنجنده دارای قابلیت تصویربرداری از زوایای مختلف است و از باند طیفی مادون قرمز بسته در طول موج مرئی و حرارتی و نیز تلسکوپ‌های دارای دید رو به پایین و وارونه خود، برای ایجاد تصاویر جفت (استریو) استفاده می‌کند. این تصاویر دو نمای مختلف از یک صحنه را کنار هم نشان می‌دهد که جلوه‌ای سه‌بعدی به وجود می‌آورند. عرض تصویربرداری این ابزار مساحتی به بزرگی ۶۰*۶۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد. این پوشش گسترده طیفی و وضوح طیفی بالا، داده‌های استر را برای دانشمندان رشته‌های مختلف بسیار ارزشمند می‌کند. سنجنده استر برای نقشه‌برداری‌های سطحی، گرافی‌های دقیق دمایی، نظارت بر شرایط متغیر و تغییرات ایجادشده در طول زمان، اطلاعات مهمی را در دسترس پژوهشگران قرار می‌دهد.

این داده‌ها با الگوریتمی توسعه‌یافته و توسط انستیتوی پیشرفته علوم و فن‌آوری صنعتی ژاپن پردازش می‌شود و بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار مردم سراسر دنیا قرار می‌گیرد. داده‌های استر، طیف عملیاتی گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که شامل نظارت بر پیشرفت یخبندان‌ها، ذوب یخ‌های قطبی و آتش‌فشان‌های فعال، شناسایی نقاط خطر، تعیین مورفولوژی ابرها و خصوصیات فیزیکی آن‌ها، ارزیابی تالاب‌ها، بررسی آلودگی‌های حرارتی، نظارت بر تخریب صخره‌های مرجانی، نقشه‌برداری از دمای سطح خاک، زمین‌شناسی، اندازه‌گیری تعادل گرمای سطح زمین و در مجموع تمامی موارد مربوط به این کره خاکی می‌شود.

جدیدترین عکس منتشرشده توسط ناسا که از این ابزار به‌دست‌آمده، عکسی از سواحل شمال‌غربی ماداگاسکار است که در آن آب‌های شور کانال درون مرزی موزامبیک به جریان خروجی آب‌های شیرین رودخانه "بتسیبوکا" پیوسته است.

کد خبر 421241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.