نتایج مطالعات درباره اثرات داروی "فاوی‌پیراویر" بر بیماران کرونایی/درمان ۱۷۰ نفر با پلاسما

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت بهداشت بر درمان‌های دارویی است، گفت: در علم پزشکی تاکید بر عدم تزریق خون و فرآورده‌های آن است؛ چراکه تزریق خون با ریسک‌هایی همراه است.

به گزارش ایمنا، رضا ملک‌زاده با اشاره بر اینکه در دنیا تحقیقات بسیاری در زمینه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در حال انجام است، اظهار کرد: در ایران نیز پزشکان محقق در این حوزه فعال هستند، به گونه‌ای که تاکنون بیش از هزار طرح تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف این بیماری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۷۰ مورد از تحقیقات اجرایی شده در زمینه ترکیبات دارویی است، افزود: یکی از این روش‌ها پلاسما درمانی است، ضمن آنکه مطالعاتی در زمینه درمان دارویی در دست اجرا است که امیدواریم تا ۱۰ روز آینده نتایج امیدبخشی آن منتشر شود و بتوانیم این دارو را در کشور تولید کنیم.

ملک‌زاده، رویکرد درمانی وزارت بهداشت در زمینه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و کرونا را دارو درمانی دانست و گفت: در حال حاضر پلاسما درمانی در فاز تحقیقاتی قرار دارد، ولی ترجیح ما توسعه درمان با دارو است که سهولت بهتری دارد.

به گفته وی پلاسما درمانی برای بیمارانی که به درمان دارویی و بیمارانی که به درمان‌های اولیه پاسخ نداده‌اند، اجرایی می‌شود.

نتایج تحقیق بر داروی فاوی‌پیراویر

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در خصوص نتایج مطالعات در زمینه داروی "فاوی‌پیراویر" با تاکید بر اینکه در زمینه درمان بیماران مبتلا با این دارو به نتایج قابل قبولی نرسیدیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر درمان داروی درمان ابولا (رمدیسیور)  هم در ایران و هم در دنیا برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس موثر بوده است و برای تصمیم‌گیری نهایی درباره این دارو باید اجازه دهیم مطالعات و تحقیقات در این زمینه نهایی شود تا بتوانیم اطمینان کاملتری درباره این دارو داشته باشیم.

ملک‌زاده با تاکید بر اینکه هیچ درمانی را نمی‌توان به عنوان جایگزین روش‌های قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در درمان این بیماری ارائه داد، افزود: ما همچنان نیازمند به زمان بیشتری هستیم تا بتوانیم به درمان موثرتری در این زمینه برسیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ارائه روش درمانی پلاسمایی، تاکید کرد: بیمارانی که به درمان‌های دارویی پاسخ نداده‌اند، از این روش تحت معالجه قرار می‌گیرند؛ ولی باز هم نمی‌توان گفت که این روش می‌تواند مشکلات بیماران را کاهش دهد؛ چراکه به ویژه در علم پزشکی تاکید بر عدم تزریق خون و فرآورده‌های خونی به بیماران است، چون تزریق این فرآورده‌ها همراه با ریسک خواهد بود.

ابراز نگرانی از ایجاد اجتماعات در سطح شهرها

وی خط مقدم درمان بیماران مبتلا را پیشگیری دانست و نسبت به تجمع مردم در سطح شهر در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: از مردم درخواست می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات را مدنظر داشته باشند.

ملک‌زاده با تاکید بر اینکه ما نگران موج دوم این اپیدمی هستیم، افزود: هر چند که هر روز ما نسبت به روش‌های درمانی امیدوارتر می‌شویم، ولی عوارض این روش‌ها به‌ویژه برای بیماران سالمند با ریسک‌هایی همراه است و حتی اگر در این بیماران ویروس را از بین ببریم، مشکلات کلیوی و سکته‌های قلبی در آنها وجود دارد.

علایم متغیر در بیماران کرونایی

همچنین دکتر حسن ابوالقاسمی، استاد تمام دانشگاه بقیةالله و رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، اظهار کرد: زمانی که با بیماری نوپدید مواجه می‌شویم و در سطح دنیا محققان نمی‌دانند کدام روش درمانی موثر است، آنچه که می‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد، انجام تحقیقات و تسهیل در اجرای مطالعات است که در این زمینه از زمان شیوع ویروس کرونا، زیر ساخت‌های انجام تحقیقات در این زمینه در کشور تسهیل شد و مجوزهای تحقیق برای پلاسما درمانی ۲ تا ۳ روزه صادر شد.

ابوالقاسمی در خصوص علایم متغیر بیماران مبتلا به ویروس کرونا با بیان اینکه علایم بروز این بیماری کماکان همان علایمی است که اعلام شده است، ادامه داد: شایع‌ترین علایم آن سرفه، تنگی‌نفس، تب نه چندان بالا، اختلال بویایی، دردهای عضلانی و اختلالات گوارشی است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان اینکه در کودکان علایم این بیماری متفاوت است، تصریح کرد: از این رو بروز علایم متفاوت در بیماران ناشی از جهش یافتن این ویروس نیست، بلکه ویروس کرونا همان ویروسی است که از ابتدای شیوع با آن سروکار داشتیم.

۱۷۰ بیمار تحت درمان پلاسما

وی به بیان پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا اشاره کرد و گفت: موضوع پلاسما درمانی همانند سایر روش‌های درمانی در فاز تحقیقاتی قرار دارد و هیچ درمانی هنوز ارائه نشده است که به صورت ۱۰۰ درصد اعلام شود که برای درمان این بیماری موثر است.

بنا بر گزارش ایسنا، ابوالقاسمی با بیان اینکه در پشت پلاسمادرمانی، منطقی وجود دارد، اظهار کرد: در پلاسمای فردی که بهبود پیدا کرده است، پادتن بیماری وجود دارد و این پادتن، حداقل در فردی که بیماری در او فعال است، می‌تواند ویروس را از بین ببرد.

وی با تاکید بر اینکه این مطالعات با محوریت دانشگاه بقیةالله و با همکاری بخش‌های خصوصی و سازمان انتقال خون در حال اجرا است، گفت: قبل از اجرای این مطالعات در دنیا چندین گزارش در خصوص اثرات پلاسما درمانی بر درمان بیماران مبتلا منتشر شد و پس از آنکه ما مطالعه بر روی این روش را آغاز کردیم، در اتحادیه اروپا و FDA آمریکا تایید شد.

وی با تاکید بر اینکه نتایج این مطالعات نشان داده که این روش به‌ویژه برای بیماران بدحال موثر بوده است، در این باره توضیح داد: یکی از چالش‌های ما در درمان بیماران مبتلا این است که نمی‌دانیم چه زمانی به بدحالی می‌رسند؛ چرا که مشاهده شد که جوان ۳۰ ساله‌ای در بخش عادی، بستری و بعد از چند روز به ICU منتقل شد و پس از آن به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته است.

ابوالقاسمی تاکید کرد: تاکنون ۴۵۰ واحد پلاسما دریافت کردیم و بیمارانی که پلاسما دریافت کرده‌اند نیز از مرز ۱۷۰ نفر عبور کرده‌اند.

امید برای درمان با ایمونوگلوبین کرونا

وی اضافه کرد: برخی از تجربیات ما نشان می‌دهد که وقتی بیماری به صورت پیشرونده حرکت می‌کند، قبل از آنکه بیمار به مرحله استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی برسد، با تزریق پلاسما بیمار به سرعت بهبود یافته است.

وی تولید کیت‌های تشخیص این ویروس را از بروندادهای این روش نام برد و یادآور شد: ادامه روند این مطالعات ما را به داروی IVIG می‌رساند و از این طریق در آینده دیگری نیازی به پلاسما نیست، بلکه داروی IVIG (ایمونوگلوبین) کرونا به بیماران تزریق می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، تاکید کرد: این تنها اثر پلاسما درمانی نیست، بلکه مطالعات ما نشان داد که تزریق پلاسما موجب تنظیم بخشی به سیستم ایمنی فرد خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 420584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.