فلامینگوها مهمان گاوخونی شدند/ تامین ۲۳ درصد حقابه در شش ماه

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان از مشاهده حدود ۱۰۰ فلامینگو در شمال تالاب بین المللی گاوخونی خبر داد.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ فلامینگو از فروردین ماه سال جاری در آبگیرهای شمالی تالاب بین‌المللی گاوخونی مشاهده شده‌اند اما به نظر می رسد شمار آنها بیش از این تعداد و در داخل و بخش‌های مرکزی  تالاب باشند از این رو به پایش و بررسی بیشتر نیاز دارد.

 وی با بیان اینکه  فلامینگوها با آغاز فصل بهار از عرض‌های جنوبی به مناطق شمالی مهاجرت می‌کنند، افزود: ماندن فلامینگوها در تالاب گاوخونی به وجود آب و رطوبت در تالاب بستگی دارد؛ به طور طبیعی ماندگاری این پرندگان در گاوخونی دو ماه و از آغاز بهار تا ابتدای خردادماه است اما به شرطی محقق می‌شود که حقابه تالاب بیشتر رهاسازی شود و شرایط مطلوب زیستگاهی برای پرنده فراهم باشد.

اکبری اضافه کرد: حواصیل، باکلان، اردک، چوب پا و پرندگان کنار آبزی مانند آب چلیک‌ها از جمله دیگر پرندگانی هستند که از اسفند و فروردین امسال در تالاب گاوخونی مشاهده شده‌اند که آمار دقیق تعداد این پرندگان به بررسی بیشتر نیاز دارد.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، گفت: جوجه آوری فلامینگوها نیز در تالاب گاوخونی در صورت وجود آب پایدار امکان پذیر است با وجود این اکنون نمی‌توان با قطعیت در این باره اظهار نظر کرد زیرا برای جوجه‌آوری باید شرایط زیستگاه فراهم شود و آب قابل توجهی در تالاب باشد.

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی تالاب گاوخونی مطلوب نیست و امسال نیز حقابه کمی دریافت کرده است، از این رو با توجه به اینکه اقلیم منطقه خشک و کم بارش است پایداری حیات تالاب به تامین حقابه آن بستگی دارد.

خشکسالی در حوضه آبریز گاوخونی شدید است

اکبری با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: سال آبی ۹۸-۹۹ در مجموع میزان بارش ها در حوضه آبریز تالاب گاوخونی و شرق اصفهان کم و خشکسالی شدید بوده است؛ بارندگی‌های فروردین ماه نیز سیل آسا نبود که روان آبی به تالاب برسد.

وی بر پیگیری برای تامین حقابه تالاب تاکید و اظهار کرد: تامین حقابه زیست محیطی پس از شرب، اولویت دوم است و به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و بهداشت و سلامت بسیار ضروری است؛ رهاسازی حقابه زیست محیطی و بهداشتی برای جلوگیری از خیزش گرد و غبار و ریزگرد و حفظ سلامت عمومی اهمیت دارد.

تامین ۲۳ درصد از حقابه گاوخونی در شش ماه

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه حقابه تالاب بین المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است، افزود: در شش ماهه نخست سال آبی جاری (نیمه دوم سال ۹۸) در مجموع نزدیک به ۴۱ میلیون مترمکعب حقابه تالاب در بند شاخ کنار دریافت شده است که بخش زیادی آب به همراه اندکی پساب و زهاب های کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه این حجم آب ۲۳ درصد از سطح شمالی  تالاب گاوخونی را مرطوب کرده است، اظهار کرد: سطح تالاب آب کمتری وجود دارد زیرا به دلیل سالها خشکی تالاب، آب بیشتر موجب تغذیه لایه های زیر سطحی شده است.

اکبری با بیان اینکه فروردین ماه امسال آبی برای تالاب رهاسازی نشده است، گفت: پیگیر تامین حقابه تالاب گاوخونی خواهیم بود؛ آبی که نیمه دوم سال ۹۸ در چند مرحله برای گاوخونی رهاسازی شد به صورت موقت و چند روزه بود اما امیدواریم رهاسازی حقابه تالاب در ماههای پیش رو نیز ادامه داشته باشد.

کد خبر 420753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.