وطن یعنی خلیج تا ابد پارس

مروارید فیروزه‌ای در قلب ایران‌شهر و مروارید سراسر آبی در جنوب، این‌ها نگین انگشتری ایران هستند؛ اصفهان و خلیج تا ابد فارس که با یک حکم تاریخی به هم پیوند خورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نورها می‌تابد، سازها نواخته می‌شود، عالی‌قاپو می‌درخشد و "مروارید فیروزه‌ای" آغاز می‌شود. میدان نقش جهان امشب درخشان‌ترین شب خود را در سال را تجربه می‌کند، شهر یک هفته را با حال خوش پشت سر گذاشته؛ هفته‌ای برای فرهنگ و هنر جهان‌شهر اصفهان. هفته فرهنگی و برنامه‌های مجازی آن در بحبوحه کرونا توانست روح شهر را تازه کند و خونی نو در رگان آن جاری سازد. اختتامیه این هفته هم مانند دیگر برنامه‌های آن حال و هوایی متفاوت، ولی این بار شرجی و به رنگ آب داشت، آبی به رنگ خلیج تا ابد پارس.

شامگاه نهم اردیبهشت مقارن شده با پایان هفته فرهنگی اصفهان و سال‌روز یک فرمان تاریخی در ۳۹۸ سال پیش؛ فرمانی که شاه عباس برای بیرون راندن پرتغالی‌ها از فراز ایوان عالی‌قاپو به دست امام قلی خان داد و بدین ترتیب روز دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری شد. امام قلی خان از راه شاهی عالی‌قاپو را ترک کرد و از چهارباغ و باغ‌های هزار جریب گذشت و راه جنوب را پیش گرفت. امام قلی خان سمت گمبرون (بندرعباس کنونی) رفت تا بار دیگر در تاریخ ایران زمین بیگانه‌ای را از خاک این سرزمین بیرون راند.

"وطن یعنی همه آب و همه خاک، وطن یعنی خلیج تا ابد پارس". ایران مهد تمدن شرق است و اصفهان پایتخت فرهنگ و هنر این سرزمین. چه کجا بهتر از قلب تپنده هنر و تمدن ایرانی برای پاسداری از نامی که از ابتدا پارس بوده، چه زمان بهتر از هفته فرهنگی اصفهان برای نشان دادن تاریخ غنی ایران.

گروه موسیقی می‌نوازد، روزبه نعمت‌الهی می‌خواند "قسم بر سنت و آئین و ایمان، که جانم بارها تقدیمت ایران / که تا من زنده ام دنیا بداند، خلیج فارس خلیج فارس ماند / که تا ما زنده ایم تا زندگی هست، همانا فارس پسوند خلیج است".

سپس محمد عیدی روی صحنه می‌آید و رو به دوربین می‌گوید: "خلیج فارس بر طبق اسناد تاریخی همیشه فارس بود. از پنج سال پیش از میلاد مسیح تا قرن ۱۷ میلادی در تمام نقشه‌ها نام پارس کنار این خلیج آمده. می‌دانیم این خلیج پر روایت است و میراث دار نسل بشریت. حراست از میراث و پهنه خلیج فارس وظیفه هر کسی است که خود را ایرانی می‌داند و بر این سرزمین حکم‌رانی می‌کند. همیشه پا برجا بماند خلیج تا ابد پارس"

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، در برنامه "مروارید فیروزه‌ای" در قامت یک کارشناس بر صحنه ظاهر می‌شود و اخراج پرتغالی‌ها را اینگونه توصیف می‌کند: بعد از قرون متمادی استیلای بیگانگان بر ایران، صفویان آمده بودند تا هویت تاریخی این مرز و بوم را بازتولید کنند. اصفهان همواره یک تسهیلگر ایران‌بانی، برای ایران‌بانان است. صفویان در هیچ کجای ایران به جز نصف جهان نمی‌توانستند اهداف خود در حیطه هویتی و معرفتی پیش ببرند و در سه جبهه عثمانی، ازبکان و پرتغالی‌ها در شمال و شرق و جنوب پیروز بیرون آیند."

رفته به رفته شب درخشان مروارید فیروزه‌ای به پایان می‌رسد و هفته فرهنگی اصفهان به لحظات پایانی نزدیک می‌شود. پایان این قصه تراژدیک و غرور انگیز پایان داستان نیست، اما لحظات باشکوه را برای ایران و اصفهان رقم می‌زند. لحظاتی که گستره تاریخی و فرهنگی جهان‌شهرِ اصفهان را تا شمال و جنوب نشان می‌دهد. گره خوردن آخرین شب از هفته فرهنگی اصفهان با یک روز ملی بیش از پیش بر اهمیت نصف‌جهان به عنوان شهری با روایات و میراث ملی و حتی جهانی تاکید دارد.

اصفهان عروس پر کرشمه

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حاشیه برنامه "مروارید فیروزه‌ای" اصفهان را به عروس پر ناز و کرشمه تشبیه می‌کند و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصفهان در مسیر جاده ابریشم همیشه مرکز بروز خلاقیت‌های فرهنگی بوده، طبیعی است برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان باید در خور جهان‌شهری باشد که در طول تاریخ خدمات زیادی به میراث بشری کرده. در این هفته ۹۵ برنامه هویتی برگزار شد و اختتامیه این برنامه‌ها نیز در نماد اقتدار دولت صفوی یعنی عالی‌قاپو برگزار شد.

عیدی تمام سیاست‌های صفویان را رسیدن به جغرافیا ملی ایران عنوان و اظهار می‌کند: پایتختی اصفهان در سال ۱۰۰۶ هجری قمری این امکان را به شاه عباس داد تا وظایف حکمرانی خود را به خوبی انجام دهد. به دستور ایشان اله‌وردی‌خان بحرین را فتح کرد و ۱۰ سال بعد از آن پسرش یعنی امام قلی خان گمبرون و هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد.

هفته فرهنگی اصفهان در سال ۱۳۹۹ اولین سالی بود که به ارتباط بین اصفهان و روز ملی خلیج فارس پرداخته شد. این روایت تاریخی نشان می‌دهد در همه زمان‌ها و همه حاکمان در هر کجای این خاک نسبت به میراثی به نام خلیج "فارس" حساسیت داشتند. با توجه به موقعیت استراتژیک و همچنین هویت فرهنگی این پهنه آبی باید همه ایران برای پاسداری از این آب در کنار خاک سرزمینشان دفاع کنند. شب گذشته بانگ نام خلیج تا ابد فارس در ایوان مقر پادشاهی صفویان زده شد و همه ایرانیان باید به رسیدن این بانگ به گوش نااهلان کمک کنند.

کد خبر 421238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.