نمک زدایی از آب شور توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

محققان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با فناوری نانو، از آب شور یون‌زدایی کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد مهدی کاظم زاده، مجری پروژه "بهبود جذب سطحی کامپوزیت کربنی برای استفاده در نمک زدایی آب" گفت: ما توانستیم این روش را یک گام فراتر از روش آزمایشگاهی اجرایی کنیم و فرآیند نمک زدایی از آب شور را به نتیجه برسانیم.

کاظم زاده با بیان اینکه این روش به صورت پیوسته است، خاطر نشان کرد:  در این پروسه علاوه بر ساخت سیستم، با بهبود خواص الکترودهای مورد استفاده در سامانه یون‌زدایی خازنی با استفاده از نانو ذرات  رسانا، عملکرد سیستم را بهبود دادیم.

مجری این پروژه در خصوص مزایای روش جدید در نمک زدایی آب گفت: در این روش آب شور از میان الکترودهای کاتد و آند عبور داده شده و آنیون و کاتیون موجود درآن به صورت الکترواستاتیکی جذب الکترودهای سیستم می‌شود.

وی افزود: از جمله مزایای این روش کاهش پتانسیل رسوب گیری، فشار عملیاتی و انرژی مصرفی پایین در مقایسه با روش معمول اسمز معکوس را می‌توان نام برد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به مشکل کم آبی در کشور اجرای این پروژه ضروری است، بیان کرد: اکثر تجهیزات و مواد مصرفی برای ساخت این دستگاه در داخل کشور تولید می‌شود؛ بنابراین می‌توان با تکمیل زنجیره و سرمایه گذاری کافی، ضمن جلوگیری از خروج ارز، با دستگاه اسمز معکوس که به صورت عام در صنایع جهت نمک‌زدایی در کشور وجود دارد، رقابت کرد.

کد خبر 420752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.