۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
سایه سنگین پزشکی بر سر علوم تغذیه

جامعه کارشناسان تغذیه کشور در پی انتشار گزارش آمایش سرزمینی رشته تغذیه، معترض شده و در پی لغو گزارش منتشر شده هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیرخانه شورای دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت در راستای تدوین سند برآورد نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۴ به منظور تربیت نیروی انسانی در نظام سلامت با نام آمایش سرزمینی، گزارشی را منتشر کرده است. گزارش رشته علوم تغذیه در قالب پروژه مطالعاتی به اعضای هیئت ممتحنه ارسال شد و بر روی برد رشته تغذیه قرار گرفته است. به کارشناسان تغذیه کشور تا ۱۵ اردیبهشت مهلت داده شده است تا اعتراضات خود را در خصوص تغییرات در بخش پذیرش و دانشجویان ارسال کنند، در غیر این صورت تغییرات اعمال می‌شود.

بنا بر گزارش منتشر شده دانشجویان تغذیه سواد بالینی کافی برای ورود به بیمارستان‌ها را ندارند و به همین منظور تخصص تغذیه به پزشکان عمومی واگذار می‌شود. همچنین اعلام شده است اگر روند قبولی و پذیرش دانشجو تا سال ۱۴۰۴ ادامه پیدا کند تعداد زیادی کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری مازاد در رشته تغذیه خواهیم داشت و برای کنترل این موضوع باید قبولی کارشناس ارشد تغذیه زیاد شود، اما قبولی در مقطع دکتری با پیشینه تغذیه کم شده و به ۱۰ نفر در سال برسد و مابقی ظرفیت خالی مقطع دکتری رشته تغذیه به پزشکان عمومی اختصاص داده شود که این موضوع باعث اعتراضات فراوانی در بین جامعه تغذیه کشور شده است.

برد هر رشته مهم‌ترین ساختار هر رشته دانشگاهی برای تصمیم گیری رشته مربوطه است و هر تصمیمی مبنی بر تغییرات رشته دانشگاهی از طریق برد رشته انجام می‌شود در صورتی که تنظیم کنندگان چارت آمایش سرزمینی تغذیه، سه پزشک با مدرکPHD تغذیه هستند.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای وزارت بهداشت نامه نوشت

رضا امانی، مدیر برد تغذیه بالینی استان اصفهان و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه در خصوص تصمیم گیری خارج از برد تغذیه و اعتراض به گزارش منتشر شده، اظهار می‌کند: در این ارتباط نامه‌ای از طرف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تدوین و به وزارتخانه فرستاده شده است، بعد از انتشار نامه می‌توانم به طور صریح در این باره صحبت کنم. البته لازم به ذکر است نامه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت یک گزارش است و ضمانت اجرایی ندارد و دلایل علمی و منطقی برای رد آن وجود دارد.

تغییرات اعمال شده در گزارش آمایشی اشتباه محرز است

همچنین حمیدرضا طغیانی، رئیس انجمن تغذیه اصفهان و دبیر انجمن‌های تغذیه کل کشور (تاش) در این خصوص می‌گوید: اگر یک پزشک در کنار یک کارشناس ارشد یا دکتر تغذیه بالینی قرار بگیرند به طور قطع پزشک باید از لحاظ بحث تغذیه از کارشناس ارشد و دکتر تغذیه بالینی نکات بسیاری را آموزش ببیند زیرا دانشجویان تغذیه، واحدهای تخصصی زیادی پشت سر گذاشته و کار عملی در حوزه تغذیه انجام داده اند.

وی ادامه می‌دهد: تغییراتی که در گزارش به آن اشاره شده یک اشتباه محرز است و باید جلوی آن گرفته شود. در خصوص اعتراض به آمایش سرزمینی تغذیه، اعتراض نامه‌ای آماده کرده و برای انجمن تغذیه ایران فرستاده‌ام؛ همچنین به عنوان دبیر تاش‌های کشور از همه رؤسای انجمن‌های تغذیه در همه استان‌ها خواسته‌ام اعتراضات دانشجویان و اعضای خانواده بزرگ تغذیه را جمع‌آوری کنند.

مخالف گزارش آمایش سرزمینی تغذیه هستم

رضا غیاثوند عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این باره می‌گوید: من مخالف گزارش آمایش سرزمینی تغذیه هستم و از دانشجویان و جامعه تغذیه پشتیبانی می‌کنم، هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید با دلایل منطقی همراه باشد.

وی اضافه می‌کند: این تصمیم امنیت شغلی را از کارشناسان تغذیه سلب می‌کند و دانشجویان تغذیه را به حاشیه می‌کشاند، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر به کارشناسان و دکترهای تغذیه نیازی نیست چرا دانشجو جذب می‌شود و اگر نیاز است چرا از پزشکان باید استفاده شود، در صورتی که دانشجویان و کارشناسان ارشد تغذیه تجربه و اطلاعات بیشتری دارند.

فاطمه احمدی، کارشناس ارشد رشته تغذیه با ۱۲ سال سابقه رژیم درمانی و از فعالان صنفی تغذیه، در خصوص اعتراض به گزارش آمایش سرزمینی اظهار می‌کند: دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته تغذیه بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند با دریافت شماره نظام پزشکی، به رژیم درمانی بپردازند؛ همچنین پزشکان عمومی می‌توانند از طریق کنکور وارد رشته تغذیه شوند که به آنها MD_PHD گفته می‌شود.

یادآور می‌شویم که از سال ۸۹ آئین نامه‌ای تصویب شد که متناسب با آن تعداد محدودی از پزشکان می‌توانند با استفاده از سوابق استعدادهای درخشان، بدون کنکور وارد دکترای هر رشته شوند که در خصوص این آئین نامه همه رشته‌ها به آن اعتراض داشته و دارند.

پزشکان عمومی که بدون کنکور وارد رشته تغذیه شده اند، مهمانان این رشته هستند اما بدون توجه به این موضوع اقدام به تنظیم گزارش کاری با عنوان آمایش سرزمینی کرده‌اند که برآورد نیروی انسانی تغذیه را تا سال ۱۴۰۴ را بررسی می‌کند.

در این گزارش آمده است که کارشناسان، کارشناسان ارشد و دکترای تغذیه، حق رژیم درمانی و کار بالینی ندارد و این حق MD_PHD ها است.

در صورتی که در تمام جهان، رژیم درمانی مختص دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تغذیه است، کسی که مدرک دکترای تغذیه دارد، اصطلاحاً over quality شده و بیشتر تمایل به انجام تحقیق و پژوهش دارد تا رژیم درمانی.

گزارش آمایش سرزمینی تغذیه مخالف استانداردها و سطح بندی جهانی است

همچنین سوسن محمدی کارشناس ارشد تغذیه بالینی از دانشگاه شهید بهشتی درباره طرح آمایش سرزمینی تغذیه، اظهار می‌کند: یکی از دلایل مطرح شده در گزارش منتشر شده برای حذف کارشناسان ارشد و دکترای تغذیه از بخش بیمارستان، ضعف کارشناسان تغذیه در بخش بالینی مطرح شده است در صورتی که سال ۹۶ چهار دانشگاه برای اولین بار در رشته تغذیه بالینی دانشجو پذیرش کردند تا ضعف دانشجویان تغذیه در بخش بالینی را برطرف کنند.

وی اضافه می‌کند: همه دانشجویان فارغ التحصیل رشته تغذیه بالینی به گونه‌ای تربیت شده‌اند که نسبت به انواع رژیم‌های مختلف در انواع بیماری‌ها تسلط دارند. برای مثال دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی دوره کارورزی خود را در بیمارستان‌های طالقانی، مدرس، مفید و لقمان گذرانده و با اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف تغذیه بالینی فارغ التحصیل شده اند. پس دلیل مطرح شده در خصوص نبود تخصص کافی منطقی نیست.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی ادامه می‌دهد: همچنین در چند سال پیش قانونی تصویب شد که همچون کشورهای دیگر دوره‌های rd در کشور برگزار شود و فارغ التحصیلان رشته‌ی تغذیه بعد از گذراندن این دوره شش ماهه، بتوانند در بخش بالینی رژیم درمانی انجام دهند.

محمدی می‌گوید: به نظرم بزرگ‌ترین اشکالی که به وزارتخانه می‌شود گرفت این است که تصمیم گیرندگان وزارت همه پزشک هستند و قوانین را به سمت پزشکان وضع می‌کنند.

کد خبر 421187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجوی تغذیه IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    13 4
    با سلام لطفا از بورد محترم تغذیه خواهش میکنم نسبت به حق دانشجویان تغذیه نهایت عنایت و توجه خود را داشته باشند اخه این چه طرحی هست که داره حق دانشجویان زحمت کش تغذیه رو پایمال میکنه
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    10 1
    متاسفانه خیلی به رشته ی تغذیه بی احترامی کنن از همه لحاظ حقمون پایمال شده. من خودم سال ۹۶ کارآموزی که میرفتم بیمارستان حتی پرستار و ماما هم بی احترامی میکردن طوری که راضی نبودن روی صندلی بخش بشینیم میگفتن باید برید تو اتاق بیمار همش، و مسئول بخش هم انگار که نه انگار وقتی از چنین جایی میبینم چنین بی احترامیایی رو انتظار از بقیه جاها ندارم دیگه
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 2
    بعضی از شهرستانها ارشد تغذیه ندارن وقتی ندارن لطفا همون کارشناسیش رو هم حذف کنید من تو یه منطقه ی محروم درس خوندم بعد ارشد هم شهرستانم نداره بیکار هم هستم کل امیدم شده درس خوندن باید اینقد فشار به خودم بیارم که شهرستانهای دیگه ارشد قبول شم