بند ممکلت تخریب شده است/مطالعۀ طرح ساماندهی آبگرفتگی‌های شهر کرمان

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان از مطالعۀ طرح ساماندهی آبگرفتگی‌های شهر کرمان خبر داد.

به گزارش ایمنا، محمدعلی قنبری با بیان اینکه برای ساماندهیِ آبگرفتگی‌های داخل شهر، مشاور در حال مطالعۀ طرح است تا آب را از داخل شهر به خارج از شهر هدایت کنیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این مطالعات هرچه زودتر به پایان برسد.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت: تا قبل از سال ۹۶، به‌دلیل خشک‌سالی، بارندگی‌ها و آب‌گرفتگی‌ها جزیی بود، اما با شروع ترسالی، مشکلات بیشتر شده است؛ بنابراین، در تلاش هستیم پس از ارایۀ طرح توسط مشاور، نسبت به خروج آب از داخل شهر اقدام کنیم تا در حد امکان مشکل آبگرفتگی‌های داخل شهر برطرف شود.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان عنوان کرد: با توجه به این‌که شهر کرمان شیب بسیار کمی دارد، نمی‌توانیم از آبگرفتگیِ ۱۰۰ درصد شهر جلوگیری کنیم؛ به‌ویژه در بارندگی‌های بیش از ۲۰ میلی‌متر، بسیاری از نقاط شهر دچار آبگرفتگی می‌شود که اگر بخواهیم مشکل آبگرفتگی‌های کوچک را حل کنیم، هزینۀ بسیار زیادی در بر دارد و از توان شهرداری و حتی منابع استانی خارج است.

قنبری افزود: البته تلاش می‌کنیم آبگرفتگی‌های جزیی در مناطق مختلف شهر را نیز در سال‌های آینده و پیش از فرا رسیدن ترسال‌های بیشتر رفع کنیم؛ اما اکنون، معضل آبگرفتگی‌های بزرگ داخل شهر ازجمله خیابان شهید باهنر، الغدیر، خیابان کمیل، زیرگذر ابوذر، میدان سراسیاب، میدان خواجو، خیابان میرزارضا، خیابان هفده شهریور، خیابان مدرس و بلوار آیت‌الله خامنه‌ای است که در مرحلۀ اول طی یکی‌دوسال آینده باید آبگرفتگی این مناطق را رفع کنیم و پس از آن برای آبگرفتگی‌های جزیی راه‌کاری بیندیشیم.

وی از نصب لوله ۲۵۰ میلی‌متری در خیابان شهید باهنر و از چهارراه شهدای کارگر به دریاچۀ بلدالامین در سال‌ گذشته خبر داد و گفت: این لوله نصب شد تا آب حاصل از بارندگی را به دریاچه بلدالامین پمپاژ کند، اما چون امسال بارندگیِ زیادی داشتیم، این خط لوله و پمپ‌ها جواب‌گوی این حجم بارندگی نبود؛ بنابراین، تقویت خط لوله و پمپِ این محدوده را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و امو زیربنایی شهردار کرمان همچنین با بیان این‌که طبق قانون، شهرداری باید سیلاب‌های داخل شهر را جمع و مشکل آبگرفتگی معابر را حل کند، تصریح کرد: در خارج از شهر نیز دستگاه‌های متولی باید مسیرهای رودخانه‌ها را لایروبی و مسیل‌ها را آزاد کنند و یا پخش سیلاب داشته باشند تا سیلاب به شهر وارد نشود.

بند مملکت تخریب شده و دیگر وجود ندارد

قنبری در خصوص بند مملکت هم گفت: به‌دلیل خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته، متأسفانه در شرق شهر کرمان ساخت‌وساز شده و به همین دلیل رودخانه‌های قدیمی و بند مملکت تخریب شده است؛ بنابراین، کرمان از سمت شرق برای ورود سیلاب هیچ آمادگی ندارد.

وی با بیان اینکه بند مملکت تخریب شده و دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بند مملکت، در قسمتی از کمربند شرقی کرمان تا بزرگراه آیت‌الله خامنه‌ای (از تخت دریاقلی‌بیگ تا شهرک قمر بنی‌هاشم) ادامه داشته که از طریق این بند، آب‌های حاصل از بارندگی به رودخانه‌ای که از دشت بلدالامین عبور می‌کرده، وارد می‌شده است.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان بار دیگر با تأکید بر این‌که بند مملکت تخریب شده و دیگر نباید به‌دنبال ساخت بند مملکت باشیم، تأکید کرد: باید با پخش سیلاب و جابه‌جایی مسیل‌های رودخانه، تلاش کنیم آب به داخل شهر وارد نشود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌های متولی برای خارج از حریم شهر برنامه‌ریزی کنند که اگر ساخت سد نیاز است، هرچه زودتر ساخته شود تا آب داخل شهر وارد نشود؛ چراکه در داخل شهر، هیچ رودخانه یا کانالی نداریم که آب واردشده به شهر را به پایین‌دست شهر هدایت کنیم.

افزایش حجم دریاچۀ بلدالامین

قنبری در خصوص دریاچۀ بلدالامین نیز گفت: در زمستان سال گذشته قرارداد منعقد کردیم تا ۱۵ هزار مترمکعب به حجم این دریاچه اضافه کنیم که حدود ۱۰ هزار مترمکعب خاکبرداری شد، اما با شروع بارندگی، داخل دریاچه را آب فرا گرفت و تا بارندگی اخیر، آب هم‌چنان داخل دریاچه وجود داشت و نتوانستیم ادامۀ گودبرداری را انجام دهیم.

وی افزود: اسفند سال گذشته نیز قرارداد دیگری منعقد کردیم تا کنار دریاچۀ بلدالامین، ۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری کرده و به دریاچۀ موجود وصل کنیم.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان در رابطه با بند خاکی ده‌بالا نیز گفت: در بارندگی اخیر، ورودی آب به رودخانۀ ده‌بالا و پشت بند، هفت مترمکعب در ثانیه بود که بالافاصله در کمتر از ۲۴ ساعت، ۵۰۰ هزار مترمکعب آب پشت بند جمع شد.

قنبری با اشاره به اجرای سرریز موقت برای بند خاکی ده‌بالا در روزهای اخیر برای جلوگیری از ورود آب به داخل شهر تأکید کرد: ضرورت دارد هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد سرریز دائمی این بند خاکی اقدام شود.

وی افزود: در نشست ستاد مدیریت بحران مقرر شد شهرداری کرمان سرریز موقت بند خاکی ده‌بالا را به‌طور موقت اجرا کند و پس از بارندگی‌ها، دستگاه‌های مربوط ضمن انجام کار مطالعاتی جامع، نسبت به اجرای سرریز دائمی این بند خاکی اقدام کنند.

کد خبر 420734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.