راه حل استفاده ایمن از حمل و نقل عمومی در زمان شیوع کرونا چیست؟

خطوط حمل و نقل عمومی جزو بدنه‌های اصلی و مهم یک شهر محسوب می‌شود که هم تعطیلی موقت و هم فعالیت مجدد آن در زمان شیوع کرونا با چالش‌هایی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ را به تعطیلی کشاند و موجب شد تا حضور مردم برای مدتی در فضاهای شهری محدود شود اما با اذعان مسئولان مبنی بر وجود طولانی مدت این ویروس و لزوم آغاز برخی فعالیت‌ها، به تدریج حضور شهروندان در فضاهای شهری پر رنگ‌تر شد.

ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین مجاری انتقال ساکنان شهر به نقاط مختلف است که استفاده از آن همزمان با شیوع کرونا به شدت کاهش پیدا کرد و حتی پس از رفع برخی محدودیت‌ها نیز هنوز این ناوگان با افت شدید مسافر مواجه است.

یکی از دلایل مهم آن پرهیز از تجمع تعداد زیادی از افراد در یک مکان محدود و محصور است که احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد، همین امر موجب شد طرح ترافیک در برخی شهرهای بزرگ از جمله اصفهان و تهران لغو شود تا در صورت امکان افراد با وسیله نقلیه شخصی خودشان جا بجا شوند.

با وجود این هنوز هم شهرهای بزرگ کشور از جمله کلانشهر تهران روزانه شاهد جا بجایی تعداد زیادی مسافر است و برخی از خطوط همچنان با تراکم مسافر مواجه هستند، شهاب الدین کرمانشاهی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره به ایمنا می‌گوید: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مکان‌ها، خطوط تجمع مسافر است که قبلاً ستون فقرات شبکه حمل و نقلی بودند اهمیت بسیار داشته در حالی که امروز می‌توانند بسیار شکننده باشند.

وی می‌افزاید: پیش بینی‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی است که جنگ با این ویروس در بازه زمانی کوتاه ممکن نیست و احتمال دارد فرایند بیشتر از یک سال به طول بینجامد بنابراین باید خودمان را برای مبارزه طولانی مدت مهیا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در مبارزه طولانی مدت امکان حذف بسیاری از فعالیت‌ها وجود ندارد بلکه باید پروتکل‌های درست اجرایی را ارائه و کنترل کرد.

معاون مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان می‌کند: مطابق گفته معاون درمان وزارت بهداشت و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا عملاً یکی از نگران کننده ترین فضاهای شهری سیستم حمل و نقل همگانی است زیرا تجمع افراد در محیط بسته اتفاق می‌افتد و چنانچه تبادل هوا با بیرون وجود نداشته باشد این مسئله جدی‌تر است.

کرمانشاهی عنوان می‌کند: مسافران در وسایل حمل و نقل همگانی زمان نسبتاً طولانی، حدوداً بالای ۳۰ دقیقه در کنار یکدیگر هستند و در صورتی که تجمع از حدی بالاتر برود، احتمال انتقال بالاتر نیز هست، به علاوه سطوح از جمله میله اتوبوس و مترو نیز می‌تواند به مدت طولانی میزبان ویروس باشد و نگرانی احتمال انتقال را مضاعف کند.

وی تصریح می‌کند: در شرایط فعلی تعداد مسافر سیستم حمل و نقل همگانی در کلانشهر تهران نسبت به بهمن ۹۸ نزدیک به ۸۳ درصد افت داشته است البته این میزان مورد انتظار است چون بخشی از مشاغل هنوز به طور کامل فعال نشده‌، فعالیت‌ها شیفتی انجام می‌شود، سفرهای تحصیلی حذف شده و محدودیت تردد با خودرو شخصی نیز مطابق دستور ستاد ملی کرونا حذف شده است.

معاون مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: همه این عوامل موجب کاهش تعداد مسافر حمل و نقل همگانی شده است اما این روند در طولانی مدت نمی‌تواند دوام داشته باشد زیرا در طولانی مدت افزایش سفرها را مجدداً خواهیم داشت.

احتمال افزایش ۵۰ درصدی تعداد مسافران

کرمانشاهی می‌افزود: هرچند تعداد مسافر در زمان شیوع و وجود کرونا به حد بهمن ماه ۹۸ نمی‌رسد، اما احتمال می‌رود که تعداد مسافران ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و باید آمادگی لازم در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید به فکر اتخاذ روش‌های ایمن برای حمل و نقل همگانی باشیم، تاکید می‌کند: در این شرایط هم پروتکل‌های بهداشتی و هم فاصله گذاری اجتماعی باید به درستی رعایت شود، به طور مثال ضدعفونی کردن وسیله در پایان هر نیم راه، ایزوله کردن راننده به منظور حفاظت از او، حذف پرداخت نقدی یا کاهش قابل توجه پرداخت نقدی به دلیل ماندگاری دو تا سه روزه ویروس بر روی اسکناس، از جمله اقدامات حداقلی برای حمل و نقل همگانی است.

معاون مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: تضمین فاصله گذاری اجتماعی به منظور تامین آسایش خاطر شهروندانی که مجبور به استفاده از حمل و نقل همگانی هستند، اهمیت زیادی دارد، به طور مثال تنها یک نفر باید روی صندلی‌های دو نفری بنشیند و دو مسافر نباید در کنار یکدیگر حضور داشته باشند.

کرمانشاهی ادامه می‌دهد: رو در رو قرار نگرفتن مسافران و فاصله حدوداً ۱.۵ متری صندلی‌های کناری از یکدیگر نیز از جمله اصول فاصله گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل همگانی است.

وی تاکید می‌کند: شیشه‌های وسیله نیز باید باز باشد تا تبادل هوا انجام شده و در صورت وجود ویروس از تجمع آن جلوگیری شود، کنترل مسافران نیز از جمله مواردی است که در برخی مکان‌ها اتفاق افتاده است البته انجام این اقدام به صورت گسترده ممکن نیست و شاید امکان تب سنجی تنها در ایستگاه‌های مهم مترو فراهم باشد، اما در هر صورت تب لزوماً علامت قطعی و مطمئن بودن ویروس نیست و حتی اگر مسافری تب نداشته باشد، ممکن است ناقل باشد.

معاون مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان می‌کند: هرچند بکارگیری تمهیدات تا حدی می‌تواند کمک کننده باشد، اما باید فرض بر این باشد که همه افراد به صورت بالقوه می‌توانند ناقل باشند و تا حد ممکن باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

کرمانشاهی اظهار می‌کند: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مکان‌ها، خطوط پر مسافر است که قبلاً ستون فقرات شبکه حمل و نقلی بودند و اهمیت بسیار داشتند، اما امروز می‌توانند بسیار شکننده باشند و خطوط مترو، بی آر تی و خطوط پر ازدحام در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها از جمله اصفهان حتی با وجود کاهش تعداد مسافر، می‌تواند به صورت بالقوه مسئله ساز باشد.

فعالیت استارت‌اپ "به‌همراه"

وی تاکید دارد: هرچند این دوران، دورانی سخت و پرفشاری است، اما باید در نظر داشت که شرایط سخت زمان طرح ایده‌های جدید و تغییرات است، یکی از این تغییرات شروع فعالیت استارتاپی به نام "به‌همراه" است که در کلانشهر تهران سرویس‌هایی با تضمین فاصله گذاری اجتماعی و به شیوه رزرو کردن صندلی ارائه می‌دهد.

معاون مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح می‌کند: مطابق کاربرد این نرم افزار، زمان و مسیر حرکت مسافران از قبل مشخص است و آنان می‌توانند بر اساس برنامه زمانی ارائه شده برای استفاده سرویس مورد نظر خود ثبت کنند.

کرمانشاهی ادامه می‌دهد: به طور مثال در کلانشهر تهران از مکان دهکده المپیک به میدان ولی عصر سرویسی تعیین شده و مسافران از قبل می‌توانند با استفاده از این نرم افزار ساعت ارائه سرویس را با ساعت مورد انتظار خود تطبیق دهند و سرویس مورد نیاز را همانند سرویس‌های بین شهری رزرو کنند.

وی عنوان می‌کند: اتوبوس‌ها با تعداد کمتری مسافر به فعالیت خود ادامه می‌دهند، به این ترتیب طرح فاصله گذاری اجتماعی تا حد قابل قبولی رعایت می‌شود و امکان رزرو بیشتر از ظرفیت وجود ندارد، به علاوه جایگاه استقرار هر مسافر نیز مشخص شده است که اطمینان خاطر و ایمنی را برای مسافران همراه دارد.

معاون مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: هرچند وجود این تمهیدات رافع مسئولیت مسافران در رعایت اصول بهداشتی نیست و آنان باید اصولی از جمله ضدعفونی کردن دستان، پرداخت نکردن کرایه نقدی و استفاده از ماسک و دستکش را برای جلوگیری از انتشار ویروس از طریق عطسه و سرفه رعایت کنند.

کد خبر 420837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.