روزه داری و مقابله با کرونا/ توصیه‌های تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از توصیه‌های مهم تغذیه‌ای در مدیریت بیماری کرونا، دریافت مایعات کافی است؛ روزه‌داران به منظور کاهش عوارض کم آبی و تقویت سیستم ایمنی بدن باید مواردی مانند پرهیز از قرارگیری در نور مستقیم آفتاب را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری کووید ۱۹ دارای دوره کمون بین یک تا ۱۴ روز و به طور معمول سه تا هفت روز است. در ماه رمضان برای بسیاری از روزه داران این پرسش مطرح است که در دوران پاندمی کرونا، روزه‌داری چه شرایطی دارد و مراقبت‌های ویژه تغذیه ای برای برخورداری از منافع روزه چیست؟ روزه داری به دلیل کاهش ورودی دستگاه گوارش، کاهش تولید مواد زائد، کاهش سطح چربی و قند خون می‌تواند، منافع زیادی در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، نقرس و چاقی داشته باشد. در خصوص این موضوع که در ماه رمضان امسال باید چه نکاتی را رعایت کنیم تا سیستم ایمنی بدن قوی شود و به کرونا مبتلا نشویم، با محمود بابائیان، متخصص طب سنتی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اصول مهم حفظ سلامتی در ایام روزه داری و تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

یکی از اصول مهم سبک زندگی سالم و حفظ سلامتی در ایام روزه داری از منظر طب سنتی ایران، مدیریت و برنامه ریزی دقیق تغذیه‌ایی است که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است افراد در ماه مبارک رمضان با مشکلاتی نظیر عطش، ضعف شدید، یبوست، سوءهاضمه و نفخ مواجه شوند. تغذیه خوب و مناسب حاوی مواد آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی است و به نظر می‌رسد این رژیم غذایی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. روزه داران باید در این ایام از تمام گروه‌های غذایی به ویژه میوه‌ها، سبزیجات و مغزجات مناسب با رعایت شرایط خاص بهره ببرند.

برای کاهش یبوست در ایام روزه‌داری چه توصیه‌ای دارید؟

استفاده از خوراکی‌های دارای فیبر مانند انجیر و آلو، کدو و هویج پخته، مصرف زیتون با غذا و سیب شیرین رنده شده همراه با گلاب و کمی شکر یا عسل، علاوه بر کاهش یبوست و آب رسانی مناسب به تقویت قوای بدنی کمک می‌کند. یبوست عارضه‌ایی مهم در ایام روزه داری است که می‌تواند موجب علائم گوارشی دیگری همچون خونریزی گوارشی و نفخ شود؛ البته استفاده از نان‌های سبوس‌دار مانند نان سنگگ، افزایش مصرف آب، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های مناسب، یک ساعت و نیم بعد از صرف افطار تا سحری، همراه با ماساژ شکم و روده‌ها با روغن بادام شیرین در جهت عقربه‌های ساعت، از راه‌های دیگر بهبود یبوست از دیدگاه طب سنتی است.

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای مدیریت بیماری کرونا در ماه رمضان چیست؟

یکی از توصیه‌های مهم تغذیه‌ای در مدیریت بیماری کرونا دریافت مایعات کافی است. روزه‌داران به منظور کاهش عوارض کم آبی، تقویت سیستم ایمنی و در امان ماندن از بیماری کرونا باید ضمن ماندن بیشتر در خانه، پرهیز از قرارگیری در نور مستقیم آفتاب، در سبد غذایی خود از سبزیجاتی همچون خرفه، کاهو، ریحان، جعفری، میوه‌های مناسب مانند خربزه و هندوانه، شربت‌های کم شیرین نظیر شربت خاکشیر، شربت عرق بیدمشک با گلاب، شربت به لیمو و شربت سکنجبین خیار در زمان بین افطار تا سحر بیشتر استفاده کنند؛ البته از منظر طب ایرانی جهت پیشگیری از عوارضی مانند سوءهاضمه و نفخ شکم، توصیه شده مصرف مایعات و میوه‌ها همزمان با غذا نبوده و حدود یک ساعت و نیم بعد از صرف غذا باشد.

چه غذاهایی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود؟

افرادی که غذاهای چرب، سرخ کردنی، غذاهای نفاخ مصرف می‌کنند و یا میوه‌های نارس بیشتر تناول می‌کنند، ممکن است به سوءهاضمه و نفخ در ایام روزه‌داری گرفتار شوند. همچنین مصرف زیاد چربی‌ها می‌تواند موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش ابتلا به بیماری‌های ویروسی شود. خوب و کامل جویدن غذا، لقمه‌های کوچک، مصرف غذاهای ساده کم چرب و کم نمک، استفاده از روغن زیتون و کنجد در سبد غذایی و عدم مصرف نوشابه‌های گازدار، چای سنگین، غذاهای خمیری مانند آش رشته و ماکارونی، پرهیز از پرخوری و داشتن خواب منظم و پیاده روی آرام، جهت کاهش سوءهاضمه، نفخ و همنچنین تقویت سیستم ایمنی موثر است. در وعده سحری به منظور مقابله با تشنگی شدید، روزه داران باید از خوردن غذاهای عطش آور مانند ماهی، بادمجان و غذاهای ادرارآور مانند هندوانه پرهیز کنند.

آیا مدیریت خواب و بیداری در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد؟

از دیدگاه طب سنتی ایران روزه داری می‌تواند موجب افزایش توان قلبی، کبدی به خصوص نفسانی شود. کاهش اضطراب، تنش‌های روحی و روانی و توصیه به روزه زبان و سکوت می‌تواند ضمن کاهش مصرف انرژی، در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. البته در طب ایرانی علاوه بر رعایت اصول تغذیه‌ای و بهداشت روان بر مدیریت خواب و بیداری تاکید فراوان شده است. کم خوابی باعث افزایش حرارت و خشکی بدن می‌شود؛ بنابراین در زمان روزه‌داری باید از بی‌خوابی پرهیز شود.

کد خبر 421110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.