خودکفایی ایران در زمینه تامین دارو و تجهیزات مقابله با کرونا

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امروز در زمینه مبارزه با کرونا در حوزه تأمین دارو، ماسک، کیت‌های تشخیص، مواد ضد عفونی و الکل خودکفا هستیم.

به گزارش ایمنا، محمدرضا شانه ساز در نشست کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت کرونا در وزارت کشور، با اشاره به روند تولید دارو و سایر ملزومات بهداشتی مرتبط با پیشگیری یا درمان کرونا در ایران، اظهار کرد: از نظر علمی در حوزه داروسازی به نقطه‌ای رسیده ایم که می‌توانیم همپای کشورهای صاحب دانش با چند قرن سابقه فعالیت در این عرصه پیش برویم.

وی با بیان اینکه حوزه داروسازی و تجهیزات پزشکی کشور به شرایط ایده آل و مطلوبی رسیده، افزود: انواع فراورده‌های دارویی و درمانی با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می‌شود. امروز در زمینه مبارزه با کرونا در حوزه تأمین دارو، ماسک، کیت‌های تشخیص، مواد ضد عفونی و الکل خودکفا هستیم، با تولید انبوه شرکت‌های دانش بنیان و کارخانجات داروسازی، در شرایط صادرات بسیاری از این محصولات قرار داریم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کشور به مرحله‌ای رسیده است که هر دارویی در دنیا تولید می‌شود، ظرف کمتر از دو سال در ایران به مرحله بومی سازی و تولید انبوه می‌رسد.

شانه ساز با بیان اینکه داروسازی شامل دو بخش تأمین مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی آن است، تصریح کرد: در زمینه تهیه مواد اولیه، بسیاری از کشورها وارد کننده هستند و ایران نیز بخشی از آن را وارد می‌کند اما مرحله اساسی در صنعت داروسازی، فرمولاسیون داروها و تبدیل مواد شیمیایی به منظور ساخت دارویی نجات بخش برای جان انسان هاست و ایران این چرخه را بطور کامل در اختیار دارد.

بنا به گزارش وبدا، رئیس سازمان غذا و دارو درباره به اینکه تحولات عظیمی در حوزه تولید دارو در ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز این ظرفیت در کشور وجود دارد که نسبت به تولید هر نوع دارویی از جمله تهیه و تولید داروهای درمان کرونا اقدام کند.

وی افزود: در حال حاضر، ۲۲ دانشکده داروسازی در سطح کشور فعالیت می‌کند و ما امروز در تولید اقلام دارویی دانش بنیان دارای رتبه و اعتبار جهانی و منطقه‌ای هستیم. در حال حاضر، ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در تمامی حوزه‌ها توسط متخصصان ایرانی تولید می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید ابر اینکه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اکنون دستگاه‌ها و تجهیزاتی تولید می‌کنند که تا ۱۰ سال پیش حتی تصور آن نمی‌شد، گفت: این شرکت‌ها در زمینه تولید مواد اولیه دارویی فعال شدند و با فعالیت این شرکتها در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مواد اولیه داروها در کشور تولید می‌شود اما برنامه سازمان غذا و دارو رساندن این میزان به بیش از ۹۰ درصد است.

کد خبر 420996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.