گفت ‌و گو بر سر هواپیمای اوکراینی ادامه دارد

افزایش مسمومیت برخی از شهروندان بر اثر مصرف الکل، تلاش برخی جریان‌های اصولگرا برای کنار زدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس و گفت و گو ها بر سر سقوط هواپیمای اوکراینی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز سه شنبه _۹ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مسمومیت الکل همچنان قربانی می‌گیرد» به بررسی افزایش مسمومیت براثر مصرف الکل پرداخت و نوشت: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از مردم با هدف مصون ماندن از ابتلاء به این بیماری و ضد عفونی داخلی بدن، به مصرف الکل صنعتی روی آورده‌اند که از اول اسفند (همزمان با اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور) تا روز گذشته، طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت ۵۰۱۱ نفر در کشور به‌دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شده‌اند و ۵۲۵ نفر از این مسمومین که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. به گفته کیانوش جهانپور در حال حاضر ۲۲۹ نفر از این مسمومیت در بخش‌های عادی و ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری هستند اما سه هزار و ۴۵۱ نفر ترخیص شده‌اند. ۹۵ نفر از مسمومین، نابینا و کم بینا شده و ۴۰۵ نفر نیز نیازمند خدمات دیالیز شده‌اند. این آمار در حالی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود که استان‌های فارس، خوزستان و آذربایجان غربی بیشترین تعداد مسمومیت با الکل را داشته‌اند. به گفته محمد جواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس، در پی شیوع ویروس کرونا فقط در این استان ۹۸ نفر بر اثر مسمومیت الکل، جان خود را از دست داده‌اند و ۸۳۷ نفر دچار مسمومیت شده‌اند. از این تعداد ۷۳۹ نفر مسموم و تحت درمان قرار گرفتند و ۱۵ نفر از مسموم‌شدگان بستری و از این تعداد هفت نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گشودن جعبه سیاه بهشت علیه ریاست بهارستان» به بررسی تلاش برخی جریان‌های اصولگرا برای کنار زدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس پرداخت و نوشت: شهردار سابق تهران که حالا یکی از سرسخت‌ترین مدعیان کسب صندلی ریاست بهارستان است هر روز رقیبی جدید از درون خود جریان اصولگرا برای او قد علم می‌کند. یک بار با پایداری‌ها می‌جنگد و روز دیگر احمدی نژادی‌ها را در مقابل خود می‌بیند. شاید هیچ وقت فکر نمی‌کرد حتی در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان او برای رسیدن به صندلی ریاست اینچنین چالش‌های مختلفی را در پیش داشته باشد. در زمان انتخابات هرچند پایداری‌ها مانع سرلیستی اصولگرایان در انتخابات شدند اما اینگونه وارد چالش نشده بود. حالا اما قضیه رویارویی درونی جناح‌های اصولگرایی خیلی جدی‌تر شده است، به گونه‌ای که برخی طیف‌های اصولگرا به دنبال باز کردن پرونده قالیباف در زمان شهردار بودنش هستند. این طیف همان پایداری‌ها هستند که گویی قرار نیست به این آسانی میدان را برای او خالی کنند.

زمانی که محمدعلی نجفی به عنوان شهردار انتخاب شد و موضوع تخلفات دوره قالیباف و فسادهای رخ داده در آن زمان را مطرح کرد در آن زمان بسیاری از جناح‌های اصولگرا ماجرا را به دشمنی و رقابت‌های جریانی ربط دادند. اما حالا بعد از گذشت چند سال این بار موضوع تخلفات صورت گرفته در زمان شهرداری قالیباف را برخی از طیف‌های اصولگرا پیگیری کرده‌اند. درواقع حالا که اختلافات درونی خود اصولگراها زیاد شده است و رقابت‌ها برای کسب صندلی مجلس یازدهم جدی‌تر شده پایداری‌ها به عنوان رقیب و از مخالفان جدی شهردار سابق در تلاش هستند تا با پیگیری دوباره تخلفات آن زمان مانع حضور او در مجلس شوند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زیر آسمان‌های جهان» به بررسی نسبت کرونا با جهانی شدن پرداخت و نوشت: کرونا عیب و بدی و مصیبت و اندوه و گرفتاری زیاد دارد اما چون نیک بنگری محاسنی هم به ضمیمه دارد. نیک و بد دنیا به هم درآمیخته‌اند، هیچ بدی‌ای نیست که با خوبی همراه نباشد و هیچ خوبی‌ای نیست که آلوده به بدی نشود. حتی چراغ مصطفوی را محض تأمل و تدبر ما گفته‌اند که با شرار بولهبی است. بر همین مبناست قرآن مجید ما را متفتن این معنای عمیق کرده که چه بسا اشیای مکروهی که برای مردمان خیر است و چه بسا خیرهایی که برای ایشان بدی به ارمغان می‌آورد. دنیا را طوری ساخته‌اند که نیک و بدش توأم است، بستگی دارد از کدام موقف و منظر به دنیا و مافیها نگاه کنیم. در مورد کرونا هم می‌توان گفت - تجربه این دو، سه ماهه نیز تصدیق می‌کند- که خیر و شرش به هم درآمیخته و مثل سایر پدیده‌های عالم، از دور و از ارتفاعی بالاتر اگر نگاهش کنیم می‌بینیم که در سیر تکاملی بشر مؤثر است. البته، بی‌تردید زود است که آثار و تبعات کرونا را در حالی که هنوز ماسک به دهان داریم و دستکش دست کرده‌ایم و بوی الکل و مواد پلشت‌زدا فضای خانه و محل کار را پر کرده به قضاوت و تحلیل بنشینیم. هنوز فاصله ما با این ویروس تاجدار چنان کم است که توان دیدن -کلیت ماجرا که سهل است حتی توان دیدن و فهمیدن- ظاهرش را نداریم. هنوز دقیقاً نمی‌دانیم از کجا آمده و به کجا می‌رود. هنوز اسرار زیادی دورتادور ویروس موسوم به چینی را در برگرفته، دانشمندان و پزشکان هم ندانسته‌هایشان بر دانسته‌هایشان غالب است. آن مثالی که از کوه‌های یخ می‌زنند و می‌گویند اصل و اساس‌شان از دیده پنهان است و ناظران تنها سفیدی قله‌ها را قادرند که ببینند در مورد ویروس مهلک کرونا هم مصداق دارد. مع‌الوصف تا اینجای قصه، مبتنی بر دیده‌ها و شنیده‌هایمان درنگ مختصری می‌کنیم تا دریابیم آثار و تبعات این ویروس چقدر بیش از ابتلاء و سرفه و شیوع و بیم و امیدهای سلامتی است. من اگر خدا بخواهد قصد کرده‌ام به مرور بعضی از این تبعات و آثار را برشمارم و درباره‌شان با شما گفت‌وگو کنم، زورم برسد جوانب مختلفش را به قدر وسع بسنجم. از آنجایی که این روزها عارف و عامی زیاد درباره کرونا می‌نویسند و می‌گویند و روزنامه‌ها و تلویزیون و گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای خانگی لبریز از نوشته‌ها و گفته‌های کرونایی است سعی می‌کنم حرف تکراری نزنم چیزی را که دیگران بهتر از من گفته‌اند نگویم و بی‌جهت سرتان را درد نیاورم. هرچند معترفم که تکرار و لکنت به نوشته‌ام راه دارند و از دست‌شان خلاصی ندارم مگر اینکه خوانندگان رفیق و بزرگوار و همدل کریمانه در آن بنگرند و جوهرش را دریابند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گفت و گو بر سر هواپیمای اوکراینی» به بررسی گفت و گو تلفنی ظریف با وزیر امورخارجه اوکراین پرداخت و نوشت: پرونده سقوط هواپیمای اکراینی، همچنان باز است. هنوز نه جعبه سیاه این هواپیما خوانده شده و نه هنوز خبری از سرنوشت بازداشتی‌های این پرونده منتشر شده است. صحبت از چگونگی وضعیت تحقیقات در مورد این پرونده و همچنین بررسی اطلاعات جعبه سیاه آن، هر چند وقت یک بار، بخشی از اخبار را به خود اختصاص می‌دهد. چندی پیش هم یک نماینده گفته بود این پرونده بازداشتی ندارد، ولی مقامات قضائی تکذیب کردند و گفتند چند نفر بازداشت شده‌اند، ولی توضیحات بیشتری ندادند. روز گذشته هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با کولبا دمیترو، وزیر خارجه اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد. این دو مقام سیاسی در این گفت‌وگوی کوتاه، درباره آخرین تحولات منطقه، روابط دوجانبه، مبارزه با شیوع کرونا و نیز پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به تبادل نظر پرداختند.

مساله بررسی اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما و اینکه برای تجزیه و تحلیل، در اختیار چه کشوری قرار گیرد یا اساساً از ایران خارج شود یا نه، همه از مواردی بوده است که از زمان سقوط این هواپیما تا به حال، محل مناقشه و اختلاف نظرهای کشورهای مرتبط با این حادثه قرار گرفته است. در این بین، پیدایش ویروس کرونا نیز به عاملی در جهت ایجاد وقفه در روند بررسی این پرونده تبدیل شده است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش، پیدایش ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن را مانع از ادامه کار بررسی این پرونده اعلام کرده و گفته بود: به محض اینکه شرایط آماده شود، بازخوانی جعبه سیاه آغاز می‌شود اما کرونا کار را متوقف کرده است. او اشاره کرده که در حال حاضر بررسی میدانی و انجام آزمایش‌های قطعات تمام شده است و پس از این وضعیت، بازخوانی جعبه سیاه را دنبال خواهد شد. او همچنین در خصوص اینکه چرا برخی کشورها اصرار دارند که جعبه سیاه برای بازخوانی و بازسازی به خارج از ایران انتقال پیدا کند، اظهار کرده بود که دلیل آن زیاد پیچیده نیست زیرا آمریکایی‌ها عمدتاً به دنبال آن هستند که از هر حادثه‌ای، یک اتفاق تروریستی درست کنند، اما ما در کمیته بررسی سانحه در حال بررسی هستیم و در این رابطه، اوکراین و شرکت سازنده هواپیما جز لاینفک این پرونده هستند.

اسلامی همچنین عنوان کرده بود که همه شرکت‌هایی که هواپیمایشان دچار سانحه می‌شود نرم‌افزاری از سوی کمپانی سازنده به آنها داده شده که درون آن دیتا وجود دارد. اما هیچ شرکتی این نوع هواپیمای اوکراینی را در ایران پرواز نمی‌دهد، بنابراین ما نرم‌افزار بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما را نداریم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تسخیر ابرکانال ۸۰۰ هزار» نوشت: صعود ممتد بورس تهران گویا پایانی ندارد و دیروز شاخص کل توانست با قدرت وارد ابر کانال ۸۰۰ هزار واحدی شود. هم‌زمان ارزش کل بازار از ۳,۰۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و این مرز روانی را نیز شکست. گرچه فروشندگان فشار محسوسی را وارد می‌کنند، اما همچنان جبهه متقاضیان برنده بلامنازع این نبرد هستند. به‌طوری‌که دیروز در رکوردی دیگر، خالص خرید سهامداران حقیقی در بورس به بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان رسید. در حالی طولانی‌ترین دوران رونق سهام در تاریخ بیش از ۵۰ ساله این بازار تجربه می‌شود که این بار رنگ و بوی تازه‌ای دارد. از یک سو، در این فضای پرسود، مشارکت بالای عموم مردم باعث شده تا این بار قشر گسترده‌تری از جامعه به منافع حاصل از رونق سهام دست یابند. هرچند این موضوع وجه مثبتی در این روزها محسوب می‌شود، اما جنبه نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد. به طوری که تازه‌واردهای بورس، افت قیمت‌ها و زیان را به‌طور محسوس تجربه نکرده‌اند و با توجه به طبیعت اصلاح پس از رشدهای پی‌درپی، واکنش هیجانی این افراد محل پرسش و دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی است؛ بنابراین بیش از هر زمانی نیاز است اقداماتی از جمله افزایش شناوری سهام با عرضه بیشتر و تسهیل افزایش سرمایه‌ها به‌ویژه از طریق صرف سهام تسریع شود.

کد خبر 421082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.