تغییر سیستم حمل و نقل و تردد در ایتالیا

کلانشهر میلان ایتالیا یکی از قربانیان شیوع ویروس کرونا می‌باشد که بیشترین آسیب ناشی از آن را متحمل شده است؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود مقامات رسمی این شهر پس از پایان شیوع کووید-۱۹ الگوهای تردد و حمل و نقل در سراسر جهان را دگرگون کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول تاریخ حیات بشر شیوع بیماری‌های فراگیر زندگی او را دگرگون کرده و اثراتی مخرب و گاها موثری از خود بر جای گذاشته است. به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا تاکنون بسیاری از جوانب زندگی انسان، به خصوص معماری، رفتار و برخورد اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده باشد.

بسیاری طراحان شهری تلاش می‌کنند نواقص هنر معماری را، که در روزهای کرونایی بیشتر نمایان شده، شناسایی کنند و به فکر یافتن بهترین طرح‌های جایگزین باشند. تردد و حمل و نقل نیز از این امر مستثنی نیست؛ تغییر زیرساخت‌های شهری و نوع حمل و نقل پس از پایان شیوع کرونا ذهن بسیاری از برنامه‌ریزان شهر و حتی مردم را به خود درگیر کرده است.

ظاهرا دوران اوج مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، دست کم برای موج اول کووید-۱۹، به پایان رسیده است و مردم بتدریج فعالیت خود در مراکز کاری را آغاز کرده‌اند، تعاملات اجتماعی  را افزایش داده‌اند و با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در حال شیوع است، با کمترین نگرانی از خانه‌هایشان بیرون می‌روند.

در این بین، مقامات رسمی ایتالیا به نتایج جدیدی، به خصوص در زمینه حمل و نقل برای شهرهای خود دست یافته‌اند؛ آن‌ها می‌دانند که سیستم‌های حمل و نقل عمومی نقش بسیار مهمی در انتقال ویروس و بیماری‌ها ایفا می‌کند و به همین دلیل در نظر دارند تغییراتی مثبت در این زمینه اعمال کنند. از آنجا که تراکم جمعیت در سیستم‌های حمل و نقل یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال ویروس بین افراد بشمار می‌رود، بنابراین کاهش ظرفیت مسافر در این سیستم‌ها در اولویت برنامه مقامات رسمی ایتالیا و بخصوص کلانشهر میلان قرار دارد.

جوزپه سالا، شهردار میلان از کاهش ظرفیت سیستم‌های قطار شهری به کمتر از دو سوم، نسبت به دوران قبل از گسترش ویروس کرونا خبر داده است. برای این کار قرار است  کارکنان مترو و ناوگان اتوبوسرانی فضای داخلی این سیستم‌های حمل و نقل را به وسیله دایره‌هایی رنگی تقسیم بندی کنند تا فاصله بین هر مسافر از دیگری مشخص شود. علاوه براین، اگر تجمع مسافران در ایستگاه‌ها بسیار زیاد باشد که امکان رعایت نکردن فاصله اعمال شده وجود داشته باشد، آنگاه کارکنان حاضر در ایستگاه موظف خواهند بود ایستگاه را ببندند و به افرادی بیشتر از حد مجاز اجازه ورود به اتوبوس‌ها و قطارهای شهری را ندهند.

ایجاد فاصله‌گذاری تنها یک بخش از اقدامات شهردار میلان برای کنترل شیوع ویروس کرونا و حتی پس از پایان روزهای کرونایی است. جوزپه سالا در نظر دارد برنامه ادارات، مدارس و الگوهای زندگی روزمره را مطابق با طراحی جدید سیستم‌های حمل و نقل تغییر دهد تا از ایجاد تراکم جمعیت در ایستگاه‌ها خودداری شود. افرادی که قادر به انجام کار خود در منزل هستند، روال دورکاری را در پیش خواهند گرفت و سایرین نیز باید روتین خاصی را برای حضور خود در محل کار یا مدارس در پیش گیرند.

از همه مهم‌تر اینکه جورپه سالا در نظر دارد بیش از پیش دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در بین شهروندان میلانی ترویج دهد تا از این طریق علاوه بر پیشگیری از تراکم جمعیت در ایستگاه‌های ‌اتوبوس و قطار شهری و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر، از انتشار گاز کربن ناشی از خودروها که خود عامل مهمی در مرگ انسان‌هاست، پیشگیری کند. برای این‌کار قرار است مقامات رسمی بسیاری از خیابان‌های شهر را  روی تردد خودروها ببندند و آن‌ها را تنها به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص دهند. رانندگان نیز تنها مجاز به رانندگی در سرعت سی کیلومتر بر ساعت هستند که این امر خود به کاهش ترافیک شهری کمک قابل توجهی خواهد کرد.

کد خبر 421108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.