۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
هوشمندی شهرها در سال ۲۰۲۰

در سال جاری شهرها آماده پذیرش تحولاتی عظیم و چشمگیر هم‌چون برنامه ریزی برای داشتن مناطقی بدون خودرو و افزایش سرمایه‌گذاری روی ماشین‌های پرنده هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عصری جدید در حال ظهور است که در آن بشر شاهد ظهور تغییراتی چشمگیر و قابل‌توجه در بخش‌های گوناگون خواهد بود. دهه پیش رو به‌عنوان نقطه عطف این تحولات سرآغازی برای مواجهه بیشتر با ابتکارات جدید، نوآوری‌های خاص، سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و احتمالاً پر سود و خطرات امنیتی نسبت به گذشته است. با هدف داشتن بهترین شروع و به‌منظور شناسایی تغییرات مورد انتظار جهت اعمال در فضاهای هوشمند شهری، در سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ای از بینش‌های رهبران صنعتی جهان گردآوری شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری بیشتر روی ماشین‌های پرنده

به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش هواپیماهای الکتریکی ( eVTOL ) و ماشین‌های پرنده انجام خواهد گرفت. تاکنون "اوبر" متعهد شده است که در سال جاری اقدام به آزمایش خدمات تاکسی پروازی "اوبر ایر" کند و حتی تا سال ۲۰۲۳ به‌صورت رسمی پیش‌بینی‌های لازم برای eVTOL را به پایان برساند. اوبر با اعلام برنامه‌های آینده خود برای انجام آزمایش‌های عمومی وسایل نقلیه در دالاس، لس‌آنجلس و ملبورن، همچنین طرح‌های اولیه "لنگرگاه‌های آسمانی" برای فرود، بارگیری و مسافرگیری، پای‌بندی خود نسبت به وعده پیشرفت در این صنعت را اثبات کرد ه است. تاکنون ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار روی استارت آپ تاکسی‌های هوایی برقی سرمایه گذاری شده است. بااین‌حال تأمین اعتبار این پروژه همچنان به سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

اسکوترهای بیشتر در خیابان‌ها

هرچند در سال ۲۰۲۰ اپراتورهای اسکوتر رو به کاهش خواهد گذاشت ولی در راستای تحقق رؤیای برنامه‌های به‌اشتراک‌گذاری وسایل‌نقلیه بدون ایستگاه، صنعت انتظار توسعه تولیدات این شرکت و افزایش تعداد آن‌ها تا دو برابر را دارد. این روند در واشنگتن دی سی شکل خواهد گرفت، یکی از اولین شهرهایی که به‌طور عمده برنامه دوچرخه و اسکوتر بدون ایستگاه را پیاده‌سازی کرد.

الکترونیکی شدن شهرها

در آینده هیچ یک از ساختمان‌های شهری مسئول انتشار بخش‌های عظیمی از گازهای گلخانه‌ای نخواهد بود. درحال‌حاضر این قانون در سان‌خوزه به‌صورتی گسترده در حال اجرا است و در آن تمامی زیرساخت‌های استفاده از گاز طبیعی چه در ساختمان‌ها و چه در بخش حمل‌و نقل با نمونه‌های الکتریکی جایگزین شده است. برکلی و شیکاگو نیز در این زمینه اقداماتی داشته‌اند و شهردار بوستون ساخت بناهای جدید را ملزم به رعایت قوانین کربن‌صفر اعلام کرده است. به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ اکثر شهرها، خصوصاً مواردی که به دنبال کاهش میزان کربن مصرفی خود هستند، کاملاً از قوانین مربوط به پیشگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای پیروی خواهند کرد و پیشرفت‌های بسیاری در بخش‌های فن‌‎آوری‌های الکتریکی آن‌ها حاصل خواهد شد.

افزایش تقاضا برای حریم شخصی

افزایش توانایی‌های شخصی در استفاده از داده‌ها مسلماً با افزایش نگرانی‌ها در زمینه حفاظت از اطلاعات و حفظ حریم شخصی همراه خواهد بود. این نکته، نقطه‌نظر مشترک تمامی گروه‌های دخیل در برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرهای هوشمند است که نیاز به بررسی دقیق و برنامه‌ریزی‌های جدی دارد.

سرکوب حملات سایبری

نبود شبکه‌های قابل اعتماد در فضای مجازی، شهرها را مورد هدف بسیاری از حملات سایبری قرار می‌دهد چنانچه در سال گذشته بسیاری از دولت‌های شهری مورد تهاجم این حملات قرار گرفتند، این امر بیانگر نیاز آن‌ها به محافظت بیشتر از اطلاعاتشان است. ایالات‌متحده‌آمریکا در تلاش برای رفع این مشکل و توسعه اقدامات مقاومت در برابر سایبر در کشور خود، با تصویب یک لایحه در آپریل ۲۰۱۹ به تدوین برنامه‌ای برای پرداخت کمک‌هزینه به وزارت امنیت داخلی خود اقدام کرد. در ماه ژوئیه نیز شهرداران بیش از ۲۲۵ شهر این کشور در موافقت با قطعنامه ارائه‌شده در کنفرانس شهرداران ایالات متحده پذیرفتند که در تلاش برای منصرف کردن هکرها از مورد هدف قرار دادن شهرها هیچ باجی پرداخت نکنند.

توجه بیشتر به مناطق عاری از اتومبیل

در سال گذشته اقدامات بی‌شماری به منظور ترغیب مردم به استفاده نکردن از اتومبیل‌ها در سراسر جهان انجام گرفت. برای مثال برنامه‌ریزی برای روز بدون خودرو، ممنوعیت تردد اتومبیل در مراکز شهری، اعمال طرح‌های زوج و فرد، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، تعبیه اتوبوس‌های تقاضامحور، افزایش گزینه‌های دسترسی سایر شهروندان به تمامی گزینه‌های حمل‌ونقل شهری، ایجاد مراکز تبادل سفر و غیره که مطمئناً در سال جاری بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند خصوصاً که شهرها با جدیت به‌دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تحقق اهداف آب‌وهوایی خود هستند.

تأسیسات دوستدار محیط‌زیست

سال ۲۰۱۹ برای بسیاری از شهرها زنگ خطری برای آگاهی بود. شرایطی هم‌چون گرمایش بیش‌ازحد دمای هوا که در بسیاری از نقاط تلفات بسیاری برجای‌گذاشت حاکی از نیاز شدید به اصلاح فاجعه و تمرکز روی روش‌های تأمین خنک کننده‌های شهری به‌منظور افزایش بار تهویه مطبوع بود.

در سال جاری سرمایه‌گذاری روی بخش‌های دوستدار محیط‌زیست افزایش می‌یابد، از پروژه‌های انرژی پاک در حجمی وسیع حمایت می‌شود و بررسی اثرات جزایر گرمایی شهری به‌صورتی ویژه موردتوجه قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است نیاز به هزینه بالا به‌منظور تحقق این نوع اقدامات در شهرها نیازمند پشتیبانی‌های اساسی است.

کد خبر 421193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.