۴۱ درصد دانش‌آموزان اصفهان برای کتب درسی ثبت‌نام کردند

رئیس اداره پشتیبانی و تدارکات آموزش و پرورش استان اصفهان از مشارکت ۴۱ درصدی دانش آموزان استان اصفهان در ثبت نام کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ خبر داد.

اکبر بیات در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص روند شرکت دانش آموزان در ثبت نام آنلاین کتب درسی سال تحصیلی آینده اظهار کرد: از مجموعه دانش آموزان استان اصفهان ۴۱.۳۴ درصد تاکنون نسبت به ثبت نام کتب درسی خود اقدام کرده‌اند که این رقم گویای مشارکت ۳۶۷ هزار دانش آموزان از مجموع ۸۸۸ هزار دانش‌آموز استان است.

وی افزود: دانش‌آموزان شهرستان فریدن بیشترین و پس از آن دانش آموزان منطقه جلگه نسبت به جمعیت رتبه دوم بیشترین آمار ثبت نام را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس اداره پشتیبانی و تدارکات آموزش و پرورش استان اصفهان به تفکیک مشارکت رشته‌های مختلف در ثبت نام کتب درسی پرداخت و ادامه داد: با توجه به مشکل فنی سامانه رشته‌های فنی و حرفه‌ای  کمترین مشارکت را در ثبت نام کتب درسی سال تحصیلی آینده داشته اند و رشته‌های کار و دانش نیز که از دیشب فرآیند ثبت نام آنها آغاز شده است تا بدین لحظه مشارکت چهار درصدی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: از دانش آموزان فنی حرفه‌ای و کار دانش درخواست داریم تا فرصت وجود دارد نسبت به ثبت‌نام کتب درسی اقدام کنند و این فرآیند را به تعویق نیندازند، اگر چه این سامانه تا ۲۳ خرداد باز است، اما فرآیند توزیع و تحویل کتاب از انتشارات منوط به ثبت نام دانش آموزان است که با تکمیل این فرآیند می‌توانند نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

بیات یادآور شد: اگر دانش آموزان دیرتر از موعد نسبت به ثبت نام کتاب اقدام کنند، طبعاً این کتاب‌ها دیرتر به شهرستان‌ها می‌رسد و موجب می‌شود دانش‌آموز در ابتدای آموزش مدارس با مشکل تأمین کتاب خود مواجه شود.

برای همه دانش آموزان کتاب چاپ می‌شود

وی در پاسخ به اینکه تکلیف دانش آموزی که در مدت زمان مشخص شده نسبت به ثبت نام کتاب اقدام نکند چه می‌شود، اظهار کرد: نهایتاً اندازه تمام دانش آموزان کشور کتاب چاپ می‌شود، اما کتاب دانش‌آموزان تا زمان ثبت نام آنها در انتشارات می‌ماند و فرآیندی که بعد از ثبت نام دانش‌آموز رخ می‌دهد کمی طولانی است که موجب می‌شود که کتاب به دانش آموزانی که بعد از موعد مقرر ثبت‌نام کنند دیرتر برسد.

رئیس اداره پشتیبانی و تدارکات آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به نمونه مشکلات ثبت نام دیرهنگام کتب درسی مدارس در سال‌های گذشته گفت: سال گذشته در یکی از مدارس دانش آموزانی در ابتدای مهر درخواست کتاب داده بودند که با توجه به فرآیند طولانی ارسال کتاب، پایان مهر کتاب به دست آنها رسید، این اصلاً خوشایند نیست که مدیری در مدرسه در یک کلاس از ۳۰ دانش آموز به ۲۵ دانش آموز کتاب تحویل دهد و دیگر دانش آموزان منتظر بمانند.

وی تاکید کرد: از همه خانواده‌ها و دانش آموزان درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی هرچه زودتر نسبت به ثبت نام کتب درسی سال تحصیلی سال آینده اقدام کنند.

بیات در خصوص تأخیر ایجاد شده در ارسال کتب درسی غیر اجباری مدارس گفت: یکسری کتاب‌ها الزامی است و یکسری کتاب‌ها اختیاری؛ به عنوان مثال کتاب کار آفرینی جزء کتاب‌های اختیاری است؛ در مدارس تعدادی کتاب در اختیار مدیر مدرسه است که با توجه به بافت منطقه و شرایط و نیاز دانش آموزان یک کتاب را از کتاب‌های اختیاری انتخاب می‌کند.

وی افزود: مشکلات سال گذشته در انتخاب کتاب اختیاری توسط مدیر مدرسه بوده است که تعلل مدیران در ثبت کتاب در سامانه موجب این مشکلات شد، برای حل این مشکلات به طور متعدد به مدیران تاکید شده است که کتاب‌های انتخابی خود را اعلام کنند.

رئیس اداره پشتیبانی و تدارکات آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص تأمین کتب درسی مستضعفین در مناطق محروم تصریح کرد: در مناطق روستایی و محروم مدیران مدارس مسئول جمع آوری کمک خیرین برای ثبت نام دانش آموزان نیازمند هستند و روند شناسایی و کمک به این دانش آموزان به طور کامل توسط مدیران مدارس انجام می‌شود.

کد خبر 421141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.