آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن کرونا روی میمون‌ها/ ناسا ونتیلاتور ساخت

یک شرکتی چینی واکسنی برای درمان کووید ۱۹ ساخته که جواب آزمایش آن روی نوعی میمون‌ مثبت بوده و از ابتلای آن به این ویروس جلوگیری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلوگیری واکسن چینی از ابتلای میمون‌ها به ویروس کرونا، خنک کردن ساختمان‌ها به وسیله رنگی دولایه‌، کند نشدن حرکت متخصصان فضایی کشور در بحران کرونایی، ساخت ونتیلاتور توسط ناسا و مختل شدن دستگاه‌های اپل توسط یک باگ را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

واکسن چینی از ابتلای میمون‌ها به ویروس کرونا جلوگیری کرد

یک شرکتی چینی واکسنی برای درمان کووید ۱۹ توسعه داده که از ابتلای نوعی از میمون‌ها به این ویروس جلوگیری کرده است. این واکسن بر اساس فرمولاسیون قدیمی و شامل نسخه شیمیایی و غیرفعال ویروس تولید شده و از ابتلای میمون‌های ماکاک ریزوس به ویروس کرونا جلوگیری کرده است؛ واکسن مذکور هیچ عوارضی در میمون‌ها ایجاد نکرد.

محققان شرکت Sinovac Biotech، دو دوز مختلف از واکسن کووید ۱۹ را به هشت میمون ماکاک دادند. سه  هفته بعد ویروس SARS-CoV-2 به ریه میمون‌ها منتقل شد، اما در بدن هیچکدام عفونت وسیع دیده نشد.

میمون‌هایی که دوز بالاتری از واکسن را دریافت کردند، نسبت به ویروس واکنش بهتری نشان دادند.  هفت روز پس از انتقال ویروس به بدن این حیوانات، محققان هیچ اثری از آن در ریه یا pharynx میمون‌ها مشاهده نکردند؛ حیواناتی که دوز کمتری دریافت کردند به عفونت کنترل شده، مبتلا شدند.

رنگ دولایه‌ای که ساختمان‌ها را خنک می‌کند

محققان نوعی رنگ دولایه ابداع کرده‌اند که ساختمان، خودرو و مراکز اطلاعات را بدون آسیب به محیط زیست، خنک می‌کند. لایه رویی این رنگ‌ها، نور را جذب می‌کند تا به طیف مطلوب برسد. لایه متخلخل زیرین نیز طول موج‌های کوتاه و نزدیک مادون قرمز را منعکس می‌کند تا در مقابل گرما مقاومت کند.

 رنگ‌های متخلخل سیاه، آبی و زرد است. با این رنگ‌ها ساختمان، وسایل نقلیه و مراکز اطلاعاتی را می‌پوشانند؛ این رنگ‌ها جایگزین دستگاه‌های تهویه هوای پرمصرف می‌شود. محققان حوزه مواد در آمریکا معتقد هستند این رنگ چند لایه می‌تواند دمای سطوحی را که رو به خورشید است، خنک کند. این رنگ جایگزین حافظ محیط زیست برای دستگاه‌های تهویه هوا است.

"ییجون چن"، محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید: "این رنگ‌های دولایه از نمونه‌های تجاری تک لایه کارآمدتر بوده و راه حل واقعی و بهبود یافته برای خنک کردن  اشیا محسوب می‌شود.

کرونا حرکت متخصصان فضایی کشور را کند نکرد

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بررسی روند پیشرفت پروژه‌های فضایی نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا نتوانسته حرکت متخصصان فضایی کشور را با کندی مواجه کند.

مرتضی براری در توئیتر نوشت: در بررسی روند پیشرفت پروژه‌های فضایی، به وضوح مشخص است که شیوع ویروس کرونا نتوانسته حرکت متخصصان فضایی را کُند کند و پروژه‌های فضایی با رعایت مسائل بهداشتی با شتاب پیش می‌رود.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: انگیزه بالای متخصصان فضایی برای پیشرفت کشور، عامل اصلی این شتاب است؛ تداوم موفقیت‌ها و تحقق آینده روشن در حوزه فناوری فضایی در گرو حفظ و تقویت این شتاب خواهد بود.

ناسا ونتیلاتور ساخت

محققان ناسا در مدت ۳۷ روز یک دستگاه ونتیلاتور ساختند. آن‌ها ونتیلاتوری برای مبتلایان به کووید ۱۹ طراحی کردندکه می‌توان آن را به طور انبوه تولید کر و فقط یک هفتم قطعات یک ونتیلاتور معمول در آن به کار رفته است.

این دستگاه VITAL نام گرفته و فقط در ۳۷ روز طراحی  و ساخته است؛ ونتیلاتور جدید در ۲۱ آوریل در مدرسه پزشکی Ichan در نیویورک آزمایش شد. مهندسان ناسا در آزمایشگاه JPL این ونتیلاتور را ساختند.  در حال حاضر تعداد ونتیلاتورها در بیمارستان‌های آمریکایی و همچنین سراسر جهان محدود است.

مایکل واتکینز مدیر JPL می‌گوید: ما در ساخت فضاپیما تخصص داریم نه تولید دستگاه‌های پزشکی، اما روش‌های مهندسی ایده آل، آزمایش‌های دقیق و ساخت سریع نمونه اولیه ،جزء مهارت‌های ما است.

باگی که دستگاه‌های اپل را مختل می‌کند

طبق گزارش‌های جدید، یک باگ مربوط به مجموعه‌ای از کاراکترها، دستگاه‌های اپل را مختل می‌کند. این باگ سبب می‌شود آیفون، آی پد، رایانه‌های مک و ساعت‌های هوشمند اپل پس از دریافت مجموعه‌ای خاص از کاراکترها به صورت نوتیفیکیشن، مختل ‌شوند.

این مجموعه کاراکتر از ایموجی پرچم ایتالیا و کاراکترهایی از زبان سندی( زبان هند و اروپایی) تشکیل شده است و پس از نمایش این کاراکترها به شکل یک نوتیفیکیشن، سیستم‌های اپل از کار می افتد.

این نخستین باری نیست که کاربران اپل با چنین باگی مواجه می‌شوند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ میلادی کاراکتری از زبان تلوگو (متعلق به جنوب شرق هند) به متوقف شدن هزاران دستگاه منجر شد.

هیچ راهی برای جلوگیری از متوقف شدن دستگاه به دلیل وجود این کاراکترها وجود ندارد، البته به نظر می‌رسد این باگ فقط  در نوتیفیکیشن ظاهر می‌شود؛ بنابراین به کاربران اپل توصیه شده تا زمان برطرف شدن این مشکل، نوتیفیکیشن خود را خاموش کنند. اپل به طور معمول این نوع باگ‌ها را طی چند روز برطرف می‌کند.

کد خبر 420709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.