نگران شدت شیوع کرونا در اصفهان هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با باز شدن پارک‌ها، رفتارهای مخاطره آمیز بسیار زیاد شده که بیشترین آن استفاده از نی قلیان‌های مشترک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تقدیر از همکاری شورای شهر برای مقابله با شیوع کرونا در اصفهان، اظهار کرد: شمار مبتلایان کووید ۱۹  به نسبت گذشته در استان اصفهان روبه کاهش بوده و تعداد موارد مثبت آزمایش‌های مربوط به کرونا ویروس از حدود ۴۰ درصد در هفته‌های گذشته، اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

وی این موضوع را نتیجه افزایش تعداد نمونه‌های گرفته شده و کاهش فرم فعال بیماری دانست و افزود: اکنون تعداد بیماران ورودی به بیمارستان‌ها به ۱۰۰ تا ۱۴۰ نفر رسیده در حالی که پیشتر این میزان ۱۵۰ تا ۲۰۰ و حتی تعداد بیشتر بیمار جدید در روز بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر این رویه ادامه پیدا کند، می‌توانیم بیماران را در بیمارستان‌های مرجع جمع کنیم تا سایر بیمارستان‌های شهر به فعالیت‌های عادی خود بازگردند، تصریح کرد: با وجود آنکه تجربه فراگیری بسیاری از بیماری‌ها را داشته‌ایم، همه‌گیری کرونا ویروس تجربه بدیعی بود که حداقل در ۵۰ سال اخیر سابقه نداشته و مقابله با راه انتقال آن مداخلات گسترده‌ای نیاز داشت.

وی خاطرنشان کرد: شاید برای مقابله با این بیماری بهتر می‌توانستیم عمل کنیم اما در همین حد نیز اقدامات انجام شده، نمونه شایسته‌ای از همراهی تمام ارگان‌ها برای دوران شیوع کرونا بود.

کمک ۱۰ میلیارد تومانی مدیریت شهری به کنترل کرونا

چنگیز با اشاره به کمک ۱۰ میلیارد تومانی مدیریت شهری در زمینه کنترل بیماری کرونا، ادامه داد: تاکنون ۲۸ میلیارد تومان کمک از منابع حقیقی و حقوقی به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شده که هشت میلیارد تومان آن برای ارزاق صرف شده است و عملا ۲۰ میلیارد تومان آن باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: خرید اقلام حفاظتی مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هر هفته‌ای پنج میلیارد تومان هزینه دارد و با گذشت بیش از هشت هفته از شیوع بیماری، تقریبا ۴۰ میلیارد تومان برای تهیه اقلام حفاظتی نیاز بوده است، بنابراین نیمی از این هزینه را همچنان بدهکار هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از رفتار شهروندان در فضاهای عمومی و پارک‌ها، گفت: با باز شدن پارک‌ها، رفتارهای مخاطره آمیز بسیار زیاد شده که بیشترین آن استفاده از نی قلیان‌های مشترک است؛ تعداد بسیاری از افراد دیده می‌شوند که اطراف یک قلیان به صورت چهار یا پنج نفری نشسته‌اند و این موارد به شدت نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های اصفهان بستری شده‌اند، افزود: اصفهان از استان‌های تولیدکننده منسوجات پزشکی قبل از شیوع کرونا بود و روزانه در حدود ۶۰ هزار عدد ماسک تولید در این استان تولید می‌ شد که این عدد اکنون به تولید ۵۰۰ هزار ماسک در روز رسیده است.

چنگیز اظهار کرد: کل نیاز کشور به ماسک پزشکی در اوایل اسفندماه به پنج میلیون عدد رسیده بود و یعنی تولیدکنندگان اصفهان حتی نمی‌توانستند نیاز استان خود را تامین کنند؛ برخی در شرایطی می‌گویند می‌توانیم اقلام پزشکی را صادر کنیم که هنوز تامین نیاز داخل با مشکل مواجه است.

اختصاص بیمارستان‌ها مرحله به مرحله بود

وی درباره نحوه اختصاص بیمارستان‌های مرجع در شهر اصفهان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، تصریح کرد: ابتدای شیوع بیماری در کشور تخمین درستی شمار بیمارستان هایی که باید به درمان مبتلایان به کووید ۱۹ اختصاص یابد وجود نداشت و پروتکل‌هایی برای مدیریت بهتر این شرایط تدوین شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: ابتدا مقرر شد هر شهرستان بیماران خود را پذیرش کند و در شهرستان‌هایی که دو بیمارستان وجود داشت یکی به عنوان مرجع انتخاب شد. اختصاص بیمارستان‌ به بیماران کووید ۱۹ در شهر اصفهان در چند مرحله صورت گرفت زیرا تخصیص بیمارستان  ۶۰۰ تخت خوابی الزهرا از ابتدا ممکن نبود در نتیجه بیمارستان‌های قابل مدیریت با تعداد تخت‌های کم انتخاب شد.

چنگیز خاطرنشان کرد: در مرحله نخست بیمارستان عیسی‌بن‌مریم که دارای اتاق عمل، بخش زنان و دیگر بخش‌های مورد نیاز انتخاب شد و بیمارستان خورشید نیز به دلیل دارا بودن بخش قلب، تنفس و متخصصان ریه به عنوان معین این بیمارستان انتخاب شد.

وی گفت: در مرحله دوم بیمارستان‌های امین و غرضی برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انتخاب شد و قرار بود در صورت وسعت شیوع اپیدمی، بیمارستان‌های الزهرا و شریعتی نیز پیش‌بینی بکار گرفته شوند؛ ۱۰۰ تخت از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه نیز آماده شده بود که نیازی به آن احساس نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دغدغه برخی از شهروندان در خصوص وجود بیمارستان‌های مرجع در مرکز شهر اصفهان، تصریح کرد: طبق نقشه‌های شیوع بیماری، در اطراف دو بیمارستان مرجع، تجمع و شیوع بیشتر بیماری نسبت به دیگر منطق وجود ندارد.

تخلیه فاضلاب یکی از معضلات نقاهتگاه بود

وی ادامه داد: ایجاد نقاهتگاه‌ها با توجه به ذهنیتی که از شیوع کرونا در چین وجود داشت، پیش بینی شده بود، البته با وجود تعداد تخت های اختصاص داده شده به این موضوع از این مکان ها استفاده نشد؛ هر چند ارزیابی مجدد نشان داد انتقال بیماران به نقاهتگاه از لحاظ ایمنی مورد تایید نیست؛ ساده‌ترین مشکل نقاهتگاه باغ ابریشم، تخلیه فاضلاب آن بود که تبدیل به یک معضل شد در نتیجه رویه انتقال مبتلایان به کووید ۱۹ متوقف شد. اکنون بیماران تا پایان درمان در بخش پس از کرونای بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

ظرفیت بیمارستان‌های اصفهان پر نشد

وی افزود: اگر از دو هفته پایانی سال تا پایان تعطیلات قرنطینه شهرها شدیدتر می‌شد، فرصت‌سوزی اتفاق نمی‌افتاد و نوع شیوع بیماری نیز متفاوت می‌شد هرچند در طول شیوع بیماری روند ابتلا، نمودار به شکل زنگوله تیز درنیامد و منحنی آمار با شیب کم افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه ظرفیت بیمارستان‌های اصفهان برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ پر نشد و نیاز به بیمارستان جدید نبود، اظهار کرد: برای جلوگیری از خستگی مفرط کادر درمان، تعدادی از پرستاران بیمارستان‌هایی که درگیر کرونا نبودند، به بیمارستان‌های مرجع ارسال شدند تا اگرچه شمار بیمارستان‌های مرجع محدود بودند، کادر درمان تغییر کند.

دانشگاه‌هایی بودند که بیشتر از اصفهان کمک دریافت کردند

وی با تاکید بر اینکه کادر درمان اصفهان با کمبود تجهیزات پزشکی رو به رو نشد، تصریح کرد: در روزهای پایانی سال ۹۸، ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص داده شد که عمدتا صرف پرداخت بدهی پرسنل شد.

چنگیز با بیان اینکه این رقم اهدایی برای دانشگاه علوم پزشکی کاشان حدود ۳۷ میلیارد تومان بود، اضافه کرد: دانشگاه‌هایی در کشور بودند که کمک بیشتری نیز دریافت کردند به‌طور مثال سه دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰۰ میلیارد تومان کمک دریافت کردند.

کد خبر 420706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.