انتقال کرونا ویروس از شهرها به روستاهای گیلان

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت از انتقال بیماری کرونا از شهر به حاشیه آن و روستاها خبر داد و یکی از دلایل آن را وجود بازارهای محلی بدون نظارت در این استان دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهراد ذاکری در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به نامه خود به استاندار گیلان که در آن نوشته بود: تدوین آیین نامه مناسب توسط بهداشت برای تمامی اصناف در شرایط فعلی مقدور و میسور است. نوشت: به عنوان یکی از اولین کسانی که از تاریخ اول اسفند خواستار اجرای طرح قرنطینه شدم و همواره به این روش به عنوان بهترین راه جلوگیری از فشار بالاتر از حد ظرفیت بر سیستم درمانی تاکید کردم، معتقدم که اجرا نشدن قرنطینه سبب شیوع بیماری و از دست رفتن جان بسیاری از افراد شد. تصمیم غلطی که دولت باید برای آن پاسخگو باشد.

تعطیلی کوتاه مدت در فروردین ماه سبب جلوگیری از انتشار ویروس و کاهش مرگ و میر شد. تعجیل دولت در خروج از تعطیلی با توجیه "شرایط اقتصادی" ترس بسیاری از اوج مجدد بیماری را ایجاد کرد که خوشبختانه مقدار آن در گیلان به میزان اولیه نرسید. ریسک بزرگی که باید گام به گام و به آهستگی صورت می‌پذیرفت.

برای بازگشایی‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی متعددی صادر شد که در عمل اجرا نشدن آن‌ها را در شهر شاهد بودیم. نکته‌ای که به عقیده کارشناسان سبب افزایش نسبی در تعداد بیماران گردید و لزوم تقویت نظارت بر اجرای آن مشهود است.

اقدام نابخردانه در اجازه مسافرت و حمل و نقل بین شهری اشتباه آشکار دولت است که این روزها نیز ادامه دارد. ارائه نشدن آمار شفاف از میزان بستری و مرگ و میر از مهمترین انتقادات از ابتدای شیوع کرونا تا اکنون بود که من بارها به تناقضات آن اشاره کرده‌ام.

نقطه‌ای که امروز در آن قرار داریم با ماه گذشته تفاوت دارد. رشت در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه آمتر مرگ و میر نداشت و در تمام ده روز گذشته در کل آمار بسیار کمی داشته است. آماری که از نظر من امروز حدود هفتاد مورد بستری است.

نکته بعد شیفت بیماری از شهر به حاشیه شهر و روستاهاست که یکی از دلایل آن می‌تواند فعالیت بازارهای محلی بدون نظارت باشد.

برخی از صنف‌ها اکنون در شرایط بسیار سختی قرار دارند؛ اصنافی باید در مرحله آخر بازگشایی قرار می‌گرفتند که البته انتظارِ حمایت حداقلی دولت از آن‌ها می‌رود. باشگاه‌ها و رستوران‌ها که در نامه به آن‌ها اشاره شد و حمایت از آموزشگاه‌ها و مهدها و غیره وظیفه دولت است. وظیفه‌ای که هیچ شاهدی برای آن دیده نمی‌شود.

تهیه دستورالعمل بازگشایی پس از ثبات اوضاع اقدامی صحیح و درست است که در تمام دنیا گام به گام انجام می‌شود. امری که در کشور ما دو هفته زودتر انجام شد.

متولی این امر بدنه کارشناسی بهداشت و آن هم با نظارت مستقیم بر اوضاع و آمار بستری خواهد بود. نکته‌ای که بسیاری از آن عافلند این است که تصمیمات هر لحظه امکان تغییر و بازگشت به گام قبلی را دارند و باید داشته باشند. در صورت سیر صعودی بستری حتی قرنطینه ممکن است در اولویت قرار گیرد.

کد خبر 420887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.