۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
بررسی بازار هنر در خاورمیانه

در طول تاریخ، خاورمیانه به لحاظ داشتن جغرافیای مناسب و موقعیت استراتژیک همواره محلی برای عبور بازرگانان و تجار و هنرمندان بوده است، اما به علت نبود ثبات سیاسی وضعیت هنر خاورمیانه با چالش‌های جدی روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خاورمیانه از زمان باستان و در قرون وسطی تا پیش از انقلاب صنعتی و دنیای مدرن یکی از مراکز اصلی هنر در دنیا بود. اما با ایجاد هنری به نام هنر مدرن، خاورمیانه نتوانست در این حوزه پیشرو باشد؛ چراکه درگیر ناآرامی‌ها و مسائل سیاسی شد و آرام آرام هنر و هنرمند در این منطقه به حاشیه رفت. هنر معاصر، هنر پست‌مدرن یا پسامدرن بدنه جنبش هنری است که به دنبال تناقضِ برخی جنبه‌های مدرنیسم پدید آمده و نوگرایی اندیشه‌ای است که بر قدرت انسان برای ایجاد، بهبود و تغییر شکل محیط اطرافش، با استفاده از علم، تکنولوژی و آزمایش‌های عملی تأکید می‌کند.

هنر در دنیای مدرن به سرعت تبدیل به یک صنعت شد، حراجی‌ها شکل گرفت و افراد متمول در این حوزه عرض اندام کردند. ابتدا غربی‌ها و سپس شیخ‌های عرب با پول‌های نفتی تبدیل به بازیگر اصلی حراجی‌های آثار هنری شدند ضمن اینکه به سمت افتتاح موزه‌های مختلف رفتند و حتی شعبه دوم موزه لوور نیز در این منطقه تأسیس شد.

حراجی‌ها در دبی با استناد به سیاست حراج‌هایی که در سایر مراکز پیشرو جهانی چون لندن، نیویورک و هنگ کنگ برپا می‌شد، شکل گرفت. حراجی‌ها شامل آثاری از هنر معاصر کشورهای خاورمیانه است. در سال ۲۰۰۶ مؤسسه حراج ساتبیز برای اولین بار یک حراج مخصوص آثار هنری کشورهای خاورمیانه را برگزار کرد که به گفته کارشناسان در خرید و فروش آثار هنری آن منطقه تحول مهمی بود.

هنر مدرن در خاورمیانه با آرام گرفتن تنش‌های سیاسی در برخی کشورهای این منطقه شکل گرفت. همچنین برخی هنرمندان پیشرو غربی با حضور در کشورهای حاشیه خلیج فارس الهام بخش برخی هنرهای تازه در این زمینه شدند. البته هنرمندانی در این منطقه و در ایران نیز بودند که خود ابداع کننده و یا پیشرو در هنری مدرن شدند.

حال "ژانت ردی" یکی از نمایشگاه گردان‌های لندن است که مقاله‌ای با عنوان "تغییر بازار: هنر خاورمیانه" را در باب هنر خاورمیانه نگاشته است و حجت امانی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

حجت امانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره این مقاله اظهار کرد: ژانت ردی معتقد است که ذائقه مخاطبین هنر خاورمیانه تغییر کرده به این شکل که هنر خاورمیانه از سال ۲۰۰۷ به بعد به عنوان یک ژانر خاصی در منطقه خاورمیانه و اروپا مطرح شد و خیلی از کلکسیونرها، منتقدان و کارشناسان هنر دنیا به هنر خاورمیانه توجه کردند.

وی افزود: لندن یکی از شهرهایی است که تلاش کرده با تأسیس بیش از چهل گالری در دبی یا حراج‌های مختلفی که پایه آن‌ها جای دیگر است به عنوان یک قطب در منطقه مطرح شود. گالری‌های مطرح انگلیسی خانه‌های حراجی در دبی هم باز کردند که به رونق بازار خاورمیانه کمک کرده است.

این استاد هنر تصریح کرد: بخاطر نبود ثبات سیاسی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد وضعیت بازار را با چالش مواجه کرده است. بحرانی مانند بی‌ثباتی بازار نفت، سیاست‌های ناهنجار در منطقه و افراطی‌گری‌های گروه‌هایی مانند داعش باعث تغییر بازار خاورمیانه می‌شود؛ به همین علت "ژانت ردی" معتقد است که هنر در خاورمیانه تولید می‌شود، اما محل رشد و بروز آن در لندن اتفاق می‌افتد و آنجاست که به این موضوع توجه می‌کنند.

امانی ادامه داد: گرایشی عجیب در خط نقاشی در هنر معاصر خاورمیانه اتفاق می‌افتد که اتفاق خوبی است ولی نباید ذائقه مخاطبین را به یک سمت آورد این‌گونه نباشد که همه هنرمندان و گالری‌ها شروع به تولید خط نقاشی کنند.

وی افزود: هنر مخصوصاً در خاورمیانه و ایران باید ریشه مند پیش برود و گالری‌ها و هنرمندان به جای سلیقه‌ای عمل کردن باید با مطالعه و شناخته بیشتر هدفمندتر عمل کنند. متأسفانه خیلی از گالری‌ها انتخابشان سلیقه‌ای و موقتی است. هنر تجسمی نیز مانند بسیاری از هنرها ممکن است سریع ظهور کند و سریع هم از بین رود و در عرصه باقی نماند. باید عمیق و ریشه‌ای هنرمندان فعال و پویا را را با گالری‌ها بیشتر پیوند داد. همچنین گالری‌ها نیز فرصت بیشتری برای این هنرمندان بگذارند، زیرا این رابطه در دراز مدت باعث ثبات بازار هنر در منطقه می‌شود.

کد خبر 421100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.