۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
«هنر شهری» در خدمت هویت شهر

یک مجسمه ساز گفت: شهروند باید بتواند با هنر شهری ارتباط برقرار کرده و آن را هویت خود کند، از طرفی این هنر نباید وی را آزار دهد به گونه ای که بتواند تعامل حسی و بصری با هنر شهری برقرار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی بصراوی، مجسمه ساز اصفهانی  شامگاه گذشته _ یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه_ در لایو اینستاگرامی صفحه فرهنگسرای مجازی شهرداری اصفهان که با موضوع هنر شهری در دوره معاصر و به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از قدیمی ترین دستاوردهای انسان، شهرها است، در هر دورانی به اقتضای زمان خود دولت شهری وجود داشته که در قالب آن شهرها تعریف می شده است. اصفهان نیز سابقه طولانی در "شهر" بودن دارد.

این هنرمند افزود: هنر شهری از قرن بیستم اینگونه تعریف شده است؛ "ما باید سازه هایی در شهر داشته باشیم که شهروند بتواند از آن ها استفاده بصری و کارکردی داشته باشد". درواقع عناصری به شهر اضافه می شود که غیر از بناهای شهر بوده و صرفا جهت فراهم آوردن فضای تلطیف شده ای برای شهروندان هستند. این نوع نگاه در قرن بیستم و با رواج مدرنیسم و صنعت رواج یافت.

وی ادامه داد: نگاه دیگری نیز وجود داشت که راضی نبود فضای شهری آراسته شده و به آن پرداخته شود. فضای پست مدرن یک اتفاق بزرگ را ایجاد کرد و آن این بود که به هویت بومی فضای هر شهر توجه کرد. این توجه به ساحت بومی هر شهر، بسیار رواج پیدا کرد به همین دلیل کسانی که متولی هنر شهری هستند سعی می کنند از آنچه به صورت بومی در یک شهر وجود دارد در فضای شهری استفاده کنند.

بصراوی با بیان اینکه "این رخدادها به گونه ای اتفاق می افتد که مردم چندان از آن آگاه نیستند"، گفت: شهروند باید بتواند با هنر شهری ارتباط برقرار کرده و آن را هویت خود کند، از طرفی این هنر نباید او را آزار دهد به گونه ای که بتواند تعامل حسی و بصری با هنر شهری برقرار کند.

ورودی های شهر اصفهان دلپذیر نیست

این هنرمند در خصوص ورودی های اصفهان، تصریح کرد: باید در خصوص ورودی های شهر اصفهان فکری کرد به این دلیل که هر فردی که از راه زمینی بخواهد وارد شهر شود با اولین چیزی که برخورد می کند ورودی های آن است و ساماندهی ورودی های شهر اصفهان بسیار سخت شده.

وی با اشاره به مجسمه های شهر اصفهان ادامه داد: به دلایل بسیاری اصفهان شهر ساده ای برای هنر شهری نیست که مهم ترین دلیل آن هویتی است که از گذشته داشته. در واقع ما در خصوص شهری صحبت می کنیم که میدان نقش جهان را در خود دارد و طراحی شهری آن از دوره صفوی و کارهایی که علی اکبر معمار و شیخ بهایی انجام دادند هنوز برای بسیاری از شهرسازان مثال زدنی است.

این مجسمه سازاضافه کرد: به این دلیل است که اضافه کردن اُبژه ای مانند مجسمه های شهری به اصفهان باید با حساسیت های زیادی انجام شود. برای گذاشتن مجسمه در شهر ابتدا باید موارد زیادی از نظر تکنیکی و فرمی رعایت شود و پس از آن نیز بحث های هویتی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

بصراوی خاطرنشان کرد: به عنوان شهروند شهری چون اصفهان باید بسیار نسبت به آنچه در آن گذاشته می شود حساس باشیم و به همان اندازه ای که به پل ها و آب داشتن رودخانه توجه می کنیم باید به اینکه چه چیزی در اطراف ما گذاشته شده نیز توجه کنیم.

وی در خصوص اینکه مردم پس از حساس شدن نظرات خود را به کجا منتقل کنند، گفت: هر کلان شهری برای خود یک زیباسازی دارد که موظف است هر آنچه در شهر گذاشته می شود را از فیلتر کارشناسی بگذراند و مردم نیز می توانند نظر خود را به بخش زیباسازی، شهرداری منتقل کنند.

نور،‌ تاثیرگذارتر از نقاشی

این هنرمند با اشاره به نقاشی های دیواری در اصفهان ادامه داد: در اصفهان سال ها جلوی نقاشی دیواری گرفته می شد اما سیاست های جدید مبنی بر قرار گرفتن تصاویری روی دیوارهای شهر بود. اکثر تصاویر نیز با کیفیت بسیار کم اجرا شد اما مساله این است که تنها افراد یک ارگان در این باره تصمیم گیرنده نیستند، بلکه خیل عظیمی از ارگان ها و سازمان ها هستند که نظرشان روی فضا و محیط شهری تاثیر می گذارد بنابراین نباید از دور به ماجرا نگاه کنیم.

وی در خصوص اینکه نورهایی که در میان شهر استفاده می شود به طبیعت آسیب می رساند، تاکید کرد: نور برای طراحی فضای شهر اصفهان یکی از موارد درست و بسیار تاثیرگذار است. نورها در روز استفاده ای ندارد، اما در شب یکی از مواردی است که از نظر من از نقاشی نیز بیشتر می تواند تاثیر بگذارد به دلیل اینکه با طراحی درست آن منظر هوایی بسیارخوبی به شهر می دهد.

بصراوی افزود: امر زیبا و زیبایی به تعریف بسیاری از فلاسفه و محققین جایی نمود اصلی خود را می یابد که هیچ چیز بر آن بار نشود در واقع نفع غیر بصری نداشته باشد، متاسفانه در جای گذاری برخی نورها در شهر این اصل مشاهده نمی شود. ما معمولا با نور، مجسمه و نقاشی ها می خواهیم مفاهیم و شعارهایی را نیز منتقل کنیم که این سودی جز آلوده کردن فضا نخواهد داشت.

استفاده از هنرمندان بین المللی برای تزیین شهر

وی در خصوص اینکه چه مقدار از آلاینده های بصری اصفهان کاسته شده است، توضیح داد: از نظر من هر روز آلاینده های بصری را بیشتر می کنیم و از آن ها نمی کاهیم، مهم ترین موضوع این است که شهروندان نسبت به این مسائل حساس شوند تا بتوان آن ها را حل کرد.

این هنرمند افزود: بسیاری از هنرمندان وارد فضای شهری نمی شوند در صورتی که شهری مانند اصفهان با وجود گستردگی و هویت خود نیاز دارد علاوه بر هنرمندان شهر خود از هنرمندان دیگر نیز استفاده کند که برای آن می تواند فستیوال ها و فراخوان هایی را انتشار داده و از سراسر دنیا کار دریافت کند و این اتفاقی است که تا کنون انجام نشده است.

بصراوی ادامه داد: از طرفی سازوکار هایی که در سیستم های اداری وجود دارد منجر به کند شدن مراحل و پیشرفت کار می شود، همچنین برخی از آن ها نیز بازدارنده هستند، به علاوه این مردم هستند که باید با آنچه در شهر وجود دارد تعامل داشته باشند و تلفیق همه این موارد با در نظر داشتن هویت شهری اصفهان باعث می شود که اجازه خلاقیت داده نشود.

کد خبر 420856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.