۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
بایدها و نبایدهای اکران آنلاین

راهی که "خروج" بر آن وارد شد شاید بتواند معادلات سینما ایران را بر هم زند، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها باعث شده تا سینماگران راهی به جز اکران آنلاین و یا صبوری تا بازگشایی اماکن فرهنگی نداشته باشند؛ که هر دو آن ها یک قمار محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکران آنلاین فیلم‌ها این روزها داغ‌ترین و مهمترین اتفاق سینمای ایران است شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بلندمدت سینماها، سینماگران ایرانی را به سمت اکران آنلاین آثار سوق داد. "خروج" اولین فیلمی بود که به صورت آنلاین اکران شد و تا این لحظه اکران موفقی داشته است. پس از حاتمی کیا، پرویز شهبازی نیز وارد عرصه اکران آنلاین شده و از روز چهارشنبه دهم اردیبهشت "طلا" به عنوان دومین فیلم ب. صورت مجازی اکران می‌شود.

شاید اگر شرایط جدیدی که به واسطه ویروس کرونا پیش آمده حادث نشده بود، سینما ایران خیلی دیرتر به فکر اکران آنلاین می‌افتاد. در این مطلب سعی می‌شود محاسن و معایب و همچنین بایدها و نبایدهای این رخداد تحلیل شود، اما یک باید بزرگ قبل از هر چیز قابل توجه است.

کپی رایت (حقوق مؤلف)

قانون حقوق مؤلفان نه تنها در مورد اکران آنلاین یک نیاز اساسی بوده، بلکه برای بقای اقتصاد هنر یک پیش نیاز اساسی است. الزام به رعایت حقوق مادی و معنوی مؤلفان یک اثر هنری سرنوشت هنر و دست اندرکاران این عرصه را رقم می‌زند، تا زمانی که این قانون به شکل تمام و کمال اجرا نشود در همه ابعاد مادی و معنوی آثار با مشکل و بن‌بست مواجه خواهیم بود.

مدیوم (عرصه نمایش)

دومین موردی که در اکران آنلاین آثار هنری باید بسیار به آن توجه شود مدیوم آثار است، به عنوان مثال پروسه تولید فیلمی که برای نمایش بر پرده سینما ساخته می‌شود با فیلمی که برای نمایش دیجیتال تولید می‌شود تفاوت‌های ساختاری زیادی دارد.

شرایط کنونی ایجاد کرد خروج به صورت آنلاین اکران شود و در این شرایط ایرادی به اکران فیلم‌ها وارد نیست اما در صورت ادامه این روند، باید به ساختار فنی آثار برای اکران آنلاین توجه کرد.

سلایق جامعه مخاطب در اکران آنلاین

شرایط بد اقتصادی سینمای ایران قبل از هر چیز به علت جامعه محدود مخاطبان است، که آمارهای مختلفی در مورد تعداد و درصد تماشاگران منتشر می‌شود اما وجه اشتراک همه آنها استقبال کمتر از ۲۰ درصدی مردم از سینمای ایران است. به طور واضح شاهد قهر بخش زیادی از جامعه با سینما هستیم، این اتفاق دلایل متعددی دارد اما اکران آنلاین قطعاً می‌تواند این بخش از مخاطبان را جذب کند اگر به نیازها و سلایق ایشان توجه شود.

بهتر است چه فیلم‌هایی آنلاین اکران شوند؟

جدا از بحث ساختاری در پروسه تولید آثار، روشن است فیلم‌هایی که برای گیشه ساخته می‌شوند نیازی به اکران آنلاین ندارند، بلکه این چارچوب باید به آثاری اختصاص یابد که یا در اکران سینمایی شانس موفقیت چندانی ندارند و یا شرایط مساعدی برای اکران پیدا نمی‌کنند. در مورد این دسته از آثار اکران آنلاین فرصت بزرگی برای دیده شدن و موفقیت مالی است.

اکران آنلاین به هنر هفتم محدود نمی‌شود!

موسیقی، تاتر، هنرهای تجسمی و غیره به دلیل نمایش فیزیکی با محدودیت جغرافیایی همراه هستند. این محدودیت برای مؤلفان و برای مخاطبان مطلوب نیست. با ایجاد بستر مناسب می‌توان شرایط اکران آنلاین این رشته‌های هنری را هم فراهم کرد، این روزنه فرصتی بی نظیر برای دیده شدن هنرمندان کمتر شناخته شده ایجاد می‌کند.

کد خبر 421058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.