هر اقدام عمرانی در پل غازیان باید به تأیید کمیته فنی میراث فرهنگی برسد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بندرانزلی گفت: هرگونه عملیات عمرانی در پل تاریخی غازیان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، باید با هماهنگی این دستگاه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پل غازیان بر روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته، در مسیر ارتباطی جاده انزلی- رشت قرار دارد، ساخت پل غازیان از بتون مسلح از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و اوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی یعنی ۱۸ ماه بعد پایان یافت و از خردادماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرارگرفت. این پل توسط چند شرکت سوئدی ساخته شد و با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان - انزلی - رشت - قزوین - تهران برقرار شد. قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می‌کند.

قبل از احداث این پل رفت و آمد از غازیان به میان پشته و انزلی توسط قایق صورت می‌گرفت، تا اینکه پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰، عرض ۱۰ و ارتفاع شش متر و ۸۵ سانتی متر با پنج دهانه که یک دهانه آن به طول ۲۵ متر متحرک برای عبور کشتی‌ها از زیر آن ساخته شد. پل غازیان در سال‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۳ مرمت شد و تا سال ۱۳۸۴ نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه با ساخت پل جدید غازیان (پل ولایت) و برای پیشگیری از تخریب، بر روی تردد خودروها بسته شد.

چند روزی می‌شود ارائه یک طرح برای بهسازی و کف سازی این پل توسط شهرداری باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است. پل غازیان در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و جز یکی از مهم‌ترین مکان-خاطره‌های مردم انزلی است. چند نسل از مردم این شهر از این پل خاطره‌های گوناگونی دارند و شاید نقطه اتصال انزلی قدیم و مدرن نیز همین پل باشد.

یکی از ایرادات وارد شده به طرح شهرداری انزلی برای بهسازی این پل مشخص نبودن جزئیات این فراخوان است. داوران، دبیرخانه، اهداف و بسیاری از متغیرهای دیگر همچنان نامشخص است.

ساخت و ساز در پل تاریخی انزلی باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد

ابوالفضل چگینی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرانزلی بدون هماهنگی قبلی با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به فراخوان مسابقه برای اجرای عملیات کف سازی و بازسازی پل تاریخی غازیان این شهر کرده بودند.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی انزلی پس از اطلاع از این موضوع جلسه‌ای با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار کرد و طی آن موقعیت پل تاریخی غازیان به لحاظ ثبت در فهرست آثار ملی را برای آنان تشریح کرد و آنان متقاعد شدند، هر اقدام عمرانی باید به تأیید کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد.

چگینی تاکید کرد: البته در جلسات متعددی که اداره میراث فرهنگی در خصوص پل تاریخی غازیان از سال گذشته تاکنون برگزار کرده، فرمانداری، اداره آب و فاضلاب، شهرداری و شورای اسلامی شهر متقاعد شده بودند، که ابتدا کلیه لوله‌ها و تأسیسات مخابراتی الحاقی که در زمان ساخت پل ولایت بر روی پل غازیان نصب شده، برچیده شود، سپس اقدامات دیگری مانند مرمت، مقاوم سازی و مبلمان شهری با نظارت و هماهنگی اداره میراث فرهنگی بر روی آن اجرا شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی با تاکید بر اینکه هر اقدام نسنجیده‌ای می‌تواند آسیب جدی و جبران ناپذیری به پل تاریخی انزلی وارد کند، افزود: شهرداری و شورای شهر باید ابتدا طرح عمرانی خودشان را ارائه کنند و در صورت مصوب در کمیته کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پل تاریخی غازیان در مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره بنادر و کشتیرانی و شهرداری انزلی است، افزود: طبق گفته مسئولان مربوط، شش میلیارد ریال اعتبار از سوی اداره بنادر و کشتیرانی، سه میلیارد ریال توسط شهرداری برای مرمت و اجرای طرح مبلمان شهری پل غازیان اختصاص یافته است.

چگینی، با بیان اینکه از هفته آینده کار برچیدن و جمع آوری لوله‌ها و تأسیسات مخابرات از روی پل غازیان آغاز و دو ماه به طول می‌انجامد. افزود: همزمان با جمع آوری تأسیسات، کار مرمت و بهسازی پل اجرا خواهد شد.

کد خبر 420959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.