اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹ اعلام شد

اجرای طرح یاریگران زندگی، جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر، توسعه اقدامات اطلاعاتی برای اثربخشی مبارزه، تلاش برای اصلاح قانون و حمایت از تحقیقات کاربردی از جمله اولویت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در سال‌جاری است.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی با معاونان و مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور که صبح امروز در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، گفت: در سال گذشته، دستاوردهای بسیار بزرگی را در عرصه مبارزه با موادمخدر شاهد بودیم و در همه ابعاد درمان، پیشگیری و کشفیات موادمخدر اقدام‌های بزرگی انجام شد.

وی افزود: موضوع موادمخدر یکی از چند چرخه بزرگ تولید در دنیاست و قاچاقچیان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به درآمدهای سرشار در این حوزه برسند. با شیوع ویروس کرونا شایعاتی مطرح شد که این ویروس به افراد مصرف‌کننده موادمخدر وارد نمی‌شود که پشت این شایعه، سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر بین‌المللی بودند و دروغ بزرگ آنان در جهت سودجویی بود که اثبات نیز شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، افزود: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون معتاد و مصرف‌کننده موادمخدر وجود دارد و سالانه ۴۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا به واسطه مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند. در آمریکا نیز بر اساس اعلام سازمان ملل بیش از ۷۰ هزار نفر بر اثر سو مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

مؤمنی گفت: در ایران نیز، سالانه بین سه تا چهار هزار نفر سالانه بر اثر سو مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند که البته در این حوزه یک نفر هم زیاد است.

وی با بیان اینکه هیأت بین‌المللی کنترل مواد مخدر، رسماً از ایران بابت اقداماتش در حوزه درمان و نگهداری معتادان و ایجاد سرپناه تشکر کرده است، یادآور شد: سال گذشته در حوزه درمان، ستاد مبارزه با مواد مخدر و همه دستگاه‌های درمانی عملکرد خوبی داشته‌اند و بیش از ۹ هزار مراکز درمان مراکز درمان سرپایی، متحرک و ایستگاه‌های شبانه‌روزی، به حدود ۱.۵ میلیون نفر از معتادان سراسر کشور خدمات ارائه دادند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۹ میلیون نفر معتاد در آمریکا وجود دارد که ۱۱ درصد از جمعیت کشور آنهاست و این رقم در کشور ما ۵ درصد است، البته ما معتقدیم که این ۵ درصد هم زیاد است و باید به حداقل ممکن برسد و به این سمت حرکت می‌کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، افزود: در مرداد ماه سال گذشته، به دستور رئیس‌جمهور و قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا اعلام شود، بیمه معتادن تصویب شد و بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت.

وی با اشاره به حوزه مقابله با عرضه بیان کرد: ۹۵۰ تن موادمخدر در سال گذشته در کشور کشف شد که در تاریخ ایران و دنیا بی‌سابقه بوده است، این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که در افغانستان کمتر از ۳۰۰ تن کشف موادمخدر کشف شده است.

مؤمنی ادامه داد: از ۹۵۰ تن کشفیات موادمخدر، ۸۰۰ تن توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ۱۰۷ تن توسط وزارت اطلاعات، ۲۹ تن توسط بسیج و مابقی کشفیات نیز توسط دیگر ارگان‌ها کشف شده است.

وی با بیان اینکه سه رویکرد «تمرکز بر مبادی ورودی و مرزهای شرقی کشور»، «تمرکز بر اقداممات اطلاعات» و «تمرکز بر باندهای بزرگ» در حوزه مقابله با عرضه داریم، گفت: سال گذشته، ۷۴ درصد کشفیات موادمخدر ناشی از اقدامات اطلاعاتی بوده و بیش از ۷۶ درصد از کشفیات موادمخدر نیز در شرق کشور رخ داده است.

دبیرکل ستاد یادآور شد: در سال گذشته، تعداد شهدای کشور ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷، کاهش و عملیات و درگیری‌ها افزایش پیدا کرد و تلفات اشرار نیز افزایش یافت که نشان از برنامه ریزی مناسب در حوزه مقابله با عرضه بود و به دنبال آن، قیمت موادمخدر در فروردین ۹۹ نیز ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. همه این اقدامات در شرایطی شکل گرفته که ما تحریم بوده‌ایم و قطعاً دود این تحریم‌ها به چشم خود آمریکا و کشورهای هم‌پیمانانش خواهد رفت.

مؤمنی گفت: طی ۵ سال گذشته جمعیت معتادین در زندان کشور آمریکا بیش از ۲ برابر شده است و این موضوع نشان می‌دهد دود این تحریم‌ها به چشم خودشان رفته است.

وی در ادامه؛ یکی دیگر از بزرگ‌ترین دستاوردهای ستاد مبارزه با موادمخدر را ساماندهی معتادین متجاهر در سال ۹۸ خواند و گفت: مناطقی مانند شوش و هرندی در اشغال خرده‌فروشان و معتادین بود و حتی در این مناطق استحکاماتی بنا شده بود و در چند لایه نسبت به خرید و فروش موادمخدر اقدام می‌کردند ولی در حال حاضر با اقدامات انجام شده توسط پلیس و دیگر دستگاه‌ها، ۸۵ درصد از معتادین متجاهر ساماندهی شدند و این مناطق را که چند دهه در اختیارشان بود، تعطیل شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، یادآور شد: در ستاد مبارزه با موادمخدر تصویب شده بود که در سال ۹۸، ۵۰ درصد معتادین متجاهر ساماندهی شوند که ما از این هدف‌گذاری بیشتر پیش رفتیم و توانستیم ۸۵ درصد از آنها را ساماندهی کنیم.

مؤمنی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌هایی که در سراسر کشور اتفاق افتاد با نظر کمیته درمان و وزارت بهداشت قرار شد در اسفند معتاد جدیدی را جمع‌آوری نکنیم؛ چرا که امکان شیوع ویروس کرونا وجود داشت و تصمیم درستی هم بود، اگر این اتفاق نمی‌افتاد با یک حجم بالایی از ابتلاء و مرگ و میر مواجه بودیم.

وی گفت: از سوی دیگر افرادی که ۶ ماه از نگهداری آنها گذشته بود و بر اساس قانون آزاد شدند، طبق مذاکرات انجام شده با ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شد که ۶ ماه دیگر به نگهداری معتادین متجاهر اضافه شود که از این پس نگهداری معتادین متجاهر یک ساله می‌شود.

دبیرکل ستاد خاطرنشان کرد: در مبارزه با موادمخدر تنها چالشی که وجود دارد اصلاح قانون است که دادستان کل کشور نیز در این جلسه، به این موضوع اشاره کردند و اگر این نقض‌های قانون برطرف شود با هماهنگی خوبی که بین دستگاه‌ها وجود دارد می‌توان شاهد اقدامات بهتری در سراسر کشور باشیم.

مؤمنی تصریح کرد: برای اینکه یک معتاد روند درمان خود را به خوبی طی کند و بتواند کار و پیشه‌ای را داشته باشد دو سال زمان نیاز است که این اتفاق بیفتد و امیدواریم این موضوع نیز در قانون دیده شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور داریم که حدود یکصد هزار نفر از آنان معتاد متجاهر هستند.

دبیرکل ستاد تأکید کرد: باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه زد و همه دستگاه‌ها نیز در این خصوص وظایفی را بر عهده دارند و اگر قوانین مبارزه با موادمخدر به روز و اصلاح نشود تمامی تلاش‌هایی که انجام شده، منجر به نتیجه نهایی که کاهش افراد معتاد در کشور است، نخواهد شد.

مؤمنی افزود: مقرر شده است که جمع‌آوری معتادین متجاهر آغاز شود و در این خصوص نیز شیوه‌نامه بهداشتی جدیدی تصویب شده است و سازمان بهزیستی و پلیس نیز نقش ویژه‌ای در این جمع‌آوری خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح یاری‌گران زندگی گفت: جا دارد از وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح تشکر کنیم. سال گذشته ۲۰ هزار مدرسه برای اجرای طرح یاری‌گران زندگی انتخاب شدند تا در حوزه پیشگیری اقداماتی بر اساس دستورالعمل اجرایی انجام دهند که از این تعداد، ۱۲ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفتند و مقرر شد برای سال ۹۹ نیز این رقم به ۶۰ هزار مدرسه برسد.

دبیرکل ستاد در پایان با اشاره به اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد در سال جاری گفت: اجرای طرح یاریگران زندگی به عنوان راهبرد و الویت مبارزه با مواد مخدر، جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر، توسعه اقدامات اطلاعاتی بر اثربخشی مبارزه، تمرکز در مرزهای کشور و استان‌های شرق و حاشیه شرق، تلاش برای اصلاح قانون، تدوین و تصویب نقشه راه استانی مبارزه با مواد مخدر، پاکسازی مناطق آلوده، ایجاد شرایط مناسب برای حضور نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از تحقیقات کاربردی از جمله اولویت‌های ستاد در سال ۹۹ است.

کد خبر 421168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.