خوب و بدهای افطاری کدامند؟

چند توصیه درباره نحوه مصرف زولبیا و بامیه، لزوم توجه روزه داران به تنوع و تعادل غذایی، خواص آووکادو، غذاخوردن قبل از خواب و تاخیر درچربی سوزی و خوب و بدهای افطاری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به کسانی که به کرونا مبتلا شده و حدود ۵ درصد و بیشتر وزن خود را در این بیماری از دست داده‌اند توصیه کرد تا بازگشت وزن به شرایط قبل از بیماری نباید روزه بگیرند.

جلال‌الدین میرزای رزاز، اظهار کرد: توصیه ما به همه روزه‌داران، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس‌دار، انواع جوانه‌ها و گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگ‌های متفاوت و به‌ویژه خانواده کلم، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم‌چرب در فاصله افطار تا سحر ضروری است.

وی درباره مصرف غذاها به شهروندان توصیه کرد: مصرف غذا باید به صورت کاملاً پخته باشد. به‌خصوص در مورد گوشت، مرغ، ماکیان، ماهی و تخم‌مرغ که باید کاملاً و به خوبی پخته و طبخ شده باشد.

غذاخوردن قبل از خواب و تأخیر درچربی سوزی

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که غذا نخوردن در اواخر شب برای سوزاندن چربی و کاهش وزن بهترین است. این رژیم شامل نخوردن برای مدت معینی از روز و سپس مصرف تمام کالری در ساعات باقیمانده است. به گفته محققان نه تنها تعداد کالری که فرد مصرف می‌کند بر افزایش وزن تأثیر می‌گذارد بلکه همچنین زمان مصرف هم موجب کاهش یا افزایش وزن می‌شود.

ساعت بیولوژیکی و داخلی بدن صدها فرآیند را تنظیم می‌کند، از خواب و خوردن گرفته تا دمای بدن و سطح هورمون‌ها. تحقیقات مرتبط با ریتم شبانه روزی مختل، مانند تأثیر بر کارگران شیفت، با عوارض جانبی سلامتی از جمله چاقی همراه است. یک سری از مشکلات سلامتی ممکن است به دلیل اختلال در خوردن غذاها باشد، که نشان می‌دهد زمان مصرف مواد غذایی اثرات خود را بر روی بدن می‌گذارند. مطالعات زیادی در مورد حیوانات و انسان‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد نه تنها مقدار غذا، بلکه زمان غذا خوردن نیز اهمیت دارد.

برای آزمایش این فرضیه، محققان متابولیسم شش نفر را هنگام خوردن وعده‌های غذایی در ساعات مختلف روز تحت نظر داشتند. این مطالعه تأیید می‌کند که زمان وعده‌های غذایی در طول چرخه روز و شب، چگونگی استفاده از مواد غذایی مصرف شده در مقابل ذخیره شده را تأثیر می‌گذارد، و هر غذایی که قبل از خواب مصرف شود باعث تجمع چربی در هنگام خواب می‌شود. این یافته که ریتم‌های شبانه روزی بدن بر تنظیم چربی سوزی تأثیر می‌گذارد پیامدهای مهمی در عادت‌های غذایی دارد و نشان می‌دهد که چیزی نخوردن از شب تا صبح برای کاهش وزن بسیار مهم و تأثیر گذار است.

چند توصیه درباره نحوه مصرف زولبیا و بامیه

یکی از کارشناسان تغذیه با اشاره به خودداری از مصرف مواد غذایی که از بیرون از منزل تهیه می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که مردم زولبیا و بامیه را از بیرون از منزل تهیه کردند حتماً قبل از مصرف آن را در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد حرارت‌دهی کنند تا آلودگی‌های احتمالی آن رفع و به نوعی سالم‌سازی شود.

محمد حضوری افزود: رمضان امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد و ضروری است همگی نکات بهداشتی لازم را در راستای حفاظت از سلامت خود و دیگران در برابر بیماری کرونا رعایت کنند.

وی اضافه کرد: رژیم غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بسیار مهم است ولی باید به این مسئله توجه داشت که رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کووید -۱۹ از هر چیزی مهم‌تر است. توصیه می‌شود مردم از مصرف غذاهایی با قابلیت جذب قند بسیار بالا در ماه رمضان پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف آب زیاد در وعده‌های سحری و افطاری می‌تواند باعث ایجاد سو هاضمه در فرد شود، تصریح کرد: از مصرف مایعات سرد هنگام افطاری پرهیز شود و در نخستین لحظات افطار توصیه می‌شود مایعات گرم مثل چای یا آب گرم مصرف شود، بعد از گذشت زمان افطار نوشیدن تدریجی مایعات سرد مانعی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به مردم توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی که از بیرون تهیه می‌شوند و امکان حرارت‌دهی آن‌ها در منزل وجود ندارد پرهیز کنند. مصرف مواد خوراکی حاوی «ویتامین A» نیز توصیه می‌شود چون این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

این متخصص تغذیه ضمن توصیه به مصرف مداوم سبزیجات و میوه‌ها به منظور پیشرفت و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن اذعان کرد: قبل از مصرف سبزیجات و میوه‌ها حتماً آن‌ها را با مواد شست‌وشو دهنده و مواد ضدعفونی کننده ویژه مواد خوراکی شست‌وشو دهید.

حضوری ادامه داد: لازم توجه است که نمک تأثیر خاصی بر از بین بردن ویروس کووید -۱۹ ندارد ولی سرکه می‌تواند برای شست‌وشوی سبزیجات و میوه‌ها به منظور پاکسازی آن‌ها از ویروس مناسب باشد.

خوب و بدهای افطاری کدامند؟

دبیر انجمن تغذیه البرز درخصوص بایدها و نبایدهایی که روزه داران در ماه مبارک رمضان باید به آن توجه داشته باشند، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان برای باز کردن افطار حلیم کم چرب، سوپ وآش های رقیق، خرما، توت، کشمش، چای کم رنگ، شیر ولرم و فرنی مناسب است.

زهرا احدی، افزود: زولبیا و بامیه، آش رشته، حلوا، دسرهای بسیار شیرین، چرب ویا آب یخ برای افراد روزه دار توصیه نمی‌شود. روزه داران از مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه در سحر پرهیز کنند زیرا باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.

وی تصریح کرد: دبرای مهار تشنگی از خوردن غذاهایی مانند انواع نوشابه‌ها، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و فلفل در وعده سحری اجتناب شود. برای پیشگیری از بوی آزاردهنده دهان در طول روز، از مصرف سیر و پیاز در وعده سحر پرهیز شود و ضمن اینکه رعایت نکات بهداشتی برای تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن سبب افزایش طاقت روزه داران در مقابل گرسنگی و تشنگی طولانی مدت در فصل‌های بهار و تابستان از کم آبی بدن می‌شود.

خواص آووکادو

آووکادو میوه‌ای است که در مناطق گرم و استوایی پرورش می‌یابد و سرشار از چربی‌های سالم است. آووکادو در واقع حاوی پتاسیم بسیار زیادی است و هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را فراهم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود؛ فشار خون بالا یکی از عوامل خطر عمده برای حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. یکی از مهم‌ترین خواص آووکادو کمک به حفظ سلامتی قلب است. آووکادو و روغن آووکادو سرشار از اسید اولئیک تک غیراشباع است؛ یک اسید چرب مفید برای قلب. همچنین اسید اولئیک باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود و ثابت شده است که روی ژن‌های مرتبط با سرطان، تأثیرات مفیدی می‌گذارد.

آووکادوها سرشار از فیبر است و حدود ۷ درصد از وزن آن‌ها را فیبر تشکیل می‌دهد. فیبر، ماده‌ی گیاهی هضم‌نشدنی است که می‌تواند در کاهش وزن و کاهش قند خون نقش داشته باشد و همچنین باعث کاهش خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها شود. یکی دیگر از خواص آووکادو افزایش میزان جذب آنتی‌اکسیدان‌هاست. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن آووکادو یا روغن آووکادو با سبزیجات می‌تواند مقدار آنتی‌اکسیدان جذب‌شده توسط بدن را به‌طرز چشمگیری، ۲٫۶ تا ۱۵ برابر، افزایش دهد.

آووکادوها نه‌تنها جذب آنتی‌اکسیدان از سایر مواد غذایی را افزایش می‌دهند، بلکه خود نیز جز خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها شامل مواد مغذی به‌نام لوتئین و زاکسانتین است که برای سلامت چشم مفید و درکاهش خطر ابتلاء به آب مروارید بسیار تأثیر گذارند. کمک به کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل یکی دیگر از خواص آووکادو است. شواهدی وجود دارد که آووکادو یک ماده غذایی مفید برای لاغری است. یک مطالعه نشان داده که آووکادو می‌تواند به کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی در لنفوسیت‌های انسانی کمک کند. همچنین مشخص شده است که عصاره آووکادو مانع رشد سلول‌های سرطان پروستات می‌شود.

کد خبر 420986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.