آمریکا برجام را به شورای امنیت باز می گرداند؟

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده ‌سازی طرحی حقوقی است تا نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از توافق هسته‌ای با ایران است. این بخشی از راهبرد آمریکا برای تحت‌ فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در چندین ماه گذشته در تلاش بوده تا تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را که از سوی سازمان ملل متحد اتخاذ شده بود بازگرداند اما بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ۶ ماه دیگر لغو خواهد شد. مقامات دیپلماتیک آمریکا بارها در تلاش بودند تا بتوانند با محکوم کردن پرتاب ماهواره نظامی نور توسط سپاه ایران را تحت فشار بگذارند زیرا مدعی اند جمهوری اسلامی ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت نقض کرده اما هنوز نتوانسته اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای را راضی به تمدید تحریم‌ها علیه ایران کند؛ در چنین شرایطی روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی فاش کرد که وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال استدلالی حقوقی است تا نشان دهد کشورش همچنان عضوی از توافق هسته‌ای بوده و از این طریق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال نفوذ کند.

این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت‌فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل بوده تا تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان حاصل کند تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایران اعمال شود. این راهبرد در حالی از سوی مقامات دولت آمریکا مطرح می‌شود که آنها تصمیم به طرح قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل گرفته اند تا پس از منقضی شدن تحریم‌های فعلی در ماه اکتبر، مانع از صادرات تسلیحات به ایران شوند.

مایک پمپئو پیرامون طرح حقوقی ایالات متحده گفت که کشورس نمی‌تواند به جمهوری اسلامی اجازه دهد ظرف ۶ ماه آینده تا توان دارد اسلحه خریداری کند. وی با استناد به سخنرانی باراک اوباما در آگوست سال ۲۰۱۵ مدعی شد اگر ایران به تعهدات خود پایبند نباشد، آمریکا می‌تواند مستقلاً از اسنپ بک استفاده کرده و تحریم‌های سازمان ملل را بازگرداند. در واکنش به این اظهارات وندی شرمن، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، با اشاره به اینکه روسیه و چین هیچ‌گاه خواهان تحریم تسلیحاتی ایران نبوده‌اند و تنها برای مدتی محدود با آن موافقت کرده‌اند، در مورد تلاش آمریکا برای اینکه نشان دهد هنوز عضوی از توافق است، گفت: من فکر می‌کنم که آن‌ها با مخالفت زیادی مواجه خواهند شد؛ چراکه دولت ترامپ از توافق خارج شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به این ادعا در پیامی توئیتری نوشت: "دو سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش توقف مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه فشار حداکثری آنان، ایران را به زانو درآورد که با شکست مفتضحانه ای رو به رو شد و اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. "

همچنین وزارت خارجه ایران نیز در پیامی اعلام کرد: مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا، وزیر نفرت در طول دو سال و نیم فعالیت خود به معنای واقعی هیچ دستاوردی در دیپلماسی نداشته و در دوران وزارت او جهان ناامن‌تر شده، آمریکا بیش از پیش مورد تنفر واقع شده، بیشتر تحقیر شده، هیچ صلحی به دست نیامده و هیچ ثباتی به هیچ جای دنیا بازنگشته است.

حال باید دید سیاست و راهبرد آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران به کجا خواهد رسید؟ آیا آمریکا موفق به جلب نظر دیگر کشورهای عضو برجام برای لغو تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد؟ آیا آمریکا می‌تواند با وجود خروج از برجام، آن را بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند؟

آمریکا به اهداف خود نمی‌رسد

سید جلال ساداتیان، کارشناس روابط بین الملل معتقد است اگر آمریکا فکر می‌کند همچنان عضوی از برجام است باید تحریم‌هایش علیه ایران را لغو کرده و خسارات وارد شده به کشور در چند سال اخیر را پرداخت کند.

وی در این باره افزود: در حال حاضر رفتارهای متناقض ایالات متحده آمریکا در مواجه با چالش‌ها داخلی، به سخره گرفته شده است. بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد و تعهدات خود را زیر پا گذاشت و تحریم‌های فراوانی را علیه ایران اعمال کرد و خواستار مذاکرات مجدد در حوزه‌های جدید شد، حال مدعی شده که عضوی از توافق برجام است.

وی افزود: آمریکا همواره در تلاش بوده تا سیاست فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرد. این کشور انتظار دارد در این راه مجموعه شورای امنیت و کشورهای عضو برجام نیز با سیاست‌های او همراهی کنند؛ اما هم‌پیمان او بریتانیا نیز از سیاست‌های ترامپ در شورای امنیت حمایت نکرد.

این کارشناس روابط بین الملل در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: آمریکا در تلاش است تا مستنداتی مبنی بر حضور خود در توافق برجام ارائه کند تا بتواند با در خواست از شورای امنیت، ۶ قطع نامه قبلی علیه ایران را تمدید کند اما به اهداف خود دست پیدا نخواهد کرد.

طرح حقوقی ایران باید نقطه مقابل طرح آمریکا باشد

علیرضا مهرابی، کارشناس روابط بین الملل نیز معتقد است با توجه به مفاد برجام ایران می‌تواند ۶ ماه دیگر نسبت به خرید اسلحه در عرصه بین الملل اقدام کند.

وی در این باره افزود: به همین دلیل ایالات متحده آمریکا با خروج از برجام سعی کرد فشاری حداکثری را بر ایران وارد کند و امروز نیز پس از شکست طرح خود، ادعا می‌کند هنوز عضوی از توافق هسته‌ای است.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در حال حاضر آمریکا پروژه فشار حداکثری خود علیه ایران را دنبال می‌کند تا بتواند تا بتواند بر تبعات خروج این کشور از برجام سرپوش بگذارد. همانطور که آقای ظریف نیز اشاره کرد، آمریکا گمان می‌کرد با خروج از برجام وضعیت برای ایران دشوار تر شود اما خروجش تأثیری بر مواضع ایران نگذاشت.

مهرابی تصریح کرد: آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به دنبال طرح حقوقی است تا بتواند بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت بکشاند و به همین دلیل به دنبال لابی با دیگر کشورهای عضو برجام است. ایران در پاسخ به این اقدامات باید لایحه‌ای حقوقی مبنی بر عدم عضویت آمریکا در توافق برجام را طراحی کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایران در این زمینه عقب نشینی کند بعید نیست طرح آمریکا به نتیجه برسد.

کد خبر 421228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.