۲۸ آوریل؛ روز جهانی ایمنی و بهداشت کاری

۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت)، به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت کار (World Day for Safety and Health at Work) در نظر گرفته شده است که با توجه به شیوع کووید ۱۹، تمرکز آن در سال جاری به جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی در محل کار تغییر یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار، یادبودی برای کارگرانی است که در محیط‌های کاری غیرایمن آسیب دیده‌اند. این رویداد جهانی بر ضرورت افزایش ایمنی کاری و بهداشت مشاغل و ایجاد محیط‌های کاری ایمن تأکید دارد. روز جهانی ایمنی و بهداشت کار، از سوی سازمان بین‌المللی کار و به منظور به کارگیری اقدامات جهانی در راستای پیشگیری از آسیب‌ها و مرگ و میرهای ناشی از کار، افزایش آگاهی درباره اتخاذ رویکردهای ایمن در اماکن کاری و تأکید بر نقش مهم خدمات ایمنی و بهداشت شغلی تعیین شده است.

پاندمی کووید ۱۹ و روز جهانی بهداشت کار

باتوجه به چالش بزرگی که دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران و جوامع سراسر جهان برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ با آن روبه‌رو هستند، در سال جاری تمرکز این روز به جای تبلیغات در خصوص حذف خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار به جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی در محل کار جایگزین شد. خشونت در محیط‌های کار، همواره تهدیدی برای سلامتی کارگران محسوب می‌شود. به همین دلیل در کنفرانس صدساله ژوئن ۲۰۱۹، سازمان بین‌المللی کار با تصویب کنوانسیون خشونت و توصیه‌های همراه با آن، این موضوع را برای بررسی روز جهانی ایمنی کار و بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۰ تعیین کرد.

شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت کار ۲۰۲۰

حال با توجه به شیوع بحرانی جدید و همه‌گیر در اواخر سال گذشته، این موضوع به "متوقف کردن فراگیری جهانی کووید -۱۹؛ ایمنی و سلامت در محل کار می‌تواند جان انسان را نجات دهد"، تغییر یافت. در نتیجه به منظور ترغیب مشارکت‌های بین‌المللی سه‌جانبه میان دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران برای گفتگو در زمینه ایمنی و سلامت در محل کار، اقداماتی انجام گرفت، همچنین نگرانی‌های موجود در زمینه شیوع روزافزون کووید -۱۹ و استرس‌های ناشی از ناپایداری نرخ نزول آن در بعضی از مناطق، باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای ازسرگیری فعالیت‌ها به روشی شد که مانع گسترش بیشتر بیماری شود و تمامی محیط‌های کاری را ملزم کرد تا برای سازگاری سریع با شیوه‌های جدید و اعمال تحولات لازم آماده شوند.

اقدامات کارفرمایان برای تامین سلامت روان کارمندان

در این شرایط براساس الگوی قوانین بهداشت و ایمنی کار، کارفرمایان وظیفه دارند با اعمال اقدامات ضروری هم‌چون حصول اطمینان از سلامتی کامل و رعایت اصول بهداشتی مناسب در محل کار، اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تجهیزات محافظ شخصی برای تمامی کارمندان، سلامت و ایمنی محیط کار را حفظ کنند. علاوه بر این کارفرمایان باید طبق الگوهای ارائه‌شده توسط بخش سلامت و امنیت جهانی (WHS)، تمامی اقدامات لازم را برای تامین سلامت روان کارمندان به کار گیرند و در شرایط استرس‌زای فعلی تا جای ممکن خطرات روانی موجود برای کارگران و سایر افراد حاضر در محیط کار را کاهش دهند؛ این اقدام با افرایش آگاهی همگانی نسبت به رعایت اصول بهداشت و ایمنی در محیط کار امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر 420835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.