چه کسانی نباید در  اپیدمی کرونا روزه بگیرند؟

عضو انجمن مقابله با شیوع کرونا ویروس در اصفهان گفت: جنس آنتی بادی‌هایی که بدن می‌سازد از پروتئین است؛ بنابراین در صورتی که فرد پروتئین کمتری مصرف کند، سیستم ایمنی بدن او نیز در برابر ابتلا به عفونت‌ها، مقاومت کمتری پیدا می‌کند.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در مورد رابطه کرونا و روزه گرفتن، دستورالعمل واحدی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم چه کسانی روزه بگیرند یا نگیرند، اظهار کرد: بعضی بیماران هستند که قبل از شیوع کرونا نیز نباید روزه می‌گرفتند؛ افرادی که انسولین تزریق می‌کنند، بیمارانی که کم خونی شدید دارند، مبتلایان به میگرن، زخم اثنی عشر، مشکلات حاد گوارشی، دیابت همراه با سن بالا و بیماری‌های قلبی جزو این دسته محسوب می‌شوند؛ این بیماران اگر گرسنه بمانند، دچار مشکلات جدی می‌شوند.

وی ادامه داد: در اپیدمی کرونا اگر بیماران مایعات مصرف نکنند، خطرناک است. مبتلایان به آسم و آلرژی نیز چنانچه مایعات کمتری مصرف کنند و روزه بگیرند، با خطر بازگشت بیماری مواجه می‌شوند، زیرا حلق و حنجره برای مدتی خشک است و مایعات کمتر به بدن آن‌ها می‌رسد.

عضو انجمن مقابله با شیوع کرونا ویروس در اصفهان خاطرنشان کرد: افرادی هم که مشکل ندارند و روزه می‌گیرند، باید مایعات فراوانی مصرف کنند، چرا که کرونا ویروسی است که از طریق ادرار و مدفوع نیز دفع می‌شود؛ بنابراین هر چه فرد مایعات بیشتری مصرف کند، شانس دفع ویروس کرونا از بدن او بیشتر خواهد بود و با توجه به تمام موارد گفته شده، هر فرد باید با پزشک خود در مورد روزه گرفتن مشورت کند، زیرا بحث روزه داری در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای روزه گرفتن در دوران اپیدمی کرونا، یک نسخه کلی پیچید.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی مصرف مایعات، آب، سبزیجات و میوه‌ها در ماه رمضان توصیه می‌شود، تصریح کرد: میوه‌ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هستند و ویروس‌کش محسوب می‌شوند. افراد نباید بدون سحری به هیچ عنوان روزه بگیرند، چراکه روزه گرفتن بدون سحری سبب می‌شود ذخیره قند و گلوکز بدن کم شود و بدن وارد یک فازه معیوب برای سوخت و ساز شود. در این شرایط بدن عضلات را می‌سوزاند که به این حالت اصطلاحاً کتوز گفته می‌شود.

صلاحی با توضیح اینکه کرونا ویروس، یک بیماری تنفسی است و بیشتر از طریق تنفس منتقل می‌شود، افزود: معمولاً افراد دارای سن بالا و مبتلایان به چندین بیماری با مشورت پزشک خود می‌توانند روزه نگیرند. از آنجا که جنس سیستم ایمنی بدن از پروتئین است، اگر مصرف مواد پروتئینی و گوشت در روزه داری کم شود، فرد لاغرتر خواهد شد و سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود؛ در نتیجه اگر در دوران اپیدمی کرونا گوشت و پروتئین کمتر مصرف کنیم، در ابتلا به انواع عفونت‌ها مستعد تر می‌شویم، اما اگر افراد در وعده‌های افطار و سحر گوشت و پروتئین مصرف کنند، معمولاً مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: افرادی که دچار لاغری مفرط هستند یا تحلیل عضلانی شدید و بیماری زمینه‌ای دارند از روزه داری منع می‌شوند، زیرا از نظر علمی وقتی جنس آنتی بادی‌هایی که بدن می‌سازد از پروتئین است در صورتی که فرد پروتئین کمتری مصرف کند سیستم ایمنی نیز در برابر ابتلا به عفونت‌ها مقاومت کمتری خواهد داشت و شانس ابتلا به عفونت‌های میکروبی، عفونت ریه و عفونت روده در او بیشتر خواهد شد، اما نمی‌توان گفت که صرفاً به خاطر اپیدمی کرونا نباید روزه گرفت.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه افرادی که سنگ کلیه دارند باید مایعات زیادی مصرف کنند، توضیح داد: در وهله اول نظر پزشک معالج مد نظر است، اما اگر وضعیت فردی که مشکل سنگ کلیه دارد در حد یک شن ریز است، می‌تواند با مصرف مایعات فراوان در سحر روزه بگیرد. اگر بحث جدی‌تر باشد و سنگ کلیه فرد شرایط حادتری داشته باشد، چه در بحث اپیدمی کرونا و چه در شرایط عادی نباید روزه بگیرد.

کد خبر 421146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.