افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تلفن همراه در گرو آزادسازی فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ است

اساتید دانشگاه‌های کشور با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از منابع طیف فرکانس به عنوان منابع ملی نقش کلیدی در گسترش زیرساخت‌های ارتباطی دارد خواستار آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در راستای کمک به منافع عمومی کشور شدند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، متن کامل این نامه که به امضای ۱۲۸ تن از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور رسیده است به این شرح است:

جناب آقای دکتر علی عسگری

ریاست محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،

همان‌گونه که استحضار دارید با توجه به تحولی که در اقتصاد جهانی با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال مشاهده می‌شود، توسعه شبکه‌های پهن‌باند به‌عنوان زیربنای تحقق این تحول، اولویتی مهم برای همه کشورها محسوب و نقش برجسته‌ای در افزایش رشد اقتصادی آن‌ها دارد. پیش‌­بینی بانک جهانی دال بر افزایش سهم یک ‌و نیم تا دو درصدی تولید ناخالص داخلی کشورها در قبال افزایش ده درصدی پهن باند نیز گواه این امر است.

بر همین اساس در کشور عزیز ما نیز اسناد بالادستی نظیر سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، برنامه ششم توسعه و سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بر لزوم گسترش و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی کشور با رویکرد عدالت محوری و کسب جایگاهی ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال تأکید ویژه داشته و دارد.  از طرفی با توجه به آمارهای معتبر جهانی و رشد روز افزون دستگاه‌های هوشمند و خدمات مبتنی بر آن‌ها، سهم شبکه‌های سیار از ترافیک مصرفی کاربران به‌شدت رو به افزایش است. به همین دلیل کلیه کشورها به دنبال استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی به‌عنوان منابع کمیاب ملی هستند. این موضوع در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران که از متوسط سرانه درآمد پایین‌تری برخوردار هستند، در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب و هزینه قابل تحمل برای آحاد افراد جامعه اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

با توجه به برنامه‌­های توسعه کشور مبنی بر افزایش  ضریب نفوذ دسترسی به انواع خدمات دیجیتال و همچنین با عنایت به دستور مقام معظم رهبری گسترش و تقویت هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های داخلی و تحقق شعار سال (جهش تولید) در همه زمینه‌های اقتصادی به ویژه در حوزه فضای مجازی، به نظر می‌رسد که استفاده از کلیه ظرفیت‌ها و منابع ملی در این راستا بسیار مهم و ضروری است. منابع طیف فرکانس از دسته منابع ملی است که استفاده بهینه از آن نقش کلیدی در گسترش زیرساخت‌های ارتباطی کشور و ایجاد بسترهای موردنیاز در راستای جهش تولید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب‌وکارهای دیجیتال دارد.  در این راستا اتحادیه جهانی مخابرات و کنفرانس­های معتبر بین‌المللی بیش از یک دهه است که الزامات و توصیه‌­هایی در زمینه بهینه‌سازی بهره‌­برداری از باندهای فرکانسی و یا تغییر کاربری آن‌ها طبق برنامه ­ریزی کلان کشورها را ارائه داده­ اند.

شایان ذکر است که این بهره­‌برداری بهینه از طیف فرکانسی علاوه بر باندهای مورد استفاده در پخش‌های تلویزیونی شامل سایر باندهای فرکانسی در راستای گسترش خدمات ارتباطی پرسرعت نسل‌های چهارم و پنجم مخابرات سیار نیز می­‌شود. توسعه فناوری­های نوین همانند فناوری‌ها و خدمات ابری، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی که از پایه­های مهم تحول دیجیتال هستند،  نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی مطمئن و با پهنای باند بالا است. دستیابی به این مهم در گرو تخصیص باندهای فرکانسی جدید و همچنین استفاده از باندهای فرکانسی پایین (باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز) می‌باشد.  به همین دلیل در سایر کشورها نیز نهادها و شرکت­های مختلفی که از باندهای مشابه استفاده کرده­اند مانند پخش‌کننده‌های تلویزیونی، بخش­های نظامی، شرکت­های بزرگ نفتی و نظایر آن‌ها، طی تفاهم با رگولاتوریهای خود، اقدام به تغییر کاربری و یا معاوضه باندهای فرکانسی مورد نظر نموده‌اند که نشان از روند جهانی جهت مشارکت همگانی در استفاده بهینه از طیف فرکانسی دارد که اطلاعات بیشتر در این مورد به پیوست تقدیم می‌شود.

از منظر علمی و فنی باندهای فرکانسی پایین‌تر از مزیت­های بسیاری در شبکه ارتباطات پهن­باند سیار برخوردار هستند که از جمله آن‌ها می­توان به پوشش وسیع‌تر و نفوذپذیری بیشتر در فضاهای محدود و بسته و درنتیجه کاهش هزینه توسعه شبکه اشاره نمود. باندهای فرکانسی پایین برای پوشش بیشتر در مناطق کم‌جمعیت و با پراکندگی جغرافیایی زیاد نظیر روستاهای دورافتاده بسیار مناسب بوده و هزینه­ های سرمایه­گذاری و نگهداری شبکه را به‌شدت کاهش می­ دهد.  

خاصیت نفوذپذیری این باند فرکانسی، ضمن توجه به جلوه‌های زیبایی شهری و کاهش تداخلات فرکانسی، می­تواند به‌عنوان مکمل پوشش در نقاط شهری و نهایتاً افزایش نسبی ظرفیت شبکه محسوب شود.  ویژگی­ های مذکور توسعه زیرساخت‌های موردنیاز جهت تحول دیجیتال کشور را سریع‌تر نموده و رشد و شکوفایی اقتصاد دیجیتال کشور و بهره­مندی از مزایای انواع خدمات دیجیتال برای آحاد مردم را به همراه خواهد داشت.

با وجود اقدامات ارزنده آن سازمان محترم در ایجاد تغییرات بنیادین در فناوری پخش سراسری و بین‌المللی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی،  در حال حاضر تنها بخش‌هایی از این طیف فرکانسی ( ۶۹۴الی ۸۶۲ مگاهرتز)   مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش‌های  قابل‌توجهی از این باندها بدون استفاده هستند. لذا ضرورت دارد از درآمدها و منافع ناشی از تغییر کاربری باند فرکانسی مذکور از طریق انعقاد تفاهم‌نامه و یا قراردادهایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا قراردادهای سه‌جانبه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای مخابرات سیار فعال در کشور انتفاع حاصل شود.

بررسی‌های علمی معتبر نشان می­دهد که بر اساس شاخص­های کلیدی فناوری پخش دیجیتال، پخش سراسری بر بستر شبکه‌های سیار در مقایسه با سایر فناوری­های این حوزه برتری نسبی داشته و این مهم سبب ارتقای کمی و کیفی ارائه سرویس‌های مورد نظر آن سازمان به جامعه خواهد شد. با توجه به افق رسانه و استقبال مخاطبان از رسانه‌های نوین بر بستر شبکه‌های ارتباطی کشور، تغییر کاربری باند فرکانسی ذکرشده و پخش برنامه‌های صداوسیما بر بستر شبکه‌های مذکور، سبب افزایش مخاطبین این برنامه‌ها خواهد شد که علاوه بر ارتقای جایگاه آن سازمان در جامعه، باعث کسب درآمدهای بیشتر و ایجاد منبع مالی جدید برای سازمان صداوسیما خواهد شد. ضمناً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به جایگاه قانونی خود در ارتباط با اپراتورهای مخابرات سیار می‌تواند خدمات ویژه‌ای را بر بستر شبکه‌های ارتباطات سیار به سازمان صداوسیما، برای ارائه محتوای مورد نظر آن سازمان ارائه نماید.

با عنایت به موارد فوق‌الذکر، امضاکنندگان این نامه به‌عنوان بخشی از جامعه علمی و دانشگاهی کشور در حوزه تخصصی مخابرات، فناوری اطلاعات و فضای مجازی، پیشنهاد می‌نمایند سازمان محترم صداوسیما در یک اقدام ملی و در راستای کمک به منافع عمومی و کلان کشور و ارتقای کمی و کیفی خدمات قابل‌ارائه به آحاد افراد جامعه و حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی، بهینه‌سازی استفاده از طیف فرکانسی در اختیار خود جهت تغییر کاربری (آزادسازی)  حداقل بخش‌هایی از باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به‌منظور توسعه شبکه‌های سیار و ارتقاء کیفیت خدمات آن‌ها را موردتوجه قرار دهد.

کد خبر 420657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.