طلای سیاه پر نوسان ترین هفته‌ تاریخی خود را پشت سر گذاشت

صنعت نفت در هفته گذشته که بازه زمانی اول تا پنجم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۰ تا ۲۴ آوریل را در بر می گیرد یکی از پرنسان ترین هفته های تاریخ خود رابه ثبت رساند. قیمت نفت اینترمدیت آمریکا برای اولین بار در تاریخ تا منفی ۴۰ دلار سقوط کرد و نفت برنت به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۱ تاکنون رسید!

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است. در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تاثیر دو عامل مهم نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد.

نفت در هفته‌ای که گذشت (اول تا پنجم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۰ تا ۲۴ آوریل) رکوردهای تاریخی خود را جابه جا کرد و برای اولین بار در کل تاریخ این صنعت قیمت‌های منفی را نیز به خود دید. نفت برنت که مرجعی برای تغییرات قیمت نفت به شمار می‌رود در این بازه در محدوده ۲۰ تا ۳۰ دلار نوسان و کمترین ارزش دلاری خود را از سال ۲۰۰۱ تا کنون تجربه کرد.

نوسان‌های سنگین ارزش نفت؛ از منفی ۴۰ دلار تا بازگشت به محدوده صفر!

در اولین روز هفته گذشته بازار انرژی، با ادامه کاهش تقاضای جهانی برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا، روند کاهشی قیمت طلای سیاه ادامه یافت. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در روز دوشنبه_ ۲۰ آوریل_ با  ۱۵.۳۸ درصد کاهش به ۱۵ دلار و ۴۶ سنت رسید. قیمت نفت برنت هم با ۴۸ سنت معادل ۱.۷۱ درصد افت به قیمت ۲۷ دلار و ۶۰ سنت ارزشگذاری شد. با این حال در ادامه معاملات این روز قیمت نفت آمریکا به دلیل پر شدن مخازن ذخیره سازی تا ارقام منفی ۳۷ دلار به ازای هر بشکه نیز رسید.

انتشار گزارش‌های مختلف درباره مصرف ضعیف سوخت و پیش بینی‌های تاریک اوپک و آژانس بین المللی انرژی در مورد آینده تقاضا برای انرژی، بازار نفت به شدت تحت فشار قرار گرفته و همچنان نیز این فشارها ادامه دارد. در این جا باید یادآور شد اگرچه اوپک و متحدانش پیشتر بر سر کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای تولید نفت توافق کرده‌اند اما داده‌های جدید اقتصادی نشان می‌دهد این میزان به هیچ عنوان کافی نبوده و نمی‌تواند به عاملی مثبت برای بازگشت قیمت نفت تبدیل شود. این میزان باید چیزی بیشتر از ۲۰ میلیون بشکه در روز باشد.

در این میان شرکت‌های بزرگ نفتی جهان از جمله شورون، بی پی و توتال اعلام کردند که تولید نفت خود را کاهش می‌دهند اما به نظر می‌رسد با تمام اقدامات انجام شده کاهش قیمت نفت ادامه دار باشد.

۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) اما قیمت نفت با رشدی قابل توجه اما ناکافی از محدوده منفی خارج و مثبت معامله شد! قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که در ماه می تحویل داده خواهد شد با ۳۸ دلار و ۷۳ سنت افزایش به یک دلار و ۱۰ سنت رسید.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا درباره نوسان چند ده دلاری نفت طی دو روز معاملاتی گفت: «سقوط تقاضا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا موجب خواهد شد تا بازگشایی اقتصاد آمریکا کندتر شود. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن توانسته در سطح ۲۰ دلار باقی بماند و پس از سقوط دردناک قیمت نفت خام تحویل ماه می در جلسه قبل، نفت تحویل ماه ژوئن امروز شاهد اندکی رشد بوده است.»

تصویب بسته ۵۰۰ میلیون دلاری در آمریکا

سومین روز معاملاتی این ماده مهم معدنی، قیمت نفت آمریکا رشدی ۲۰ درصدی به خود دید؛ قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در این روز با دو دلار و پنج سنت به ۱۳ دلار و ۶۲ سنت رسید. استفن اینز تحلیلگر بازار نفت در موسسه آکسی کورپ گفت: «بازارهای جهانی با کاهش موقتی اما بسیار شدید تقاضا برای نفت دست و پنجه نرم می کنند.»

مهمترین عاملی که برای افزایش قیمت نفت در این روز می‌توان بر شمرد، تصویب بسته محرک حدودا ۵۰۰ میلیارد دلاری در سنای آمریکا در روز سه شنبه_ دوم اردیبهشت_ بود. هدف از تصویب این بسته، حمایت از اقتصاد آمریکا و بیمارستان‌های این کشور عنوان شده است.

چهارشنبه_۲۲ آوریل_ قیمت نفت با وجود شرایط پیشین در کاهش تقاضا افزایشی محدود داشت به گونه‌ای که قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با ۳۳ سنت معادل ۱.۶ درصد رشد به ۲۰ دلار و ۷۰ سنت رسید.

در آمریکا، رگولاتور انرژی ایالت اوکلاهاما اعلام کرد شرکت های نفتی می‌توانند بدون از بین رفتن قرارداد اجاره خود موقتا چاه‌هایشان را ببندند. حال از آنجا که این ایالت چهارمین ایالت بزرگ تولید کننده نفت در آمریکا است، این مسئله موفقیتی نسبی برای این افراد به شمار می‌رود.

در چنین شرایطی که میزان ذخایر نفت خام، گازوئیل و میعانات آمریکا نیز در هفته گذشته شاهد رشد بوده و میزان ذخایر این مواد در کشورهای دیگر نیز به سرعت در حال افزایش است، چشم انداز مثبتی از قیمت نفت در آینده قابل تصور نیست.

روز جمعه_ پنجم اردیبهشت و ۲۴ آوریل _ قیمت نفت تحت تاثیر انتشار اخباری مبنی بر کاهش تولید نفت توسط برخی کشورها نظیر کویت، روند افزایشی محدود خود طی چند روز پایانی این هفته را ادامه داد. نفت برنت در این روز با ۲.۸ درصد رشد به ۲۱ دلار و ۹۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم پس از رشد ۲۰ درصدی در جلسه قبل با ۶۶ سنت معادل ۴ درصد رشد به ۱۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.

با وجود رشدهای تقریبا پیوسته قیمت نفت در روزهای پایانی این هفته، قیمت نفت با ثبت اعداد تارخی منفی در نفت آمریکا و پایین‌ترین مقدار طی ۲۰ سال گذشته در نفت برنت، یکی از پرنوسانترین هفته‌های تاریخ طلای سیاه رقم خورد.

موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: «اختلال ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شدیدترین افت تولید ناخالص داخلی جهان پس از جنگ دوم جهانی خواهد شد.» این موسسه پیش بینی کرده که اقتصاد جهانی امسال ۵.۵ درصد کوچک شود که افت منفی نیم درصد در جریان بحران مالی جهانی در مقابل آن رقمی ناچیز خواهد بود. «زمانی که ویروس کنترل شده و تولید از سر گرفته شود، سال ها طول خواهد کشید تا اقتصاد جهان به دوره قبل از ویروس باز گردد.» این ‌پیش‌بینی در عمل رشد اقتصادی جهان به ویژه کشورهای پیشرفته را در سال‌های اخیر و پس از بحران مالی ۲۰۰۸ را چیزی نزدیک به صفر می‌داند.

کد خبر 420585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.