اقتصاد غذایی پاکستان فلج خواهد شد!

اعمال محدودیت‌ها در کشور پاکستان برای مهار ویروس کرونا مانع از کوچ سالانه بین بیابانی عشایر برای تامین آب و علوفه دام‌های آن‌ها شده است و همین امر جان بسیاری از حیواناتشان را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت پاکستان محدودیت‌هایی طولانی مدت در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور بر مردم اعمال کرده است که ممنوعیت تردد بین شهرهای مختلف یکی از مهم‌ترین این اعمال محدودیت‌ها بشمار می‌رود. با اعمال این محدودیت‌ها مردم عشایر از کوچ بین بیابان‌ها بازمانده‌اند که این امر باعث تهدید جان بسیاری از حیوانات بیابان تار، واقع در جنوب شرقی پاکستان شده است. محدودیت شدید دولت نه تنها مانع ازکوچ سالانه بیابان‌نشینان تار برای یافتن آب و علوفه برای حیوانات اهلی خود شده است، بلکه  حمل این مواد (علوفه و آب) از سایر مناطق به مناطق بیابانی را نیز ممنوع کرده است.

بسیاری از ساکنان بیابان تار در کشور پاکستان، به پیروی از سنن دیرینه خود، در گرم‌ترین ماه‌های سال به شهرهای میرپور خاص، بادین و سانگهر مهاجرت می‌کنند تا از این مکان‌ها آب و علوفه مورد نیاز حیوانات خود را تامین کنند و به علاوه شغل‌های موقتی در زمینه کشاورزی و دامپروری برای خود بیابند. اما متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌هایی سختگیرانه از سوی دولت این گروه از بیابان‌نشینان بیکار شده‌اند و مهم‌تر از همه اینکه قادر به تامین علوفه برای دام خود نیستند.

بیابان تار، که بین مرز پاکستان و هند واقع شده است، منطقه‌ای به مساحت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع را در بر گرفته و جمعیتی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. این بیابان از کمترین امنیت غذایی در سراسر کشور برخوردار است و سالانه در آن کمتر از ۲۵ سانتی متر باران می‌بارد. اگرچه ساکنان تار مقاومت زیادی در مقابل کم‌آبی از خود نشان می‌دهند، با این حال، بدتر شدن وضعیت کم‌آبی سالانه در آن باعث ایجاد نگرانی‌های بسیاری در میان مردم منطقه شده است.

 دوران قرنطینه شرایط زندگی برای این مردم را بدتر کرده است و در این بین حیوانات اهلی بیشترین لطمه را متحمل شده‌اند چرا که صاحبان آن‌ها اجازه رفتن به مناطق پرآب و تامین آن برای حیوانات خود را ندارند. حتی اندک افرادی که تلاش کرده‌اند به مناطق اطراف جهت تامین علوفه سفر کنند، با خشونت جدی نیروهای امنیتی مواجه و به تار بازگردانده شده‌اند. شاید چیزی که بیش از همه مردم این منطقه را با نگرانی مواجه کرده است، این که چهارپایان منبع اصلی درآمد بیابان نشینان تار ب شمار می‌رود و در نتیجه مرگ این حیوانات به معنای نابودی زندگی صاحبانش است.

کرونا تولید مثل حیوانات اهلی را با مشکل مواجه کرده است

بسیاری از ساکنان بیابان تار روزها قبل از شروع محدودیت‌ها برای مهار شیوع کرونا به مناطق اطراف کوچ کردند اما هزاران نفر نیز همچنان در انتظار پایان دوران قرنطینه هستند تا خود را به مناطق دیگر برای تهیه آب و مواد غذایی برسانند. این در حالی است که گروهی از مردم نیز تلاش کرده‌اند به طور شبانه از بیابان خارج شوند و خود را به سایر مناطق پر آب و علف برسانند اما با خشونت نیروهای امنیتی به محل زندگی خود بازگردانده شده‌اند.

نگرانی تمام وجود تاری‌ها را فرا گرفته است؛ حیوانات اهلی تنها منبع درآمد آنان است که کم آب و علف بودن می‌تواند هم مرگ حیوانات و هم کاهش تولید مثل آن‌ها را همراه داشته باشد. بیابان تار میزبان بیش از ۱۵ درصد از کل حیوانات اهلی کشور است که هر گونه تهدید برای آن می‌تواند به طور چشمگیری بر اقتصاد کشور نیز اثر بگذارد.

مقامات رسمی کشور پاکستان محدودیت‌های شدید و سخت خود برای کنترل ویروس کرونا را از اواخر ماه گذشته آغاز و تا نهم ماه می تمدید کرده‌اند. تا کنون بیش از ۱۳ هزار نفر از مردم این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از این تعداد تنها ۲۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، به علت نبود امکانات بهداشتی لازم و مجهز نبودن بسیاری از بیمارستان‌ها بیم آن می‌رود که در صورت کنترل نشدن، آسیب‌های کرونا مانند انفجار یک بمب ساعتی تمام کشور را در برگیرد.

کد خبر 421154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.