علت سردرد روزهای اول روزه داری چیست؟/توصیه‌های دارویی ماه رمضان

بررسی علت سردرد روزهای اول روزه داری، توصیه‌های دارویی ماه رمضان به بیماران، شایع‌ترین کم خونی در همه گروه‌های سنی خانم‌ها و آقایان و ارتباط عفونت‌های باکتریایی خون و سرطان روده را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: احتمال سردرد در روزهای اول ماه مبارک رمضان برای افراد مستعد به سردرد وجود دارد که به نظر می‌رسد علت اصلی آن تغییر عادات غذایی و خواب باشد.

منصوره تقاء افزود: روزه داری علاوه بر مزایای معنوی، اثرات بسیار پرفایده بر سلامت دستگاه‌های مختلف بدن مانند تقویت سیستم ایمنی و از بین رفتن سلول‌های ناسالم و افزایش طول عمر سلول‌های سالم در بدن را دارد.

وی ادامه داد: البته باید به یاد داشت افرادی که بیماری‌های خاص دارند ممکن است مجاز به روزه داری نباشند و همانطور که دستور به روزه داری از طرف پروردگار صادر شده است در صورت احتمال منطقی ضرر با روزه داری، دستور پرهیز از روزه گرفتن نیز داده شده است.

تقاء در خصوص ارتباط روزه داری و سردرد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای اسلامی، احتمال سردرد در روزهای اول ماه مبارک رمضان برای افراد مستعد به سردرد وجود دارد که به نظر می‌رسد علت اصلی آن تغییر عادات غذایی و خواب باشد. لذا، توصیه می‌شود مدتی قبل از شروع ماه مبارک، مصرف مواد حاوی کافئین مانند قهوه و نسکافه و همچنین چای کمتر شود و همچنین حجم وعده ناهار را نیز کمتر کنید و سعی کنید ساعات خواب و بیداری خود را به ماه مبارک رمضان شبیه کنید.

وی به مهر گفت: توصیه می‌شود اگر سابقه سردرد شدید در چند روز اول ماه مبارک رمضان را دارید در سحرهای چند روز اول این ماه پس از صرف سحری، مسکن مصرف کنید ولی به یاد داشته باشید که فقط در چند روز اول این کار را انجام دهید تا از عوارض مصرف زیاد مسکن پرهیز شود.

توصیه‌های دارویی ماه رمضان به بیماران

مدیر مجموعه مدد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با مصرف داروها در ماه مبارک رمضان، توضیحاتی ارائه داد.

مهران ولایی چگونگی مصرف داروها در ماه مبارک رمضان را یکی از نگرانی‌های بیماران عنوان کرد و گفت: در ماه رمضان تغییرات بسیار زیادی در بدن رخ می‌دهد که این امر می‌تواند وضعیت بیماری و دارو درمانی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: بنابراین بیمارانی که مجاز به روزه داری هستند و همزمان به مصرف داروها نیاز دارند باید توصیه‌هایی را رعایت کنند. به عنوان نمونه مادران باردار، شیرده و بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی و اختلالات کلیوی باید پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کنند.

مدیر مجموعه مدد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مصرف کافی آب و مایعات، گفت: در فاصله بین افطار تا سحر باید به میزان کافی آب و مایعات مصرف کرد. این اقدام ضمن تأمین نیاز بدن روزه داران به مایعات، شرایط لازم را برای دفع مناسب داروها و متابولیت‌های آن‌ها از بدن فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود تا قبل از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود حتماً مشورت کنند. نیاز به تنظیم و کنترل مرتب قند خون برای همه مبتلایان به دیابت بسیار اهمیت دارد.

ولایی با بیان اینکه بیمار و خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند، به مهر گفت: همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک آموزش لازم را دریافت کنند. به علاوه روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل به همراه بیمار آموزش داده شود.

شایع‌ترین کم خونی در همه گروه‌های سنی خانم‌ها و آقایان

سازمان جهانی بهداشت خطرات کم خونی را بیشتر متوجه کودکان، زنان باردار و زنان در دوران سیکل قاعدگی دانست.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: فقر آهن شایع‌ترین کم خونی در همه گروه‌های سنی بین خانم‌ها و آقایان است.

در تحقیقات سازمان جهانی بهداشت آمده است: علائم و نشانه‌های کم خونی ضعف، خستگی، کاهش استقامت، دشواری در تمرکز، دست و پاهای سرد، رنگ پریدگی، تنگی نفس، تپش قلب و ریزش مو است.

تأخیر در تکامل و هماهنگ شدن حرکات کودک، کاهش ذخایر آهن نوزاد هنگام تکامل، به وجود آمدن آسیب‌های مغزی در نوزاد و کاهش ضریب هوشی نوزادان از جمله خطرات کم خونی مادران باردار برای نوزادان بود که سازمان جهانی بهداشت به آن اشاره کرد.

این سازمان همچنین خطرات کم خونی را بیشتر متوجه کودکان، زنان باردار و زنان در دوران سیکل قاعدگی دانست.

توصیه سازمان جهانی بهداشت، استفاده از مواد غذایی نظیر لوبیا قرمز، عدس، نخود، تخم مرغ، گوشت قرمز، سبزیجات برگ تیره، آجیل و خشکبار، دانه‌ها، پرتقال و لیمو شیرین برای در امان ماندن و نجات از کم خونی است.

ارتباط عفونت‌های باکتریایی خون و سرطان روده

مطالعه نشان می‌دهد بین عفونت‌های خونی ناشی از برخی باکتری‌ها و افزایش ریسک سرطان روده ارتباط وجود دارد.

"اولریک استنز جاستسن" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اودنس دانمارک در این باره می‌گوید: در این مرحله ما با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم که باکتری‌ها به طورمستقیم موجب بروز سرطان روده می‌شوند یا عفونت خونی با این باکتری‌ها به خودی خود منجر به سرطان می‌شود.

با این حال محققان تاکید دارند که این یافته‌ها به بهبود غربالگری برای سرطان روده کمک می‌کنند.

محققان این مطالعه، داده‌های بیش از دو میلیون نفر را در دانمارک بررسی کردند و دریافتند افراد دارای عفونت‌های خونی ناشی از گونه‌های بی‌هوازی باکتری‌ها در مقایسه با افراد دارای عفونت‌های خونی ناشی از باکتری‌های هوازی، بالغ بر ۴۲ برابر بیشتر با ریسک ابتلاء به سرطان روده مواجه هستند.

باکتری‌های بی‌هوازی نیازی به اکسیژن ندارند و در محیط‌های مختلف از جمله روده انسان که به طور مستقیم موجب عفونت نمی‌شوند، زندگی می‌کنند.

مطالعات قبلی رابطه بین برخی باکتری‌های بی‌هوازی و سرطان روده را نشان داده بودند.‌

کد خبر 421091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.