تحولات مثبت جهانی پس از همه‌گیری‌ کووید ۱۹

وقوع هر بحرانی منجر به ایجاد تغییراتی چشمگیر در دنیای پس از خود خواهد شد و کووید ۱۹ به هیچ وجه از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کووید ۱۹ مسلماً بزرگترین و بدترین رویداد تاریخی و جهانی برای بسیاری از افراد در رده‌های سنی گوناگون است که عواقب و تأثیرات گسترده‌ای برجای خواهد گذاشت. با این حال تجربیات گذشته جهانی در برابر وقوع شرایطی مشابه که با تعطیلی مدارس، تعلیق برنامه‌های همگانی، خسارات اقتصادی فراوان، نیازمندی قوانین به اصلاح و تغییرات زندگی اجتماعی همراه بوده همگی نشان می‌دهد که به‌طور قطع پایان شب سیه سپید است. مشخصاً تغییراتی در شرف وقوع است و جهان پس از کرونا ویروس جهانی متفاوت از قبل خواهد بود. تغییرات لزوماً خوب یا بد نیست ولی مطمئناً عبور از بحران تغییرات چشمگیری در بخش‌های بهداشت و نظافت، آموزش، کار، معماری و فضاها، زنجیره‌های تأمین، وضعیت حمل و نقل و ارتباطات خواهد داشت که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

بهداشت و نظافت

کاملاً واضح است که بحران فعلی طیف گسترده‌ای از اقدامات روزمره و روال زندگی ساکنان سراسر دنیا در زمینه‌های بهداشتی را تحت‌ تأثیر قرار داده است. همانگونه‌که فراگیری آنفلوانزای خوکی H1N1 در مکزیکوسیتی منجر شد تا در کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و به‌طورکلی تمامی اماکن عمومی شهر بطری‌های حاوی مواد ضدعفونی‌کننده دست وجود داشته باشد و این عادت به حدی نهادینه شود که صنایع تولید محصولات ضدعفونی‌کننده آن به تولید محصولات خود در طرح‌ها و رایحه‌های گوناگون اقدام کنند، پس از پایان شیوع کووید ۱۹ نیز شرایط بهداشتی و نظافتی تغییرات قابل‌توجهی خواهد کرد و با توجه به دامنه گسترده همه‌گیری، تجربه شهرها به سراسر دنیا انتشار خواهد یافت.

آموزش و کار

بسیاری از نقاط دنیا حتی کشورهای پیشرفته‌ای که در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خود از شیوه‌های کاملاً نوین آموزش بر مبنای فن‌آوری بهره می‌گیرند، شاهد فقدان چشمگیر سواد رایانه، دانش و مهارت استفاده از فن‌آوری و نیز آشنایی با اینترنت در خانواده‌ها هستند.

بااین‌حال کووید ۱۹، تعطیلی‌های ناشی از آن و لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین نقش بسزا و روزافزونی در این زمینه ایفا کرده و جهانی که سال‌هاست به عصر دیجیتال وارد شده را برای آشنایی بیشتر با مفاهیم آن آماده کرده است.

طیف گسترده‌ای از کارمندان و حتی بیکاران نیز به تغییر تفکر خود در رابطه‌ با دورکاری، اختصاص فضایی برای کار در منزل و حتی فراهم‌ آوردن زمینه‌های خوداشتغالی با استفاده از این عنصر روی آورده‌اند. البته هنوز هم مشکلاتی دیده می‌شود که در آینده لازم است برطرف شوند.

فضا و معماری

قوانین و مقررات جدید به‌دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع آلودگی و عفونت است، به‌همین‌دلیل در معماری فضاها و اماکن عمومی شهری در دوران کرونا و پس از آن تغییراتی اعمال می‌شود که کمی زمان‌بر خواهد بود ولی به‌طورقطع انجام می‌گیرد. ازجمله این تغییرات می‌توان از ایجاد فضاهای مخصوص شستن و ضدعفونی‌کردن دست‌ها به محض ورود یا خروج از ساختمان‌ها، اختصاص فضای بیشتر در آسانسورها، ایستگاه‌ها و راه‌پله‌ها ، استفاده از سبک هنری مینیمالیسم به‌منظور بیشترین استفاده از کمترین فضا برای ایجاد مکان‌های جادار و دارای مزایای سلامتی نام برد.

زنجیره‌های تأمین

هرچند بازارها همیشه متمایل به انحصارطلبی بوده‌اند ولی داشتن تنها یک تأمین‌کننده خصوصاً برای شرایط بحرانی بسیار خطرناک است. بنابراین مشخص است که پس از عبور از بحران کووید ۱۹، مشاغل کوچک و بزرگ به انتخاب چندین زنجیره تأمین برای خود می‌پردازند و زیان وارده را با در اختیار گرفتن بخش بزرگتری از بازار جبران می‌کنند. البته به‌وجود آمدن بحران بیکاری و رکود اقتصادی امری اجتناب‌ناپذیر و عبور از آن کمی زمان‌بر است.

حمل و نقل

حضور در عصر فن‌آوری و بسترهای دیجیتالی امکان دسترسی به تمام نقاط جهان تنها از طریق یک گوشی هوشمند را فراهم می‌آورد. از این عنصر در جابجایی و حمل و نقل نیز بهره فراوان گرفته می‌شود با این حال پیش‌بینی می‌شود که پس از رفع کووید ۱۹ جهان به سمت گسترش حمل و نقل خرد با مسیریابی انعطاف‌پذیر روی آورد که برمبنای تقاضا (درخواست جابجایی) و عرضه (وسایل نقلیه بر مبنای تقاضا) عمل می‌کند.

ارتباطات و کسب آرامش

در شرایط کنونی بسیاری از ساکنان جوامع گوناگون در حال یادگیری شیوه‌های استفاده از فن‌آوری برای برقراری ارتباطات از راه دور با دوستان و نزدیکان خود هستند. این عادات مسلماً در دوران پس از بحران نیز ادامه خواهد یافت و افراد مختلف و پرمشغله خواهند آموخت که شیوه‌های بسیاری برای رفع دلتنگی وجود دارد. کاملاً واضح است که عبور از بحرانی هم‌چون کووید ۱۹ مشکلات عاطفی خاص خود را برجای خواهد گذاشت که همگی نیازمند درک راهکارهای مفید برای تنش‌زدایی و دسترسی به آرامش است. دریافت این آرامش از دیگران و تزریق آن به سایرین در هر شرایط و با هر امکاناتی پس از رفع بحران بسیار اهمیت دارد.

این بحران نیز همچون تمامی رخدادهای پیش از این خواهد گذشت، با این حال باید به خاطر داشت که شادی نقش بسزایی در عبور از آن و بازگشت آرامش دارد. آنچه که در این راه از اهمیتی قابل‌توجه برخوردار است حفظ امید، مهربانی، نوعدوستی، مقاومت در برابر مشکلات و همبستگی است که امکان شروع مجدد روال عادی زندگی و از سر گذراندن سختی‌ها را فراهم می‌آورد.

کد خبر 420979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.