مجلس یازدهم به ارتقای ساختار وزارت میراث فرهنگی کمک کند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگری موضوعی فرابخشی است همه اهرم‌های گردشگری در اختیار این وزارتخانه نیست، بنابراین از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم شورای اسلامی تقاضا دارم در بحث ارتقای ساختار به این وزارتخانه کمک کنند تا مشکلاتمان رفع شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان مازندران در مجلس یازدهم شورای اسلامی که گفت: مازندران قطب گردشگری کشور است، باید نمایندگان به این استان کمک کنند. صنعت به تنهایی عامل توسعه نیست. اینکه مازندران به کشاورزی و گردشگری محدود شده، اتفاق خوبی است و مسیر سیاست‌گذاری نیز درست است؛ اگر صنعتی بخواهد در مازندران شکل بگیرد بهتر است مرتبط با حوزه‌های بسته‌بندی محصولات غذایی، کشاورزی و صنعت توریسم باشد.

او افزود: شهرهای پیشرفته در دنیا به واسطه گردشگری شناخته شده‌اند نه صنعت. شیوع کرونا همه و به ویژه دولت‌ها را متوجه این موضوع کرد اگر گردشگری کاهش پیدا کند تمام اقتصاد کشور با رکود روبرو می‌شود و صنعت و کشاورزی هم آسیب می‌بیند

مونسان تصریح کرد: واقعیت این است که در حال حاضر تمام حمایت‌ها از صنعت و کشاورزی انجام می‌شود. یعنی توجه دولت و همه دستگاه‌ها حول این دو بخش است و تمام منابع نیز به آن اختصاص پیدا کرده است؛ درحالی‌که تولید مربوط به بخش خدمات هم است، از نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم شورای اسلامی تقاضا دارم این صنعت را فراموش نکنند زیرا گردشگری برای مازندران حائز اهمیت است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: گردشگری در دنیا به اقتصاد سوم تبدیل‌شده و سرعت رشد آن به‌گونه‌ای بوده که در حال تبدیل‌شدن به اقتصاد دوم و حتی اول خواهد بود. به ازای هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. اشتغال در این بخش به دلیل شکل دادن به کسب و کارهای کوچک از همه بخش‌ها پایدارتر است.

او افزود: وام‌های ارزی چند میلیون دلاری و وام‌های چند هزار میلیارد ریالی به صنعت داده می‌شود. درحالی‌که در حوزه گردشگری شغل‌های کوچک داریم و تمامی آن‌ها پایدار هستند مانند بوم‌گردی‌ها به طوری که در ابتدای دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوم‌گردی داشتیم، اما اکنون به بیش از ۲ هزار واحد افزایش پیدا کرده و کمترین حمایت توسط دولت در این بخش انجام شده است، وام‌های این بخش بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

مونسان تاکید کرد: در ابتدای سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان کل بودجه این وزارتخانه بود و اکنون به بیش از ۱,۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما این عدد کافی نیست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: اگر مازندران بخواهد گردشگری خود را به پیش ببرد که تحقق آن نیز امکان پذیر است باید نمایندگان به این صنعت توجه ویژه کند.

او افزود: یکی از مشکلات ما این بود که سندهای چشم‌انداز در حوزه گردشگری نداشتیم. سند توسعه گردشگری کشور را که مصوبه قانونی مجلس بود انجام دادیم و اکنون در هیئت دولت منتظر هستیم تا مطرح شود. سند اقدام ملی گردشگری نیز با کمک سازمان جهانی گردشگری در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در سال جاری بهره‌برداری کنیم. همچنین فاز اول سند برند ملی گردشگری به پایان رسیده و در حال تکمیل هستیم. بنابراین اسناد بالا دستی به سمت جلو پیش می‌رود.

مونسان بیان کرد: کشورهای هدف گردشگری در گذشته مشخص نبود اما اکنون همه آن کشورها مشخص شده و لغو روادید با آن‌ها را پیش بردیم که از این منظر در کشورهای منطقه رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

وزیر میراث فرهنگی در پایان صحبت‌هایش از نمایندگان مازندران خواست تا در مجلس یازدهم به صنعت گردشگری کمک کنند و گفت: با رشد بودجه‌ای کم نمی‌شود مشکلات این صنعت را رفع کنیم باید یک جهش اساسی در بخش بودجه کشور اتفاق بیفتد. ‌

کد خبر 421096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.