انس جهانی طلا در کشاکش سیاست‌های اقتصادی کرونایی

قیمت انس جهانی طلا در هفته های اخیر به دلیل شیوع گسترده جهانی فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد اما در پایان هفته گذشته به دلیل تصویب بسته محرک اقتصادی جدید ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های اقتصادی کشورها در محدود ۱۷۳۰ دلار به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی اول تا پنجم اردیبشهت‌ماه مصادف با ۱۸ تا ۲۴ آوریل را در بر می‌گیرد، فلز زرد بازه قیمتی ۱۶۷۹ تا ۱۷۳۰ دلاری به ازای هر انس را پشت سر گذاشت.

در اولین معاملاتی هفته پیشین با وجود نگرانی از وضعیت اقتصادی جهانی تحت تاثیر شیوه گسترده کرونا، به دلیل رشد ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب به پایین‌ترین رقم خود در بازه زمانی ۱۰ روزه‌ از هفته قبل خود رسید. قیمت هر اونس طلا در روز دوشنبه_۱۸ آوریل_ با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۶۷۹ دلار سنت رسید و پایین‌ترین مقدار از نهم آوریل را اختیار کرد. مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد موسسه سی ام سی مارکتس درباره علت این کاهش ارزش این فلز گرانبها گفت: «افت قیمت طلا احتمالا ناشی از تقویت ارزش دلا بوده است.»

در همین حال آمارهای وزارت دارایی ژاپن نشان حکایت از کاهش ۱۱.۷ درصدی صادرات این کشور در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت که ادامه این روند می‌تواند با تاثیر بر ارزش پول ملی این کشور در برابر سایر ارزها، بر قیمت طلا در این کشور نیز اثر مثبتی داشته باشد.

دومین روز هفته پیشین در بازار طلا، بر خلاف افزایش محدود قیمت این فلز زرد در معاملات روز پیشین، قیمت هر انس طلا با کاهشی محدود (حدود ۰.۲ درصد) به محدود ۱۶۹۰ دلار رسید. یکی از دلایل محدود بودن کاهش قیمت طلا، افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار طلا به دلیل منفی شدن قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه_۱۸اوریل_ و ثبت کمترین میزان قیمت نفت برنت از سال ۲۰۰۱ تا کنون بود. این کاهش قیمت طلا اما به قدری محدود بود که نتوانست باعث خروج قیمت طلا از کانال ۱۷۰۰ دلاری در آمریکا شود.

نکته دیگر در این باره افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب بود که قیمت طلا را برای سرمایه‌گذاران غیردلاری گرانتر هم کرد. این افزایش قیمت به دلیل ارزش متفاوت ارزهای غیر دلاری، مقادیر متفاوتی دارد که به دلیل گستردگی از بیان آن صرف نظر می‌کنیم.

بر اساس تحقیقی یکی از بانک‌ها به نام داچ بانک، بازارها امید چندانی به بازگشت اقتصاد آمریکا و اروپا به وضعیت عادی قبل از فرا رسیدن فصل تابستان ندارند. رئیس بانک مرکزی انگلیس نیز در این خصوص گفت: «پس از کاهش محدودیت های قرنطینه‌ای توسط دولت، اقتصاد این کشور به کندی روند ترمیمی خود را آغاز خواهد کرد زیرا مردم همچنان نگران تبعات از سرگیری روال عادی زندگی خواهند بود.»

سران صندوق بین المللی پول، مکانیزم ثبات اروپایی و دیگر نهادهای مالی منطقه ای نیز، توافق کردند که برای کاهش اثرات اقتصادی و مالی ویروس کرونا با یکدیگر همکاری کنند.

سوم اردیبشهت‌ماه (۲۰ آوریل) هم قیمت طلای جهانی در محدوده متعادل نسبت به عملکرد روز پیشین خود قرار گرفت و در کانال ۱۶۸۰ دلاری معامله شد. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز در این روز در کانال ۱۷۰۰ دلاری باقی ماند. در پی اعمال مقررات قرنطینه و کاهش رفت و آمدها، میزان معاملات مسکن در آمریکا در ماه پیشین میلادی (مارس) بیشترین کاهش را در طی چهار سال و نیم گذشته تجربه کرد که نشان از عقب رفت اقتصاد امریکا هرچند به صورت موقتی و در کوتاه مدت دارد.

افزایش بسته حمایتی کرونایی امریکا به ۳ تریلیون دلار؛ عامل محرک بازار طلا

بازار طلا پس از رخدادهای بیان شده در حالی به استقبال پایان هفته رفت که به رقم تعادل در قیمت طلا، فلز زرد رشد تقریبا دو درصدی را تجربه کرد و همین رشد به دلیل بی‌ثبات بودن اقتصاد جهانی تحت تاثیر کرونا باعث شد سرمایه‌گذاران اصطلاحا به ذخیره سود روی آورده و با افزایش فشار فروش، شاهد کاهش اندک قیمت طلا باشیم،  اما اقدامات محرک اقتصادی آمریکا (بسته ۵۰۰ میلیارد دلاری) برای کاهش اثرات بحران کرونا موجب شد تا قیمت فلز زرد در بالای ۱۷۰۰ دلار باقی بماند. قیمت فروش هر اونس طلا در این روز به ۱۷۱۱ دلار رسید.

استفن اینز، تحلیلگر و استراتژیست بازارهای مالی در شرکت آکسی کورپ گفت: «بازار احتمالا بیشتر بر روی برداشت سود از طلا متمایل شده زیرا قیمت‌ها به رقم‌های بالای روزهای اخیر رسیده است، تصویب اقدامات محرک اقتصادی بیشتر از سوی آمریکا به سود بازار طلا تمام شده است.»

همچنین ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رقیب در این روز، به بالاترین میزان خود در طول دو هفته اخیر رسید و سبب شد تا خرید طلا برای سرمایه گذاران غیردلاری گرانتر شود.

فلز زرد در ادامه فعالیت هفتگی خود، در روز جمعه_۲۴ آوریل _ به حوالی ۱۷۲۵ دلار دست یافت. و این در حالی است که قیمت این فلز گرانبها در روز پنجشنبه به بالاترین ارزش خود طی یک هفته اخیر یعنی ۱۷۳۸ دلار دست یافته بود. همچنین ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رقیب نیز در بالاترین سطح خود طی چند هفته اخیر باقی ماند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه لایحه کمک مالی ۴۸۴ میلیارد دلاری جهت مقابله با تبعات کرونا را به تصویب رساند و کل مبلغ اختصاص یافته برای مهار ویروس را به حدود سه تریلیون دلار رساند. این اقدامات گسترده دولت ایالات متحده امریکا، سبب تقویت قیمت طلا در هفته‌های اخیر شده است. در این میان توافق رهبران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه مبنی بر ایجاد یک صندوق اضطراری سه تریلیون یوریی برای کمک به کاهش تبعات اقتصادی ویروس کرونا نیز خبر خوبی به شمار می‌رود که تاثیر آن بر بازارهای مالی در روزهای آتی بیشتر نمایان می‌شود.

کد خبر 420778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.