مشکلات بخش خصوصی را باید حل کنیم/ بورس انصافا این روزها خوش درخشید

رییس جمهور گفت: باید میان دولت و بخش خصوصی ارتباط نزدیکی صورت گیرد نه اینکه مانند رعایت کرونا از هم فاصله بگیریم.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در نشست با فعالان بخش خصوصی اقتصاد کشور افزود: در بسیاری از جاهای دنیا فقط یک مشکل کرونا وجود دارد اما یک مشکل اضافه‌تر مانند تحریم داریم.

روحانی بیان کرد: آنچه در این آزمایش تاریخی که همه دولت‌ها با آن مواجه شده است که چگونه کشور را اداره کنند و چگونه سلامت مردم خود را حفظ کنند.

رییس جمهوری با اشاره به آیه ای از قرآن مجید، بیان کرد: مشکلات در زندگی همه ما وجود دارد و پیش می‌آید، گاهی غم‌ها و حزن ها و اندوه ها از یک طرف نیست، بلکه از چندین طرف پیش می‌آید.  

روحانی گفت: وقتی همه مشکلات به یکباره جمع می شود از یک طرف آن چه را از دست رفته موجب حزن و اندوه نشود و آن مشکلی که دامن مردم را فرا گرفته این یک آزمایش برای انسان ها است.

روحانی با توجه به شرایط موجود کشور گفت: امسال مشکلات و فشارها  از چند طرف به ما وارد شده است؛ کشوری که در این شرایط بیماری کرونا در برابر آن قرار گرفته و آثار این بیماری هم که تمام اقتصاد دنیا را دچار مشکل کرده است روبه رو شده است،  مشکلاتی دیگری هم پیش رو دارد.

رییس جمهوری بیان کرد: در دانشگاه ها در ۱۰۰ سال اخیر واحدی به نام کرونا یک ویروس ناشناخته که تدریس نشده است که چه آثاری  و بلای سر جامعه و سلامت مردم و اقتصاد می آورد و چگونه با آثار اقتصادی آن باید مواجه شویم.  

روحانی افزود: هیچ دانشمند و اقتصاددان و پزشکی پیش بینی نکرده بود که یکباره با ویروس ریز و نا شاخته‌ای مواجه می شویم که همه مناسبات زندگی را تغییر می دهد، علت برخی از شکایت ها به این دلیل است که کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داده است.

رییس جمهوری بیان کرد: بسیاری شغل ها بر مبنای اجتماع بوده است و عده ای باید در یک مجموعه ای اقتصادی، فرهنگی و یا تفریحی باید جمع شوند که مبنای آن جمع شدن است اما این ویروس بر عکس  به تاکید می کند که نباید جمع شوید و در کنار هم قرار بگیرید.

وی گفت: بسیاری از برنامه های زندگی و جامعه بر این مبنا است که باید در کنار هم جمع و نزدیک شویم؛ اما اکنون این ویروس می گوید از یکدیگر باید فاصله بگیرید.

روحانی افزود: کرونا ویروسی است که می گوید پدر باید از پسر و مادر از فرزند فاصله بگیرد این تغییر سبک زندگی را در طول یک قرن گذشته سراغ نداریم.

رییس جمهوری با اشاره به تاریخ داستان گوساله سامری در دوران حضرت موسی (ع) گفت: مجازات آن مشکل این بوده است که هر کس دست بزند به آن بیماری گرفتار می شود و اکنون نیز موضوعی پیش آمده است که نزدیک شدن موجب درگیر شده با مشکلات می شود.

روحانی با تاکید بر این که ویروس کرونا سبک زندگی را تغییر داده و بهم ریخته است گفت: شرایطی که کرونا تحمیل کرده که ما معمولا در گذشته بر عکس آن را در روابط اجتماعی انجام می دادیم. و همدیگر را به آنها دعوت می کردیم.

وی گفت: کرونا مشکل خاص و ویژه ای است که همه دنیا با آن موجه شده است اما ایران از یک طرف مشکل کمتری داریم و از طرف دیگر مشکلات بیشتری داریم، زیرا در شرایط تحریم هستیم و نمی توانیم وام بگیریم  و نمی توانیم معاملات و تجارت خود را با دنیا به آسانی انجام دهیم و با بانک های مختلف جهان نمی توانیم در تماس باشیم.

روحانی یادآورشد: قبل از تحریم اخیر در سال ۹۷ بسیاری از اعتبارات بین المللی آماده بود تا به ایران پراخت شود، رقم های ۱۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعتبار آماده بود و بانک های دنیا متعهد شده بودند این اعتبارات را برای پروژه های مختلف در اختیار ما قرار بدهند که با شروع تحریم ها به یک باره قطع شد.

روحانی افزود: وقتی ارتباط ما با بانک های دنیا قطع می شود و فشار بر  اقتصاد و صادرات و روابط بانکی ما وارد می شود این خود یک مشکل بزرگ بود،  اکنون  نیز یک مشکل بزرگ دیگر مانند ویروس کرونا به  آن افزوده شده است.

مشکلات بخش خصوصی را باید حل کنیم

رییس جمهوری اظهار داشت: اگر ما در طول سال بتوانیم گام‌های کوتاه مدت را تنظیم بکنیم اگر این شدنی باشد دست بانک‌های ما باز است در این زمینه من از بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی می خواهم برنامه ریزی کنند من در این جلسه چیزی را که متوجه شدم فکر نمی‌کردم که برای من غافلگیر کننده باشد یعنی هنوز هم رابطه بخش خصوصی با دولت به این اندازه کافی نیست این خیلی بد است.

روحانی خاطر نشان کرد: مشکل ما از اینجا نشات می‌گیرد که اگر در این جلسه گفته می‌شود که بخش دامداری بخش مرغداری برای مواد نهادهایش، برای فروشش، برای بازارش، برای تقاضایش، آینده شفافی ندارد در حالی که برای من شفاف است پس معلوم است رابطه من و بخش خصوصی فاصله دارد.  این فاصله که در کرونا گفتیم مراعات کنیم برای اینجا نیست. اینجا باید ارتباط ما بسیار ارتباط نزدیکی باشد اینجا دیگر فاصله اجتماعی و هوشمند نداریم اینجا باید ارتباط هوشمند داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر در این جلسه می شنوم یک بانکی اعلام می‌کند که می‌خواهم اموالم را به فروش برسانم در بورس هنوز هم پیچ و خم وجود دارد معلوم است ما مشکل داریم باید این مشکل را حل کنیم اتفاقا خاصیت این جلسات در ماه رمضان یا ماه های دیگر برای من باید ملموس تر بشود مشکلات بخش خصوصی را باید حل کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: شورایی که بنا بود به طور مداوم بین بخش خصوص و دولتی تشکیل شود مدام با هم مشورت کنند مشکلاتشان را حل کنند که البته می‌دانم مقداری زیادی تشکل می‌شود معلوم است کم است باز نیاز داریم به جلسات و ارتباطاتی که این را حل بکنیم.

بورس انصافا این روزها خوش درخشید

روحانی ادامه داد: مساله دیگری که در اینجا می‌خواهم بگویم مساله بورس است بورس انصافا در این ایام و در این ماه های اخیر خوب درخشید و در همین ایام که خیلی از کشورهای دیگر بورس هایشان دچار مشکل بود بورس ما دچار مشکل نبود البته شورای عالی بورس همیشه باید مراقبت کند همیشه باید به گونه ای حرکت کنند که به آینده مطمئن باشد حرکت بسیار خوبی بورس داشته است.

وی گفت: بخش دولتی سهام خود را باید عرضه کند که از اول دولت یازدهم روی آن تاکید می کردیم برخی از بخش ها حرکت خوبی انجام دادند به نظر من بورس یک میدان بسیار خوبی است یعنی اگر بانک ها را به بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص بدهیم بورس باید به صحنه بیاید.

روحانی افزود: معتقدم ما اگر زمینه ارتباط بانک با بخش خصوصی، ارتباط بورس با بانک خصوصی را نزدیکتر کنیم برندهایی در کشور هستند که میان مردم اعتبار دارند به محض اینکه اعلام کنند اوراق برای من و به اسم من است مردم می آیند گاهی وقت ها شاید نیازی به حمایت بانک در برخی از موارد نداشته باشیم، بانک ها می توانند به راحتی حمایت کنند بیایند قبول کنند بورس به راحتی می تواند بیاید و حمایت کند این یک راه بسیار خوبی است شرایطی که امروز مواجه هستیم اگر بانک، بورس و بخش خصوصی در کنار هم قرار بگیرند ما یک حرکت بزرگی می توانیم ایجاد کنیم.

از تحولات نفت ما نیز ضرر می کنیم اما کمتر

روحانی گفت: در بسیاری از نقاط دنیا یک یا ۲ مشکل وجود دارد، ولی ما یک مشکل اضافه داریم، البته با تحولات قیمت نفت و شرایط اقتصادی هم همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت نیز با مشکلات زیادی مواجه شده اند که این مشکلات به ما هم بر می‌گردد.

وی افزود: وقتی یک کشور همسایه که زندگی آن به نفت وابسته است اگر واردات و خرید آن بر مبنای صادرات و فروش نفت است، وقتی نفت آن کشور قطع یا بسته می شود، تقاضای او (در خرید کالاهای دیگر) کاهش می یابد، که در تولید ما نیز تاثیر می گذارد.
رییس جمهوری گفت: ما نیز با کاهش قیمت نفت البته شاید کمتر از دیگران ضرر کردیم و اکنون نیز با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم.

جهان با یک آزمایش بزرگ تاریخی مواجه است

رییس جمهوری شرایط کنونی جهان در دوران کرونا را یک آزمایش بزرگ تاریخی برای همه دولت های جهان دانست و گفت:  همه دنیا در این آزمایش قرار گرفته اند که چگونه اقتصاد خود را اداره کنند و چگونه سلامت مردم خود را تضمین کنند که آزمایش بزرگی است و ما هم مانند تمام جهان به آن مبتلا هستیم ومی توان شرایط ما و جهان را به راحتی با یکدیگر مقایسه کرد.

روحانی ادامه داد: سختی هایی که اکنون در کشورهای مختلف وجود دارد به راحتی قابل مشاهده است، وقتی در یک کشوری فردی به کرونا مبتلا می شود و نیاز است در بیمارستان بستری شود و ۴هزار دلار برای درمان او شارژ می شود و در کشور دیگری  بیمار به صورت رایگان درمان می شود این فاصله بسیار است و بار سنگینی بر دوش دولت قرار می گیرد.

بیمار پشت در بیمارستان در انتظار نمی‌ماند

رییس جمهوری گفت: ما از اردیبهشت ۹۳ طرح تحول سلامت را آغاز کردیم، این پزشک و متخصص که از مرکز پراکنده شدند و در شهرستان ها و روستاها مراکز بهداشتی بوجود آمد که قبلا محتاج بودند به مرکز استان بروند شرایطی که در نیروی انسانی بهداشت و درمان بوجود آمد در تجهیزات و تخت بیمارستانی بوجود آمد

وی با اشاره به افتتاح به بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی لامرد در اواخر هفته  گذشته گفت: در آن آیین وزیر بهداشت اعلام کرد تا پایان سال هشت هزار تخت جدید بیمارستانی افتتاح می شود که کار بسیار بزرگی است.

رییس جمهوری افزود: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که می توانیم  تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز و تخت های مراقبت ویژه را می توانیم تامین کنیم، بیمار پشت در بیمارستان ما در انتظار نمی ماند که یک افتخار بزرگ برای کشور محسوب می شود و از وضعیت ما از برخی از کشورهای پیشرفته هم بهتر است.

منبع: ایرنا

کد خبر 420625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.