ربیعی: نباید این پیام غلط دریافت شود که اوضاع عادی است/ممکن است در تصمیمات تجدید نظر شود

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ایران پیشرفت‌های تکنولوژیک نظامی و غیرنظامی را حق لاینفک و مصالحه ناپذیر خود می‌داند، گفت: تهدیدها از طرف کشوری که به تهدید شماره یک امنیت جهانی تبدیل شده، کوچکترین تاثیری در اراده ما برای ادامه مسیر قانونی‌مان نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت درخصوص کارشکنی‌ها و اتهامات مقامات آمریکایی به ایران گفت: متاسفانه مجددا در میانه راه مبارزه با کرونا که همه مردم دنیا باید باهم اتحاد داشته باشند، شاهد چنین اظهار نظراتی  هستیم. ما معتقدیم اولا بابد در منطقه باید به سمت صلح حرکت کنیم که بتوانیم با کرونا مقابله کنیم، دنیا نیاز به یک امنیت فیزیکی و امنیت روانی دارد که بتواند از این بحران عبور کند. 

وی افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها کماکان فرافکنی می کنند و ما هم می دانیم با شرایط سختی که پس از شیوع ویروس کرونا در آمریکا به وجود آمده است قطعا دولت آمریکا بخصوص رئیس جمهور این کشور برای منحرف کردن افکار عمومی از  اقدامات ناموفق خود در مبارزه با کووید ١٩ و همین طور فرار از مسئولیتهای بین المللی خود، چاره ای جز فرافکنی ندارد.

سخنگوی دولت گفت: آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به دلیل انجام یک عمل مرسوم که کمترین مغایرتی با مقررات حقوقی و بین المللی ندارد به نقض قطعنامه متهم می کند. تردیدی نداریم که آمریکا در اثبات این اتهام شکست خواهد خورد.

ربیعی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های تکنولوژیک نظامی و غیرنظامی که منطبق با حقوق بین الملل و قوانین جاری بین کشورها است را حق لاینفک و مصالحه ناپذیر خود می‌داند، گفت: این نوع تهدیدها از طرف کشوری که به تهدید شماره یک امنیت جهانی تبدیل شده و در اعمال تبعیض قوانین سرآمدی خود را اثبات کرده، کوچکترین تاثیری در اراده ما برای ادامه مسیر قانونی‌مان نخواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌ به کشورهای اروپایی نیز توصیه می کنیم از سال‌های گذشته درس بگیرند تا باج‌دهی به این زورگو را هر چه زودتر خاتمه دهیم. در این صورت جهان در میانه عبور از کرونا و حتی پسا کرونا امنیت بیشتری خواهد داشت. ما هیچ  فعالیتی مغایر با قوانین و قطعنامه‌ها صورت ندادیم و این را حق خود می‌دانیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای کنترل ازدحام جمعیت در شهر تهران اظهار کرد: من روزانه با مسئولان ستاد مقابله با کرونا تماس دارم. امروز با هم دکتر زالی صحبت کردم. حرف ایشان بسیار درست است. پیام غلط نباید توسط مردم دریافت شود که اوضاع عادی است. اگر هم تغییری رخ داده بر اثر همکاری با مردم بوده است که باید کماکان ادامه یابد. 

ربیعی با تاکید بر اینکه کسی نگفته اوضاع عادی است، تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم در شرایط عادی در مقابله با کرونا به سر نمی‌بریم و قدری اشتباه، موجب ایجاد شرایط سخت‌ می‌شود. همکاری مردم تاکنون خوب بوده و نیازمندیم مردم در ابرشهر تهران به مراعات بیشتری تن دهند. 

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای حمل و نقل عمومی شهر تهران خاطرنشان کرد: سوار شدن به متروها قرار شد با تعداد مشخصی انجام شود. شهرداری مکلف به برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر ایزولاسیون، قرار است اتوبوس با تعداد محدود مسافران داشته باشند. ۳۶۵ اتوبوس در فاصله بسیار کمی به تهران برای حمل و نقل اضافه خواهند شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال بررسی هستیم تا اتوبوس‌های بین شهری بتوانند در شهر قدرت مانور داشته باشند، آنها را به حمل و نقل شهری اضافه کنیم، ابراز داشت: در این رابطه در حال رایزنی با شهردار تهران هستیم.

ربیعی یادآورشد: برای عدم فشار بر حمل و نقل عمومی، طرح ترافیک توسط شهرداری متوقف شد. دچار این تناقض‌ که هم تهران بیشترین اشتغال را دارد، هم سهم بالایی در اقتصاد دارد و هم اینکه تهران ظرفیت بیشتر شیوع بیماری را دارد، روبه‌رو هستیم.  

باز بودن پارک‌ها نباید موجب اتراق شهروندان شود

وی با اشاره به آخرین گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت در باره کرونا گفت: آخرین اطلاعات بدست آمده از نظر تعداد بستری و فوتی، در مرحله مدیریت شده و به تعبیر برخی از دوستان در مرحله خوب و بسیار خوب قرار داریم و نسبت به اوج بیماری تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها در برخی  تقریبا به نصف رسیده است و در برخی نقاط نیز کمتر شده است.

سخنگوی دولت افزود: هنوز این بیماری به طور قابل توجهی در کشور وجود دارد نباید فراموش کنیم انتشار اول با یک نمونه در شهرستان قم اتفاق افتاد.

ربیعی گفت: تا زمانی که ویروس در کشور وجود دارد و دارویی برای درمان آن کشف نشده است، ما باید تمام اقدامات لازم را انجام دهیم. در حال حاضر و ظرف همین روزهای اخیر کرونا در ایران وارد فاز مدیریت شده قرار گرفته است اما این به معنای کنترل و مهار بیماری نیست

وی خاطرنشان کرد: هیچ استانی اکنون در وضعیت قرمز کرونا نیست اما وضعیت عادی را هم نمی توانیم اعلام کنیم. ما باید دقیقا متوجه تعابیر اعلامی بشویم و برداشت شخصی از سخنان مسوولان مبارزه با کرونا نکنیم.

سخنگوی دولت گفت: نباید دریافت پیام غلط از سوی مردم صورت بگیرد اگر تغییری هم رخ داده است نشان از کنترل بیماری است ما نباید رفتار بهداشتی را کاهش دهیم چرا که با کاهش این رفتارها ممکن است دچار مشکل بشویم.

ربیعی تصریح کرد: مردم با هشدار در رعایت بهداشت فردی و رعایت پروتکل‌های فاصله گذاری اجتماعی هوشمند استفاده از ماسک حتی ماسک‌های خانگی در اماکن شلوغ که عدم رعایت فاصله گذاری وجود دارد دولت را کمک کنند تا کنترل نسبی بیماری را تداوم ببخشیم.

وی افزود: هنگامی که با همراهی بزرگ مردم به یک کنترل بزرگ در این بیماری رسیدیم می‌توانیم این اپیدمی صحبت کنیم. کماکان درخواست ما از مردم این است که فقط برای کارهای ضروری از خانه بیرون بیایند با رعایت و انجام پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های صنعتی محیط تولید و کار قرار بگیریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اتراق در پارک ها ممنوع بود اما گزارش شده است عده ای در کنار هم روبروی هم با فاصله‌های کم می‌نشینند و شطرنج بازی می‌کنند  اگر این روند تداوم داشته باشد و پروتکل‌ها رعایت نشود در بازگشایی بوستان‌ها و در برخی تصمیم‌ها تجدید نظر می‌کنیم

ربیعی تصریح کرد: درخواست ما این است که از هر بازگشایی که آن طوری که پروتکل ابلاغ کرده قوانین رعایت شود.

عرضه‌های جدیدی را در بورس شاهد خواهیم بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای محافظت از سرمایه‌های وارد شده به بازار بورس اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مانند خریدن سهام همواره ممکن است با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو باشد اما مسیر درستی  توسط مردم انتخاب شده و دولت پیش روی مردم باز کرده است، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم امنیت سرمایه‌گذاری مردم صورت بگیرد.

ربیعی اضافه کرد: خوشبختانه مردم پول‌هایشان را به سمت بازار مسکن، ارز و سکه نبردند بلکه پولشان را به سمت بورس بردند و این علامت بسیار خوبی برای جامعه است. این نشان می‌دهد جامعه منطقی و درست تصمیم می‌گیرد. با افزایش نقدینگی در بازار بورس، امکان سرمایه‌گذاری جدید توسط شرکت‌هایی که خود را عرضه می‌کنند، به وجود می‌آید.

وی افزود: اکنون شستا که خود را عرضه کرد، منابع جدیدی به دست آورده که آن را حتما در جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید که موجب ایجاد اشتغال شود - بدون به وجود آمدن بنگاهداری – استفاده خواهد کرد. خوشبختانه هم بخشی از ستا به بورس می‌آید و هم ایمیدرو در روزهای آینده به بورس خواهد آمد و عرضه‌های جدیدی در بورس را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی دولت در توصیه‌ای به مردم گفت: صندوق‌های ETF که صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند و دولت تا ۲۰ درصد تخفیف خواهد داد. آنها صندوق‌های بسیار ایمنی برای سرمایه‌گذاری هستند. تداوم نشاط بازار، سیاست و استراتژی دولت است.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت در حال انجام دو کار است؛ هم کنترل ریسک بازار و تداوم سودآوری واقعی آن و هم تداوم  نشاط بازار.

ربیعی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم شرکت‌های دولتی و شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی را به بورس عرضه کنیم، اظهار کرد: برای این کار برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است تا شرکت‌هایی که کلیه یا بخشی از سهام‌شان متعلق به دولت یا نهاد عمومی غیردولتی است، به تدریج وارد بورس شوند. عرضه ایمیدرو تا حدود زیادی نهایی شده و تا یک ماه دیگر به بورس عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: در مورد سایر شرکت‌ها هم تلاش می‌کنیم تا پایان این عرضه‌ها صورت گیرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تخفیف ۲۰ درصدی تضمین بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در مورد کنترل ریسک بازار و تضمین سود هم ما تمام تلاش خود را می‌کنیم مشارکت مردم را از طریق روش‌های کم‌ریسک‌تر مانند صندوق‌های مورد اشاره را توسعه دهیم، تصریح کرد: باید مراقبت کنیم تا بتوانیم کماکان نشاط بازار بورس را نگه داریم و امیدواریم مردم همچنان سرمایه‌گذاری خود را در جای خود مانند صندوق‌های ETF انجام دهند.

ربیعی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام شده بخشی از سهام نهادهای عمومی را به افرادی از صاحبان صندوق‌ها واگذار کنیم که هنوز این مسئله نهایی نشده است، خاطرنشان کرد: صاحبان صندوق‌های نهادهای عمومی مطمئن باشند تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که بخشی از سهام‌ها با کسر از حقوق یا سودشان، به طبقات پایین اجتماعی تعلق بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم بخشی از سهام‌های شرکت عمومی را به صندوق‌ها واگذار کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 420596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.