یازدهمی‌ها در مدرسه بهارستان

وضعیت معیشت مردم ایران و پیامدهای استعفای موسوی ‌لاری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نزدیک شدن شاخص بورس به ابرکانال ۸۰۰ هزار، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز دوشنبه _۸ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «الان مردم دارایی‌های خود را بیشترمی فروشند» به بررسی وضع معیشت مردم ایران پرداخت و نوشت: پس از فراگیری کرونا در ایران و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها برای حفظ سلامت عمومی جامعه، حالا بسیاری از اصناف و اقشار، به‌ویژه کارگران، چشم به‌حمایت‌های مالی دولت دوخته‌اند؛ با اینکه دولت فعلا پرداخت وام یک میلیون‌تومانی به یارانه‌بگیران را در دستور کار قرار داده، اما بسیاری از یارانه‌بگیران اعتقاد دارند که این مبلغ درد معیشت آنها را درمان نمی‌کند. بررسی‌های آماری نیز نشان از افزایش هزینه‌ها در طول طول یک سال اخیر، به‌ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران دارد. در این زمینه واحد اطلاعات اکونومیست هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی را منتشر کرد که طبق آن، پایتخت ایران با ۱۴ رتبه افزایش به صدوششمین شهر گران جهان تبدیل شده است. تنها پنج شهر استانبول، کی‌اف، بوستون، مسکو و بانکوک بیش از تهران در رتبه‌بندی امسال جهش داشته‌اند. براین‌اساس، نتایج یکی از نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد که ۴.۶۴ درصد شهروندان به‌ کمک اقتصادی دولت جهت گذران زندگی در ایام کرونایی نیاز دارند؛ البته تعداد قابل‌توجهی از مشمولان طرح هدفمندسازی یارانه‌ها همچنان موفق به‌دریافت وام مورد اشاره دولت نشده‌اند. این گروه‌ها که طی دو ماه اخیر به‌سختی و با استفاده از پس‌اندازهایشان معاششان را ادامه دادند، حالا دیگر به‌فروش اموال و دارایی‌های خود روی آورده‌اند که ازجمله آن می‌توان به‌هجوم مردم برای فروش طلاهایشان اشاره کرد. البته با رشد بدون توقف بورس در هفته‌های اخیر، این شائبه هم وجود دارد که عده‌ای به‌دلیل سرمایه‌گذاری در بورس، از فروش طلا و سایر دارایی‌های خود استقبال نشان می‌دهند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یازدهمی‌ها در مدرسه بهارستان!» به بررسی آموزش منتخبین مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: هرچه به خردادماه و آغاز فعالیت مجلس یازدهم نزدیک می‌شویم گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها درباره چگونگی عملکرد این مجلس بیشتر می‌شود. برخی از رویارویی یازدهمی‌ها با دولت روحانی سخن می‌گویند. عده‌ای دیگر بر این باورند با وجود اینکه بسیاری از منتخبان مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشته و اولین دوره حضورشان در پارلمان است، کارکرد قابل قبولی نخواهند داشت و خیلی نسبت به مجلس هفتم تفاوت چندانی نخواهد داشت. بنابراین اصولگرایان علاوه بر مشکلات درونی و دعواهایی که بر سر رئیس آینده هیئت رئیسه و چینش فراکسیونی دارند، حالا باید منتخبان این دوره را نیز برای آشنایی بیشتر با روند قانونگذاری و نحوه کارکرد مجلس آماده کنند. مرتضی آقاتهرانی، منتخب مجلس یازدهم و دبیرکل جبهه پایداری، در رابطه با ضرورت تشکیل جلساتی که از سوی برخی منتخبان و پیش از آغاز به کار مجلس گفته است: یکسری جلسات حضوری در تهران برای اینکه دوره کارآموزی را بگذرانند، از طرف مجلس برگزار می‌شود چرا که نمایندگان جدید زودتر یاد می‌گیرند که برای آینده چه اقداماتی باید انجام بدهند.

بنابراین خود نمایندگان نیز اذعان دارند که ورودی‌های جدید به مجلس نیازمند یکسری آموزش‌ها و آشنایی با قانونگذاری در مجلس هستند. نداشتن تجربه چقدر در کارکرد مجلس تاثیرگذار است و چه ساز و کاری برای آموزش منتخبان جدید چیده شده است؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرنوشت اصلاح‌طلبان چه می‌شود؟» به بررسی پیامدهای استعفای موسوی‌لاری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ‌پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان از یک‌ سو ناکام انتخابات مجلس‌اند و از سوی دیگر ناامید از انتخابات ریاست ‌جمهوری ۱۴۰۰. نهادهای نظارتی آنها را از هرگونه کنشگری انتخاباتی بازمی‌دارد و خودشان نیز نمی‌توانند با یکدیگر به وحدت عملی برسند. آنها که در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از استراتژی واحد خود توانستند ریاست‌جمهوری را از دست نیروهای تندروی اصولگرایان دربیاورند و از طریق ائتلاف با یک نیروی معتدل اصولگرا به نام حسن روحانی خط پایانی بر استمرار تندروی‌ها بکشند و حتی در سال ۹۶ و در انتخابات مجلس توانستند با «تَکرار» سیدمحمد خاتمی همه کرسی‌های تهران را در اختیار بگیرند و یک پیروزی یعنی ۳۰ بر هیچ بر اصولگرایان به دست آورند، اکنون یارای تدوین یک استراتژی راه‌گشا را ندارند و همچنین توانی در ایشان دیده نمی‌شود، ‌هر روز بندهای انسجام اصلاح‌طلبی بیش‌ازپیش از هم گسیخته می‌شوند که جدیدترین آن استعفای عبدالواحد موسوی‌لاری از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است. موسوی‌لاری در نامه استعفای خود که خطاب به عارف نوشته، دلیل استعفا را شرایط جسمی‌اش عنوان کرده است: «هرچند که دلیل این استعفا با شرایط جسمی حقیر مرتبط بوده و از ماه‌ها پیش هم با شما در میان گذاشته بودم؛ اما گمانم این است که این استعفا می‌تواند آغازی بر تغییر ساختار و سازوکارهای اجماعی و پررنگ ‌شدن نقش احزاب و تشکل‌ها باشد.»

پس از این استعفا تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به آن واکنش نشان دادند؛ چنان‌که شهیندخت مولاوردی، عضو و دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری، به خبرگزاری ایرنا گفت: «با توجه به شرایط موجود شورا هنوز در این زمینه جلسه‌ای برگزار نکرده‌ایم و تا برگزارشدن چنین جلسه‌ای نمی‌توان اظهارنظری کرد. بحث تغییر ساختار، ادامه حیات شورا و نحوه عملکرد آن یا توجه به احزاب و ساختارها بحث‌هایی کلی هستند که همواره در جلسات شورا بررسی شده؛ اما هنوز جلسه‌ای برگزار نشده و موضوعی هم قطعی نشده است.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کمین ۸ میلیونی برای عرضه بزرگ» نوشت: پرواز بورس در ارتفاعات در حالی ادامه یافت که این بار شاخص کل کمتر از نیم درصد تا ابرکانال ۸۰۰ هزار واحد فاصله دارد. این در شرایطی است که همین هفته پیش بود که بورس ‌بازان ورود به ابرکانال ۷۰۰ هزار را جشن گرفته بودند. هرچند فشار عرضه‌ها در معاملات دیروز قوت گرفت، اما عطش خرید مانع از افت قیمت‌ها شد و تنها نتیجه این زد و خورد جا به‌ جایی یک رکورد تاریخی دیگر در ارزش داد و ستدها بود؛ به ‌طوری ‌که فقط در بورس بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان به‌صورت خُرد دست به دست شد. همزمان وعده عرضه سهام دولتی با تخفیف ۲۰ درصدی به واقعیت نزدیک‌تر شد. قرار است نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) مربوط به سهام بانک و بیمه دولتی از چهاردهم تا پایان اردیبهشت ماه پذیره‌نویسی شود. همه ایرانیان می‌توانند بدون نیاز به کد بورسی و صرفا از طریق کد ملی تا سقف دو میلیون تومان در این عرضه شرکت کنند. برآوردهای اولیه از این عرضه تاریخی مجموع ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که برای موفقیت نیازمند مشارکت هشت میلیونی است. گرچه رکورد مشارکت در عرضه اولیه سهام دو میلیون نفر در ماه گذشته بود، دولت انتظار دارد استقبال عموم مردم در کنار سهامداران کنونی بتواند رکورد تازه‌ای را در این فروش بزرگ به ثبت برساند.

کد خبر 420866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.